ΕΛΛΑΔΑ

Βασιλική Μυλωνά: Να πετύχουμε επιπλέον 50% μείωση στα τροχαία το επόμενο διάστημα

Βασιλική Μυλωνά: Να πετύχουμε επιπλέον 50% μείωση στα τροχαία το επόμενο διάστημα

Η Ελλάδα ήταν η μόνη χώρα της ΕΕ που κατέγραψε μείωση θανάτων από τα τροχαία δυστυχήματα κατά 54%, τη δεκαετία 2010-2020, επισημαίνει με συνέντευξή της η κ. Βασιλική Μυλωνά, πρόεδρος του Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», στο CNN Greece.

Η κ. Μυλωνά στέκεται στην υποστήριξη του Παγκόσμιου Σχεδίου για τη Δεκαετία Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030 και ζητά ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια για να πετύχουμε νέα μείωση 50% στον αριθμό των συμπολιτών μας που χάνονται στην άσφαλτο. «Την προηγούμενη δεκαετία το καταφέραμε και ήμασταν η μόνη χώρα στη ΕΕ που πέτυχε το στόχο αυτό σημειώνοντας μείωση κατά 54% στους θανάτους. Ας βάλουμε τα δυνατά μας όλοι για να έχουμε ανάλογα αποτελέσματα και στο μέλλον. Οι ασφαλείς μετακινήσεις είναι ένα δικαίωμα που το αξίζουμε όλοι», αναφέρει η ίδια χαρακτηριστικά.

Εν μέσω πράσινης μετάβασης, η κ. Μυλωνά στέκεται στη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα, καθώς όπως αναφέρει, «εξακολουθεί να είναι καθοριστικός ο ρόλος του οδηγού. Η πλειοψηφία των τροχαίων συμβάντων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος για αυτό το λόγο είναι σημαντικός παράγοντας η συμπεριφορά του οδηγού ανεξάρτητα από το αν οδηγεί όχημα που κινείται ηλεκτρικά ή με τη χρήση ορυκτών καυσίμων».

Σημαντικός πυλώνας δράσεων του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας είναι οι εκπαιδευτικές ενέργειες στα σχολεία, με την κ. Μυλωνά να αναφέρει πως «τα τελευταία 15 χρόνια έχουμε εκπαιδεύσει περισσότερους από 240.000 μαθητές και άλλοι τόσοι έφηβοι και νέοι έχουν εκτεθεί κάποια στιγμή στα μηνύματά μας είτε μέσα από καμπάνιες μας στα ΜΜΕ είτε προσωπικά σε ανοιχτές δράσεις που διοργανώνουμε σε συνεργασία με Δήμους και ΟΤΑ. Προσπαθώ η ίδια προσωπικά, όσο οι υποχρεώσεις στο γραφείο μου το επιτρέπουν, να βρίσκομαι στις εκπαιδεύσεις και νιώθω μια δικαίωση όταν βλέπω τα παιδιά να παρακολουθούν τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα και να κρέμονται από τα χείλη των εκπαιδευτών μας ή να συμμετέχουν ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες».

Ολόκληρη η συνέντευξη της κυρίας Βασιλικής Δανέλλη Μυλωνά, προέδρου ΔΣ ΙΟΑΣ «Πάνος Μυλωνάς» στο αφιέρωμα του CNN Greece στην οδική ασφάλεια 2022:

Κ. Μυλωνά, πρόσφατα παρουσιάσατε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το Παγκόσμιο Σχέδιο για τη Δεκαετία Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030. Μπορείτε να μας εξηγήσετε περί τίνος πρόκειται, καθώς και τα βασικά του σημεία;

Το Παγκόσμιο Σχέδιο για τη Δεκαετία Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030 περιγράφει τί, πώς και από ποιους χρειάζεται να γίνει σε κάθε επίπεδο προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος τη μείωσης των θανάτων και τραυματισμών σε τροχαίες συγκρούσεις κατά 50% μέσα τη δεκαετία 2021-2030. Καλεί τις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν την Προσέγγιση Ασφαλούς Συστήματος (Safe System Approach) καταρτίζοντας τα δικά τους Εθνικά Στρατηγικά Σχέδια όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή στη χώρα μας όπου πραγματοποιείται δημόσια διαβούλευση στην οποία και το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) “ΠΑΝΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ” συμμετέχει καταθέτοντας προτάσεις και καλές πρακτικές που πρέπει να υιοθετηθούν στο δικό μας Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030. Το Παγκόσμιο Σχέδιο έχει συνταχθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και τις περιφερειακές Επιτροπές των Ηνωμένων Εθνών, σε συνεργασία με τα Μέλη του United Nations Road Safety Collaboration (UNRSC) του οποίου επίσημο Μέλος είναι και το Ινστιτούτο από τον Ιούλιο του 2020 και συμμετέχει ενεργά στις εργασίες των ομάδων του για τη σύνταξη του σχεδίου και την προώθησή του σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Το Σχέδιο εστιάζει την προσοχή και παρέχει συστάσεις όσον αφορά 5 διαφορετικούς πυλώνες: Πολυτροπική Μετακίνηση & Χωροταξικός Σχεδιασμός, Ασφαλείς Οδικές Υποδομές, Ασφαλή Οχήματα, Ασφαλείς Χρήστες του Οδικού Δικτύου και Φροντίδα μετά τη Σύγκρουση. Σύντομα θα δημοσιεύσουμε στην Ιστοσελίδα μας τις θέσεις του Ινστιτούτου, τόσο αυτές που παρουσιάσαμε στη Μόνιμη Επιτροπή της Βουλής όσο και άλλες που επεξεργάστηκε η επιστημονική μας ομάδα και απαντούν στο τί πρέπει να γίνει ώστε να επιτευχθεί μια ακόμα μείωση 50% σε θανάτους και τραυματισμούς μέχρι το 2030. Την προηγούμενη δεκαετία το καταφέραμε και ήμασταν η μόνη χώρα στη ΕΕ που πέτυχε το στόχο αυτό σημειώνοντας μείωση κατά 54% στους θανάτους. Ας βάλουμε τα δυνατά μας όλοι για να έχουμε ανάλογα αποτελέσματα και στο μέλλον. Οι ασφαλείς μετακινήσεις είναι ένα δικαίωμα που το αξίζουμε όλοι!

Εν μέσω πράσινης μετάβασης, με τις μεταφορές να αποτελούν ένα πολύ σημαντικό μέρος αυτής και έναν κρίσιμο τομέα για την επιτυχή ολοκλήρωσή της, θεωρείτε ότι οι πράσινες μετακινήσεις θα είναι και πιο ασφαλείς μετακινήσεις;

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να γίνει ένας διαχωρισμός, τα οχήματα νέας τεχνολογίας είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον και θα συμβάλλουν στο στόχο για μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των μεταφορών από τη μια μεριά, από την άλλη όμως εξακολουθεί να είναι καθοριστικός ο ρόλος του οδηγού. Η πλειοψηφία των τροχαίων συμβάντων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος για αυτό το λόγο είναι σημαντικός παράγοντας η συμπεριφορά του οδηγού ανεξάρτητα από το αν οδηγεί όχημα που κινείται ηλεκτρικά ή με τη χρήση ορυκτών καυσίμων.

Υπάρχουν πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αγορά με μεγάλη ιπποδύναμη και υψηλών επιδόσεων. Ένα δεύτερο σημείο προβληματισμού είναι η συμπεριφορά τους σε περίπτωση σφοδρής σύγκρουσης. Οι έως τώρα δοκιμές σύγκρουσης (crash tests) που έχουν γίνει από Οργανισμούς όπως το EuroNCAP έχουν δείξει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν υστερούν σε παθητική ασφάλεια σε σχέση με αυτά που έχουν κινητήρα εσωτερικής καύσης, παρόλα αυτά χρειάζονται ειδική αντιμετώπιση σε περίπτωση σύγκρουσης ή πυρκαγιάς.

Οι πράσινες μετακινήσεις δεν αφορούν μόνο στα οχήματα, περιλαμβάνουν και εναλλακτικούς τρόπους όπως είναι τα μέσα της μικροκινητικότητας. Σε αυτόν τον τομέα χρειάζεται να γίνουν παρεμβάσεις στις υποδομές και ενημέρωση-εκπαίδευση των χρηστών των μέσων αυτών.

Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» έχει στο επίκεντρο των δράσεων του τα παιδιά, τους μαθητές. Ποια είναι η ανταπόκριση που παίρνετε στα σχολεία; Και, δεδομένου ότι τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα αφορούν σε νέους, νεότατους ανθρώπους, πού πιστεύετε πως «χάνεται» αυτή η αίσθηση ασφάλειας;

Τα τελευταία 15 χρόνια έχουμε εκπαιδεύσει περισσότερους από 240.000 μαθητές και άλλοι τόσοι έφηβοι και νέοι έχουν εκτεθεί κάποια στιγμή στα μηνύματά μας είτε μέσα από καμπάνιες μας στα ΜΜΕ είτε προσωπικά σε ανοιχτές δράσεις που διοργανώνουμε σε συνεργασία με Δήμους και ΟΤΑ. Προσπαθώ η ίδια προσωπικά, όσο οι υποχρεώσεις στο γραφείο μου το επιτρέπουν, να βρίσκομαι στις εκπαιδεύσεις και νιώθω μια δικαίωση όταν βλέπω τα παιδιά να παρακολουθούν τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα και να κρέμονται από τα χείλη των εκπαιδευτών μας ή να συμμετέχουν ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες. Δεν είναι λίγες οι φορές όπου βρισκόμαστε σε εξωτερικές δράσεις και έρχονται νέοι άνθρωποι για να μας πουν ότι ακόμα θυμούνται πως κάποτε επισκεφτήκαμε το σχολείο τους και όσα τους μάθαμε τα χρησιμοποιούν και τα ακολουθούν στην καθημερινότητά τους. Μπορούμε να πούμε λοιπόν πως ένα μεγάλο μέρος παιδιών και νέων έχουν εκπαιδευτεί στα υψηλής ποιότητας, επιστημονικά τεκμηριωμένα και εγκεκριμένα εκπαιδευτικά προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής του Ι.Ο.ΑΣ. και αυτό που έμαθαν πλέον τους έχει γίνει συνείδηση. Η ποιοτική εκπαίδευση όμως είναι ένα μόνο μέρος της παρέμβασης και η Οδική Ασφάλεια εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες: οι αστικές οδικές υποδομές δεν είναι καθόλου φιλικές για τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου όπως είναι τα παιδιά και οι νέοι που κυρίως περπατούν, ποδηλατούν ή οδηγούν μηχανές, ο στόλος οχημάτων στην Ελλάδα είναι πλέον γερασμένος, η συμπεριφορά των μεγαλύτερων σε ηλικία οδηγών παραμένει επιθετική, η ελλιπής αστυνόμευση, τα πρότυπα που προβάλλονται και η γενικότερη Οδική Κουλτούρα Ασφάλειας είναι μερικοί από αυτούς. Τα παιδιά και οι νέοι έχουν λοιπόν να αντιμετωπίσουν και να ανταπεξέλθουν μέσα σε ένα συχνά επιθετικό οδικό περιβάλλον και δεν είναι καθόλου τυχαίο πως οι θάνατοι σε τροχαίες συγκρούσεις αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για τις ηλικίες 5-29 ετών. Είναι σημαντικό το έργο του Ι.Ο.ΑΣ. να υποστηριχθεί ώστε να μπορέσουμε να φτάσουμε σε όλους τους μαθητές και παράλληλα οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής να αναλάβουν την ευθύνη για την δημιουργία ενός συστήματος κυκλοφορίας που θα προστατεύει τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου με όραμα μηδενικούς τραυματισμούς και θανάτους παιδιών και νέων.

Ποιες είναι οι επόμενες δράσεις που σχεδιάζει το Ινστιτούτο;

Όπως αναφέραμε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» έχει στο επίκεντρο των δράσεων του τον άνθρωπο ως κύριο συμμέτοχο στην πρόληψη ή/και την αποτροπή των τροχαίων συμβάντων. Σε αυτό το πλαίσιο συνεχίζουμε να επενδύουμε και να ενισχύουμε τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα για την εκπαίδευση, ενημέρωση & ευαισθητοποίηση των χρηστών της οδού.

Ειδικότερα, ακολουθώντας τις εξελίξεις στον τομέα των μεταφορών, ενισχύουμε περαιτέρω τα προγράμματα που σχετίζονται με τις νέες τεχνολογίες των οχημάτων, την ηλεκτροκίνηση και την βιώσιμη κινητικότητα με επίκεντρο την οδική ασφάλεια.

Ποιον παράγοντα αξιολογείτε εσείς ως τον κρισιμότερο όσον αφορά στην οδική ασφάλεια;

Μέχρι να γίνουν εμπορικά διαθέσιμα τα αυτόνομα οχήματα, που θα κινούνται χωρίς να χρειάζεται να υπάρχει οδηγός, η συμπεριφορά του οδηγού είναι καθοριστικής σημασίας. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αποκλειστικά υπεύθυνος ή συνυπεύθυνος στο 95% των περιπτώσεων τροχαίων συμβάντων.

Οι κανόνες όμως δεν αφορούν μόνο στους οδηγούς αλλά σε όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου. Για αυτό το λόγο έχουμε επενδύσει στην ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση όλων των χρηστών του οδικού δικτύου.

Το Ι.Ο.ΑΣ. ακολουθεί την Προσέγγιση του Ασφαλούς Συστήματος, μία από τις βασικές παραδοχές της οποίας είναι ότι οι άνθρωποι κάνουν λάθη τα οποία μπορεί να οδηγήσουν σε τροχαίες συγκρούσεις.

Κλείνοντας, κ. Μυλωνά, θα θέλαμε ένα σχόλιό σας για τα ζητήματα οδικής ασφάλειας στη δημόσια σφαίρα συζήτησης του 2022. Έχει αλλάξει ο τρόπος που τα αξιολογούμε, ενδεχομένως;

Την τελευταία δεκαετία έχει συντελεστεί πρόοδος στον τομέα αυτό και έχει αναγνωριστεί το πρόβλημα των τροχαίων και η ανάγκη για δράσεις για τον περιορισμό του. Η συμβολή του Ι.Ο.ΑΣ. ήταν σημαντική σε αυτόν τον τομέα καθώς βοήθησε να αναδειχθεί το θέμα και να ενταχθεί στον δημόσιο διάλογο.

Δείτε εδώ το αφιέρωμα του CNN Greece
«Η Τεχνολογία οδηγεί την Ασφάλεια»