ΕΛΛΑΔΑ

Άνοιγμα σχολείων: Η μετάλλαξη Όμικρον διχάζει τους επιστήμονες

Άνοιγμα σχολείων: Η μετάλλαξη Όμικρον διχάζει τους επιστήμονες
Τι λένε οι επιστήμονες σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων INTIME

Θετικοί στη δια ζώσης εκπαίδευση και στο άνοιγμα των σχολείων είναι οι επιστήμονες, ωστόσο ζητούν αυστηρότερα μέτρα από την κυβέρνηση προκειμένου να αποφευχθεί το χάος στην εκπαιδευτική κοινότητα, λόγω της σαρωτικής μετάλλαξης Όμικρον. Φυσικά, υπάρχουν και εκείνοι που είναι υπέρ της παράτασης στο άνοιγμα τους, αφού όπως υποστηρίζουν τα σχολεία είναι εστίες συνωστισμού. 

Τα σχολεία δεν πρέπει να μείνουν κλειστά για να προστατέψουμε τους ανεμβολίαστους επισήμανε ο καθηγητής πνευμονολογίας Θεόδωρος Βασιλακόπουλος, καλώντας τους να «βάλουν μυαλό».

«Η λογική με τα σχολεία είναι παρά πολύ απλή. Αυτοί που υποστήριζαν να μη λειτουργήσουν τα σχολεία το έλεγαν για να μην υπάρχει έτι περαιτέρω διασπορά για να προστατέψουμε τους ανεμβολίαστους. Υπάρχει κι η αντίστροφη λογική: λειτουργώ κανονικά τα σχολεία γιατί εκεί τα παιδιά επιτηρούνται. Το 99,0% των εκπαιδευτικών θα βλέπει το παιδί, και θα του λέει 'φόρα τη μάσκα'. Οι περισσότεροι των γονέων είναι λογικοί άνθρωποι, θα οδηγήσουν το παιδί σε self test , δηλαδή θα έχουμε καλύτερη επιδημιολογική επιτήρηση. Αν μείνει το παιδί του σπίτι θα κάνει ο γονέας στο παιδί 3 self test την εβδομάδα για να ξέρει αν έχει νοσήσει; Κανένα δε θα κάνει».

Οι μόνοι που θα κέρδιζαν από τη μη λειτουργία των σχολείων, εξήγησε ο καθηγητής, είναι οι καφετέριες και οι ανεμβολίαστοι που θα προστατευτούν. Έχουμε πλέον το απόλυτο εργαλείο για να είναι απολύτως ασφαλή τα παιδιά μας και λέγεται εμβόλιο.

Στο πλαίσιο, αυτό, υπογράμμισε, «θα έλεγα στους ανεμβολίαστους, "αγαπητοί συμπολίτες ανεμβολίαστοi, επειδή κινδυνεύετε τώρα που υπάρχει κύμα θα περιοριστείτε ακόμα περισσότερο για να προστατευτείτε μέχρι να βάλετε μυαλό και να εμβολιαστείτε"».

«Η μοναδική λύση να για φύγουμε από το κακό με τις μικρότερες δυνατές απώλειες είναι ο εμβολιασμός. Δεν υπάρχει άλλη λύση. Όλα τα αλλά δεν είναι απλώς ημίμετρα, είναι για να κοροϊδεύουμε τον εαυτό μας» ήταν το μήνυμά του.

Υπέρ στο άνοιγμα των σχολείων και η Λινού αλλά με rapid test

Για το πρωτόκολλο του 50+1%, που βρίσκεται ακόμη σε ισχύ, μίλησε στον ANT1, η Αθηνά Λινού.

«Θα έπρεπε να πέσει πολύ περισσότερο από το 30-40% για να προστατεύσουμε τα παιδιά», επισημαίνοντας ότι, «σε πολλές χώρες κλείνουν τα σχολεία επειδή νοσούν οι εκπαιδευτικοί».

Ερωτηθείσα σχετικά με το πώς θα υποβάλλονται σε τεστ τα παιδιά, είπε πως «ιδανικά θα έπρεπε να γίνουν στο σχολείο και πριν μπει το παιδί στην αίθουσα».

Διευκρίνισε δε ότι,«το rapid και το self test δεν είναι το ίδιο», αφού «άλλο να το κάνει ένας επιστήμονας κι άλλο ένας γονιός».

Φέρνοντας, τέλος ως παράδειγμα και τα όσα γίνονται στις ΗΠΑ αυτήν τη στιγμή, είπε πως «αν μια μέρα δεν πάνε 2-3 δάσκαλοι, θα αναγκαστούν να ενώσουν τμήματα».

Ο καθηγητής Φαρμοκολογίας Ευάγγελος Μανωλόπουλος, έκρινε ότι «τα μέτρα είναι πολύπλοκα» και εξέφρασε τις επιφυλάξεις του για το τι θα συμβεί μέχρι το Σαββατοκύριακο. «Αμφιβάλλω αν θα ισχύσουν μέχρι το Σαββατοκύριακο», είπε, εξηγώντας πως «η Όμικρον είναι σε άνοδο και δεν έχουμε δει ακόμα τι σημαίνει σε εισαγωγές στα νοσοκομεία».

Τάχθηκε και εκείνος υπέρ του ανοίγματος του σχολείου, με τα απαραίτητα μέτρα, ενώ τόνισε πως «πρέπει να βρεθεί μια λύση για τον ΕΟΔΥ, πώς θα κάνει τα τεστ, ποιος θα τα κάνει», αφού «για την επαρχία αυτά δεν είναι ρεαλιστικά».

Υπέρ του σεναρίου της μιας εβδομάδας παράτασης των σχολείων Τζανάκης και Κιουμής

«Η απόφαση τώρα έχει παρθεί, αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι την υποστηρίξουμε όσοι εμπλεκόμαστε με τα σχολεία, να εφαρμόσουμε τα υγειονομικά πρωτόκολλά που είναι αυστηρά και να αποδώσει αυτή η απόφαση» σημείωσε ο κ. Τζανάκης, τονίζοντας ότι «όλοι θέλουν τα παιδιά να είναι στα σχολεία, όλοι θέλουν δια ζώσης εκπαίδευση».

«Το θέμα δεν είναι η γνώμη του καθενός, αλλά να υποστηριχθεί αυτή η απόφαση» συμπλήρωσε ο Νίκος Τζανάκης, υπογραμμίζοντας πως ο ίδιος είχε προτείνει μια εβδομάδα παράτασης των διακοπών, ώστε να φανεί η πορεία των γενικών δεικτών της πανδημίας.

«Δεν με φοβίζει τόσο πολύ ότι θα αρρωστήσουν τα παιδιά, που σπανίως εμφανίζουν σοβαρό πρόβλημα, αλλά ότι μπορεί να καταρρεύσει το εκπαιδευτικό σύστημα, γιατί θα νοσήσουν πολλά παιδιά ή ότι θα νοσήσουν οι εκπαιδευτικοί» πρόσθεσε ο καθηγητής Πνευμονολογίας, ο οποίος σημείωσε πως μέσα σε αυτή την παράταση της μιας εβδομάδας θα μπορούσαν να φανούν τα στοιχεία των άλλων χωρών.

Μιλώντας για τα self tests που θα αυξηθούν στους μαθητές, ο κ. Τζανάκης υπογράμμισε ότι το χρονικό «παράθυρο» που θετικοποιείται του συγκεκριμένου τύπου test είναι διαφορετικό από το χρονικό «παράθυρο» μετάδοσης του ιού. «Έτσι ένα παιδί την Κυριακή να έχει αρνητικό τεστ, αλλά να επωάζεται ο ιός και να βγει θετικό την Τετάρτη. Όμως Δευτέρα και Τρίτη θα έχει μεταδώσει τον ιό στην τάξη» πρόσθεσε ο καθηγητής Πνευμονολογίας.

Υπέρ του σεναρίου της μιας εβδομάδας καθυστέρησης της επαναλειτουργίας των σχολείων τάχθηκε και ο καθηγητής Πνευμονολογίας Ιωάννης Κιουμής, υπογραμμίζοντας ότι το μήνυμα της αποφυγής του συνωστισμού που επαναλαμβάνει η κυβέρνηση «υπονομεύεται από την έναρξη των σχολείων, καθώς τα σχολεία είναι εστίες συνωστισμού».

Παράλληλα, ο κ. Κιουμής σημείωσε ότι η μετάλλαξη Όμικρον έχει αλλάξει τα δεδομένα, καθώς πρόκειται για τον πιο μεταδοτικό ιό που υπήρξε ποτέ στην Ιστορία της Ιατρικής.

«Αυτή η μετάλλαξη προκαλεί ηπιότερη νόσο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να τις δώσουμε τις “ευκαιρίες” να είναι παρούσα σε υψηλές συγκεντρώσεις, γιατί τότε υπονομεύουμε το “αύριό” μας».

Πού εντοπίζονται οι ενστάσεις των ειδικών

Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες το μείζον ζήτημα που απασχολεί τους επιστήμονες είναι ότι τα σχολεία ανοίγουν από τη μία χωρίς καμία αλλαγή στο πρωτόκολλο του 50%+1 προκειμένου να κλείνει ένα σχολικό τμήμα και από την άλλη με μόνο επιπλέον μέτρο προστασίας τη χορήγηση ενός επιπλέον self test και αυτό μόνο για την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας τους αλλά και την νέα αντιμετώπιση όταν υπάρχει κρούσμα σε μια αίθουσα.

Οι ειδικοί εγείρουν αντιδράσεις σε τρία πεδία:

  • τον χρόνο ανοίγματος των σχολείων,
  • το πρωτόκολλο βάσει του οποίου θα κλείνει μια σχολική τάξη
  • το άνοιγμα των πανεπιστημίων

Απηχώντας, δηλαδή, τις ενστάσεις αρκετών επιστημόνων που δεν είναι μέλη της επιτροπής, μέλη της ζήτησαν το πρώτο κουδούνι για το 2022 να χτυπήσει μια εβδομάδα αργότερα παρά την επιμονή της κυβέρνησης να μιλά για άνοιγμα σχολείων τη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου.

Παράλληλα, φέρονται να εισηγήθηκαν να αλλάξει το πρωτόκολλο του 50%+1 για να κλείνει μια τάξη κατεβάζοντας το όριο στο 30%+1.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες ενστάσεις εκφράστηκαν και για την επαναλειτουργία των Πανεπιστημίων δεδομένου ότι από την ηλικιακή ομάδα 18-34 ετών, την ομάδα, δηλαδή, στην οποία ανήκουν οι φοιτητές, προέρχεται η μεγαλύτερη αύξηση και συγκεκριμένα το ποσοστό θετικών κρουσμάτων εκτοξεύτηκε στο γκρουπ 18-39 από το 34.8% της 23ης Δεκεμβρίου στο 39.1% της 4ης Ιανουαρίου με 524.257 κρούσματα έναντι 366.515.