ΕΛΛΑΔΑ

Άραξος: Οι Top Gun πιλότοι του Γαλλικού Ναυτικού σε ...δράση «Τίγρεως»

Άραξος: Οι Top Gun πιλότοι του Γαλλικού Ναυτικού σε ...δράση «Τίγρεως»
Οι Γάλλοι μαζί με τους Αμερικανούς είναι οι μόνοι που μπορούν να κάνουν ότι ακριβώς κι εκείνοι που συμμετέχουν στη χολιγουντιανή ταινία ΑΠΕ/ΜΠΕ

Οι Γάλλοι «Top Gunners» της Μοίρας Flottille 11F με τα Rafale M μαχητικά τους, διέσχισαν με τον πλέον εντυπωσιακό τρόπο τον γαλάζιο ελληνικό ουρανό ασκούμενοι με τους πιο περίτεχνους ελιγμούς. Είναι οι μοναδικοί Ευρωπαίοι που μπορούν να κάνουν ότι ακριβώς κι εκείνοι που συμμετέχουν στη χολιγουντιανή ταινία.  

«Κυρίες και κύριοι καλησπέρα. Ζητήθηκε από τους συναδέλφους της Πολεμικής Αεροπορίας μας να παρουσιάσουν ένα εναέριο πρόγραμμα επίδειξης αλλά καθώς δεν είχαν... τα κότσια, το αναλάβαμε εμείς της Αéronavale!», ακούγεται από την μικροφωνική εγκατάσταση στο αεροδρόμιο του Αράξου.

Το... συναδελφικό πείραγμα φέρνει γέλια σε όλη την αποστολή της Μοίρας Flottille 11F αλλά και στους πιλότους της Μοίρας Escadron de Chasse 3/30 της Πολεμικής Αεροπορίας της Γαλλίας που έχουν ξεχυθεί στο χώρο, κοιτώντας δύο μαχητικά να εκτελούν με εκκωφαντικό βρόντο μια συντονισμένη εναέρια κλειστή περιστροφή στον ελληνικό ουρανό.

Την ίδια ώρα, δεκάδες άνδρες και γυναίκες με ξεχωριστές ναυτικού χρώματος στολές, το τεχνικό προσωπικό της Μοίρας του Γαλλικού Ναυτικού, κοιτούν περήφανοι τους συναδέλφους τους που σκίζουν τον αέρα. Το κοινό χειροκροτά καθώς το γαλλικό «Top Gun» πρόγραμμα επίδειξης έχει ξεκινήσει.

Μπορεί τα φωτά της κινηματογραφικής δημοσιότητας να πέφτουν σήμερα στη μεγάλη πρεμιέρα της ακριβότερης και πιο τολμηρής τεχνικά κινηματογραφικής ταινίας με επίκεντρο χειριστές των μαχητικών αεροσκαφών του Αμερικανικού Ναυτικού, στη χώρα μας όμως βρέθηκαν για 11 ημέρες στο πλαίσιο άσκησης του ΝΑΤΟ οι μόνοι εκτός ΗΠΑ πιλότοι, που επιχειρούν με τον ίδιο τρόπο με τους Αμερικανούς από το κατάστρωμα ενός, ευρωπαϊκού όμως, αεροπλανοφόρου.

Οι Γάλλοι Top Gunners της Μοίρας Flottille 11F με τα Rafale M (σ.σ από το Marine - Ναυτικού) μαχητικά τους διέσχιζαν με τον πλέον εντυπωσιακό τρόπο τον γαλάζιο ελληνικό ουρανό ασκούμενοι με τους πιο περίτεχνους ελιγμούς μέχρι και την 20η Μαΐου. Εκεί, όμως, που άφησαν τις καλύτερες των εντυπώσεων ήταν στην ημέρα του Air Show. Τότε απέδειξαν πως «...οι Ευρωπαίοι aviators ολοκληρώνουν ακόμη και τις πλέον απαιτητικές αποστολές», όπως τόνισαν, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι δύο Γάλλοι ιπτάμενοι που εκτέλεσαν ένα εναέριο πρόγραμμα επίδειξης δίχως, όπως εξήγησαν, να έχουν εκπαιδευτεί ειδικά γι’ αυτόν τον σκοπό.

Ένα γαλλικό «Top Gun» φιλμ θα μπορούσε να μεταφέρει τη δουλειά τους σε όλο τον κόσμο; «Εάν ξεκινούσε ένα τέτοιο κινηματογραφικό πρότζεκτ φυσικά και θα μπορούσαμε να συμμετέχουμε. Άλλωστε και εμείς, στη Flottille 11F (11th FLT), όταν επιχειρούμε από το γαλλικό αεροπλανοφόρο “Charles De Gaulle” χρησιμοποιούμε ίδιες επιχειρησιακές τεχνολογίες με αυτές του ναυτικού των ΗΠΑ. Τα αεροσκάφη μας εκτοξεύονται και προσγειώνονται με συμβατικό τρόπο, καταπέλτη και σύστημα προσγείωση με μηχανικό σύστημα “γραπώματος” (σ.σ σύστημα arrestor hook, tailhook), όπως οι Αμερικανοί», εξήγησαν οι Γάλλοι πιλότοι, που δήλωσαν ενθουσιασμένοι για το ότι μια κινηματογραφική ταινία μυθοπλασίας θα παρουσιάσει στο ευρύ κοινό τη δουλειά τους πάνω σε πλευστές «πόλεις», τα τεράστια αεροπλανοφόρα.

Μια «πρεστιζάτη» Μοίρα με 100 χρόνια ιστορίας

Η συγκεκριμένη μοίρα του Ναυτικού της Γαλλίας έχει μια τεράστια ιστορία αφού ιδρύθηκε το μακρινό 1919. Είναι η ιστορικότερη και η πιο τιμημένη Μοίρα του French Marine Nationale. Το 1940 είχε συμμετάσχει στη Μάχη της Γαλλίας, από τον Μάιο μέχρι και τον Ιούνιο, με αεροσκάφη Dewoitine D-520 για να μεταβεί μετά στη Νότιο Αφρική και να μεταβεί στην Karouba, πριν μετακινηθεί στην Casablanca και το Port Lyaute.

Όταν οι εχθροπραξίες τελείωσαν το 1945 και μετά από μια σύντομη εποχή ενσωμάτωσής της στους κόλπους της ΠΑ της Γαλλίας, ενεργοποιήθηκε ξανά με αεροσκάφη Seafire. Από το 1950 μέχρι το 1954, η 11η Flottille ολοκλήρωσε δύο καμπάνιες στην Ινδοκίνα με 344 πολεμικές αποστολές και 950 ώρες πτήσης με αεροσκάφη F-6F Hellcat.

Το 1960 τοποθετήθηκε στο θρυλικό αεροπλανοφόρο «Clemenceau», ενώ την 1η Απριλίου 1963 έκανε το άλμα και υποδέχθηκε τα αεροσκάφη Dassault «Étendard IV M». Το 1978, τα «Étendard» έδωσαν τη θέση τους στα αεροσκάφη «Dassault-Breguet Super Étendard», ενώ η πλέον σύγχρονη επανάσταση της 11th FLT ήταν τον Μάιο του 2019. Τότε έγινε η πρώτη Μοίρα που έλαβε τη νεότερη έκδοση του μαχητικού της Γαλλίας, το αεροσκάφος Rafale F3-R, το μαχητικό που στη «γήινη» έκδοσή του -χωρίς δηλαδή τις ειδικές τροποποιήσεις που χρειάζονται για απογείωση από αεροπλανοφόρο- απέκτησε και η Ελλάδα φέτος.

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που η Πολεμική Αεροπορία της Ελλάδας έχει αποφασίσει να πετά επίσης με το ίδιο αεροσκάφος», τόνιζε στα 5000 και πλέον άτομα του κοινού, ο αφηγητής εδάφους, την ώρα του εναερίου σόου και ενώ το δίδυμο των ιπτάμενων του Γαλλικού Ναυτικού ήταν στον αέρα. Λίγο αργότερα, μετά την προσγείωση, η συζήτηση μας θα περάσει από το σόου στην ουσία και την άσκηση. «Η εμπειρία στο σύνολό της, για την άσκηση και τη σημερινή ημέρα έχει υπάρξει καταπληκτική Δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό, αν και δεν είμαστε -και οι δυο μας- πιλότοι demo Ομάδας Επιδείξεων!», σχολίασε ο Γάλλος ιπτάμενος με το σήμα ιππόκαμπου, που συνδυάζεται με μια εικόνα τίγρη στη στολή πτήσης του.

Η 11th Flottille βρέθηκε, άλλωστε, ανάμεσα στις στρατιωτικές μονάδες που φιλοξένησε η ελληνική Πολεμική Αεροπορία και η 116ΠΜ στο πλαίσιο της Άσκησης «NATO Tiger Meet 2022», αν και δεν έχει στο σύμβολό (σ.σ crest) της έναν τίγρη αλλά τον εντυπωσιακό ιππόκαμπο. Ο λόγος για τον οποίο είχε γίνει δεκτή στην Ένωση «NATO Tiger Association» είναι το πλοίο από το οποίο επιχειρούσε καθώς ήταν το αεροπλανοφόρο Clemenceau, που είχε στο οικόσημό του μια τίγρη και έτσι κατέληξε η 11th FLT να γίνει δεκτή στην NTA. Όταν το 1997 αποσύρθηκε το «Clemenceau» από την υπηρεσία, επετράπη στη Μοίρα των άσων του γαλλικού Ναυτικού να διατηρήσει την ιδιότητά της ως «tiger» καθώς είχαν «...αποδείξει πως έχουν το πνεύμα της τίγρης μέσα σε όλα τα χρόνια».

Η στατική παρουσίαση των πολύχρωμων διακοσμημένων αεροσκαφών του Γαλλικού Ναυτικού όπως και η εναέρια επίδειξη των Γάλλων Top Gunners έμελλε να γίνει στην Ελλάδα λίγα 24ωρα πριν από την κινηματογραφική πρεμιέρα που, και οι ίδιοι οι χειριστές του French Marine Nationale, μας είπαν πως αναμένουν με ανυπομονησία. «Κάποιος γνωστός Γάλλος σκηνοθέτης να αναλάβει να γυρίσει το δικό μας “ Top Gun”; Γιατί όχι!», έλεγαν οι ενθουσιασμένοι με την Ελλάδα Γάλλοι ιπτάμενοι.

Το «Rogue Spartan» της γαλλικής Μοίρας Εscadron de chasse (EC) 3/30

Στην αντίπερα πλευρά της στατικής παρουσίασης βρίσκονταν οι άνθρωποι της Μοίρας των Rafale C της Γαλλικής ΠΑ, που ήταν παραλήπτης του... πειράγματος των Top Gun πιλότων του αεροπλανοφόρου της Γαλλίας. Με τα επτά αεροσκάφη τους που ήρθαν στην Ελλάδα, τα στελέχη της EC 3/30 είχαν, από την άλλη πλευρά, τη δική τους μεγάλη επιτυχία στο NATO Tiger Meet 2022. Η Εscadron scadron de chasse 3/30 (EC 3/30) Lorraine όχι μόνο έφερε στην Ελλάδα δύο εντυπωσιακά αεροσκάφη -με το «Rogue Spartan» ειδικά να γίνεται σημείο φωτογράφισης για πολλούς- αλλά μετά τις δύο εβδομάδες εκπαίδευσης σάρωσε και στα βραβεία που ήταν στο «τραπέζι» για τους συμμετέχοντες.

Στη Μοίρα EC 3/30 απονεμήθηκε το βραβείο «Silver Tiger» για τον επαγγελματισμό και την εξωστρέφεια τους, το βραβείο «Best Tiger Aircraft» με το εντυπωσιακό Rafale C «Rogue Spartan» της με αρχαιοελληνικής έμπνευσης σχέδιο «Τίγρη», όπως και το βραβείο «Best Uniform», αφού το προσωπικό της κρίθηκε πως είχε έρθει με την καλύτερη στολή «Τίγρη» στην Ελλάδα.

Ο υπερήφανος για τις επιδόσεις της EC 3/30 Μοίρας του, πιλότος, υποσμηναγός(!) Meyer «Tepal» θα σχολιάσει, από τη μεριά του, με τα καλύτερα λόγια, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τη συνολική εμπειρία της ΠΑ της χώρας του στην Ελλάδα τις δύο εβδομάδες της άσκησης. «Είμαστε πολύ χαρούμενοι που βρεθήκαμε στην Ελλάδα ώστε να εκπαιδευτούμε με Μοίρες του ΝΑΤΟ. Η συνεργασία που είχαμε τις ημέρες αυτές ήταν πολύ καλή. Ήρθαμε με ένα ειδικά βαμμένο για την Ελλάδα αεροσκάφος, πάνω στο οποίο υπάρχει το “σήμα” των Μοιρών, το “δύσκολα παραμένεις ταπεινός”, βαμμένο στα ελληνικά! Η Ελλάδα είναι ένα υπέροχο μέρος, ήταν πάρα πολύ όμορφο να πετάς πάνω από τη χώρα σας, τη θάλασσα, τα νησιά της. Ήταν η πρώτη φορά που βρέθηκα στη χώρα σας, σε ένα πετυχημένο “Tiger Meet”. Πετυχημένο και στις πτήσεις αλλά και στον τομέα της συνεργασίας, στην κοινωνικοποίηση όλων μας που συμμετείχαμε», σχολίασε ο «Tepal».

Λίγο πριν το εις το επανιδείν με τον Γάλλο «Τίγρη», η απορία μας για το από πού βγαίνει το προσωνύμιό του έλαβε μια γεμάτη χιούμορ απάντηση από τον ίδιο τον ιπτάμενο. «Το επώνυμό μου (σ.σ Meyer) στα γαλλικά ακούγεται ακριβώς όπως η λέξη “ καλύτερος, meilleur”. Έτσι οι συνάδελφοί μου επέλεξαν να το συνδυάσουν σε ένα λογοπαίγνιο με το “Te pa le mellieur (δεν είσαι ο καλύτερος)” σε ένα δικό τους... πείραγμα», θα απαντήσει ο «Tepal» πριν ετοιμαστεί για μια ακόμη ημέρα πτήσεων στην Ελλάδα.