ΕΛΛΑΔΑ

Οι αλλαγές του 2022 σε πανελλαδικές, προγράμματα σπουδών και σχολικά βιβλία

Οι αλλαγές του 2022 σε πανελλαδικές, προγράμματα σπουδών και σχολικά βιβλία
Όλες οι αλλαγές που φέρνει στην εκπαίδευση το νέο έτος ΙΝΤΙΜΕ / ΤΖΑΜΑΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Το σύνολο των αλλαγών που έχουν ψηφιστεί για τις Πανελλαδικές εξέτασεις και των αλλαγών στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το 2021, θα εφαρμοστούν το νέο έτος, ενώ ένας νέος γύρος νομοθετικών πρωτοβουλιών στην Παιδεία, αναμένονται το 2022.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εστιάζει για το 2022 σε μεταρρυθμίσεις που - σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος» - αφορούν, κυρίως, την επαγγελματική εκπαίδευση και τα Πανεπιστήμια, ενώ στόχος είναι τα επόμενα δύο χρόνια να έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός για αλλαγές σε προγράμματα σπουδών και σχολικά βιβλία τον Σεπτέμβριο του 2023 σε όλα τα σχολεία.

Εξάλλου, εντός του 2022 θα κατατεθεί το νομοσχέδιο για αλλαγές στα Πανεπιστήμια, θα εφαρμοστούν οι νομοθετικές πρωτοβουλίες που αφορούν τις Επαγγελματικές Σχολές και Λύκεια αλλά και τα ΙΕΚ, ενώ παράλληλα θα προχωρήσουν και οι διαδικασίες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στα σχολεία.

Σε ότι αφορά την διαχείριση της πανδημίας θα συνεχίσει να αποτελεί πεδίο προβληματισμού λόγω της ταχύτατης διάδοσης της μετάλλαξης Όμικρον, για την ασφαλή επαναφορά των μαθητών στις σχολικές αίθουσες μετά την ανάπαυλα των εορτών.

Αναλυτικά όσα αναμένονται το 2022 στην Παιδεία:

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ – ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Νέα προγράμματα σπουδών, αξιολόγηση εκπαιδευτικών

  • Η εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία και η αξιολόγησή τους στο τέλος της σχολικής χρονιάς θα οδηγήσουν σε αλλαγές και βελτιωτικές κινήσεις με στόχο να εφαρμοστούν στην τελική τους μορφή σε δύο χρόνια από τώρα σε όλα τα σχολεία. Τα νέα προγράμματα σπουδών καλύπτουν όλες τις βαθμίδες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, από το Νηπιαγωγείο έως και τη Β’ Λυκείου.
  • Παράλληλα, εντός του 2022 η πολιτική ηγεσία σε συνεργασία με το ΙΕΠ πρέπει να προχωρήσει τις προκηρύξεις των διαγωνισμών για τη συγγραφή των νέων σχολικών βιβλίων που θα συνοδεύσουν τα νέα προγράμματα σπουδών. Επιπλέον, πρόκληση σε αυτό είναι η θέσπιση του πολλαπλού βιβλίου, δηλαδή περισσότερα του ενός συγγράμματα που θα πρέπει να εκδοθούν για το κάθε μάθημα ξεχωριστά. Ο σχεδιασμός προβλέπει ο εκπαιδευτικός να επιλέγει το σύγγραμμα που επιθυμεί, ενώ τα υπόλοιπα βιβλία θα διατίθενται σε ψηφιακή μορφή σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Τα νέα σχολικά βιβλία θα διδαχθούν από τον Σεπτέμβριο του 2023.
  • Σε εφαρμογή θα τεθεί τους επόμενους μήνες και η διαδικασία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Το νομοθετικό πλαίσιο έχει ήδη ψηφιστεί και μετά την τοποθέτηση των νέων στελεχών εκπαίδευσης θα εκκινήσει η αξιολόγηση, η οποία προβλέπει τρεις άξονες με δύο ή και τρεις αξιολογητές, ανάλογα με την ειδικότητα, και διάστημα ολοκλήρωσης του κάθε άξονα από δύο έως τέσσερα χρόνια. Η αρνητική αξιολόγηση εκπαιδευτικού δεν περιλαμβάνει κυρώσεις, όμως σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης πριμοδοτείται κατά τη διεκδίκηση θέσης ευθύνης.

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ: Ανατροπή στις βάσεις εισαγωγής

  • Νέος υπολογισμός μορίων λόγω της αλλαγής συντελεστών βαρύτητας θα υπάρξει φέτος στις Πανελλαδικές, ανατρέποντας τα δεδομένα του υπολογισμού των βάσεων εισαγωγής. Οι αποκλίσεις για την εισαγωγή ακόμα και σε τμήματα του ίδιου αντικειμένου σπουδών μπορεί να φτάνουν ακόμα και τα 300 μόρια, με τον ανταγωνισμό μεταξύ των υποψηφίων για υψηλές επιδόσεις στα μαθήματα στα οποία έχει επιλέξει το κάθε τμήμα υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας να αυξάνεται.
  • Εντός των πρώτων μηνών του νέου έτους, το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να ανακοινώσει τις τελικές αποφάσεις για την εφαρμογή ή μη του διπλού μηχανογραφικού. Ο νόμος προβλέπει τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τον Ιούλιο του 2022 με περιορισμένο αριθμό επιλογών (σ.σ.: δεν θα ξεπερνάει τις 20), ενώ στη συνέχεια θα δοθεί «δεύτερη ευκαιρία» για συμπλήρωση ενός ακόμα μηχανογραφικού με τις εναπομείνασες θέσεις, χωρίς περιορισμό στον αριθμό των επιλογών. Για την εφαρμογή της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας υπάρχουν δεύτερες σκέψεις, καθώς τα στοιχεία από την περσινή ΕΒΕ οδήγησαν το 93% των υποψηφίων στο να εισαχθούν στις πρώτες τους επιλογές, με αποτέλεσμα η πολιτική ηγεσία να μην έχει αποφασίσει ακόμα αν η συμπλήρωση ενός ακόμα μηχανογραφικού θα λειτουργήσει ευνοϊκά για τους υποψηφίους ή τελικά αποτελεί μία περιττή ενέργεια.
  • Νέες προσθήκες αναμένονται στο παράλληλο μηχανογραφικό, μετά την περσινή αυξημένη συμμετοχή των αποφοίτων Λυκείων. Μέχρι και τον Μάιο του 2022 αναμένεται να έχουν ανακοινωθεί ο αριθμός εισακτέων και οι ειδικότητες στις οποίες διεκδικούν θέσεις οι απόφοιτοι στα Δημόσια ΙΕΚ. Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε συνέντευξή της στον «Ε.Τ.» της Κυριακής στις 24 Οκτωβρίου 2021 είχε επιβεβαιώσει ότι θα ενισχυθεί το παράλληλο μηχανογραφικό με επιπλέον θέσεις, καθώς κατά την πρώτη του εφαρμογή διπλασιάστηκε ο αριθμός των σπουδαστών ηλικίας 18-20 στα Δημόσια ΙΕΚ.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ: Μεγάλο στοίχημα η ολοκλήρωση του ακαδημαϊκού χάρτη

  • Τους πρώτους μήνες του έτους, αναμένεται ακόμα ένα νομοσχέδιο που θα αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αλλαγές προβλέπονται στη διοίκηση των Πανεπιστημίων με επαναφορά των Συμβουλίων Ιδρυμάτων, τα οποία λειτούργησαν και κατά το παρελθόν σε μία βραχύβια θητεία, μέχρι να τα καταργήσει η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Στο σχέδιο νόμου θα ορίζονται ο ρόλος τους και οι αρμοδιότητές τους, ενώ αναμένονται και αλλαγές όσον αφορά στις αρμοδιότητες των διοικήσεων, των εκλεκτορικών σωμάτων, αλλά και τις διαδικασίες σύμπραξης των Πανεπιστημίων με τον ιδιωτικό τομέα.
  • Απλοποίηση των διαδικασιών και οργανωτικές αλλαγές αναμένονται στον ΔΟΑΤΑΠ εντός του 2022, με στόχο να επιταχυνθεί η διαδικασία της αναγνώρισης τίτλων σπουδών φοιτητών που έχουν σπουδάσει στο εξωτερικό.
  • Νέα δεδομένα για τη φοίτηση με επέκταση των joint degrees και στα προπτυχιακά προγράμματα αναμένεται να θεσπιστούν τους επόμενους μήνες. Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που θα κατατεθεί εντός των πρώτων μηνών του 2022 προβλέπεται η δυνατότητα επιλογής μαθημάτων και από άλλα πανεπιστημιακά τμήματα, ώστε να διευρύνουν τις ακαδημαϊκές τους γνώσεις οι φοιτητές.
  • Το μεγαλύτερο στοίχημα για το 2022 για την πολιτική ηγεσία είναι η ολοκλήρωση της διαμόρφωσης του νέου ακαδημαϊκού χάρτη. Οι συζητήσεις με τα Πανεπιστήμια συνεχίζονται, ενώ παράλληλα αναμένονται επιπλέον στοιχεία που θα προκύψουν από τις προτάσεις των ίδιων των ΑΕΙ, τα αποτελέσματα της ΕΒΕ, αλλά και την εισήγηση της ΕΘΑΕΕ για τη σύνδεση των πτυχίων με την αγορά εργασίας. Οι αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν εντός της νέας χρονιάς, με την εφαρμογή τους να είναι πιθανό να υλοποιηθεί σε ύστερο χρόνο.
  • Η είσοδος της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας στα ΑΕΙ είναι ακόμα μία πρωτοβουλία που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός της νέας χρονιάς. Η διαδικασία, που βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της συγκρότησης του σώματος αλλά και των σχεδιασμών που προβλέπονται βάσει νόμου να γίνουν από τα Πανεπιστήμια, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός των επόμενων μηνών, ώστε να προχωρήσει το σχέδιο για την ασφάλεια των ΑΕΙ.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Διεύρυνση, ενίσχυση, ξενόγλωσσα τμήματα

  • Τη διεύρυνση των Επαγγελματικών ΕΠΑΛ και των Πειραματικών ΙΕΚ σχεδιάζει η πολιτική ηγεσία για το νέο έτος, ώστε να λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2022. Πέρσι ιδρύθηκε μικρός αριθμός και στόχος είναι να επεκταθεί ο θεσμός και σε άλλες μονάδες. Παράλληλα, προβλέπεται η ίδρυση επιπλέον θεματικών ΙΕΚ, δηλαδή Ινστιτούτων που θα καλύπτουν σπουδές σε έναν συγκεκριμένο κλάδο. Φέτος λειτούργησαν πρώτη φορά θεματικά ΙΕΚ STEM, Πρωτογενούς Τομέα, Φυσικού Περιβάλλοντος και Υγείας.
  • Εντός του έτους προωθούνται και οι ενέργειες για την ίδρυση και τη λειτουργία ξενόγλωσσων τμημάτων στα ΙΕΚ. Πρόκειται για τμήματα, στα οποία θα προβλέπεται θεωρητική και εργαστηριακή κατάρτιση σε άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς και πρακτική άσκηση, από τα οποία οι σπουδαστές θα λαμβάνουν πιστωτικές μονάδες.
  • Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της σύνδεσης της αγοράς εργασίας με τις σπουδές στα ΙΕΚ, θα λειτουργήσει και θα επεκταθεί ο θεσμός των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας, ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση των υποψηφίων στην εργασία αλλά και στην απασχόληση στο αντικείμενο που σπούδασαν.