Πώς έγινε το δυστύχημα στον ΗΣΑΠ: Το βαγόνι έτρεχε ανεξέλεγκτα από την Κηφισιά μέχρι τον Αγ. Νικόλαο
Συγκλονιστικές είναι οι λεπτομέρειες για τις συνθήκες υπό τις οποίες έγινε το τραγικό εργατικό δυστύχημα στον ΗΣΑΠ, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας έλληνας εργαζόμενος και να τραυματιστούν άλλοι δύο, ένας υπάλληλος της ΣΤΑΣΥ και ένας υπάλληλος της αυστριακής εταιρείας που εκτελούσε το έργο.
Το εργατικό δυστύχημα συνέβη στη γραμμή 1 όταν ειδική λείανσης των γραμμών που είχε ξεκινήσει από την Κηφισιά παρουσίασε βλάβη στα φρένα με αποτέλεσμα να αρχίσει να κινείται ανεξέλεγκτα.
Οι συνολικά πέντε εργαζόμενοι που βρίσκονταν σε αυτό προσπάθησαν να το σταματήσουν αλλά διαπίστωσαν ότι δεν λειτουργούσαν τα φρένα. Όπως διαπιστώθηκε εκ των υστέρων το μηχάνημα, που ανήκε στην εργολαβική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της συντήρησης, είτε δεν διέθετε εφεδρικό σύστημα πέδησης, είτε αν διέθετε αυτό δεν λειτούργησε. Η Γραμμή 1 ΗΣΑΠ του αστικού σιδηροδρομικού δικτύου από την Κηφισιά προς τον Πειραιά σε εκείνο το σημείο είναι πολύ κατηφορική, με αποτέλεσμα το μηχάνημα να αναπτύσσει συνεχώς ταχύτητα.
Αν το μηχάνημα έφτανε ανεξέλεγκτο μέχρι το τέρμα στον Πειραιά η ταχύτητα πρόσκρουσης, εκτιμούν οι εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ , θα ξεπερνούσε τα 100 χλμ. την ώρα, με ό,τι θα σήμαινε αυτό σε ανθρώπινες και υλικές απώλειες. Έτσι αποφασίστηκε να τοποθετηθεί στη γραμμή ένας συρμός του ΗΣΑΠ, στο ύψος του Αγίου Νικολάου, για να σταματήσει το μηχάνημα λείανσης την τρελή κούρσα του.
Εν τω μεταξύ, το μηχάνημα είχε ήδη φτάσει στο Νέο Ηράκλειο με ταχύτητα τα 60 χλμ. την ώρα και κάποιοι εργαζόμενοι που βρίσκονταν επάνω του απο φάσισαν να το εγκαταλείψουν εν κινήσει, προκειμένου να γλιτώσουν από την μετωπική σύγκρουση με τον συρμό που θα γινόταν μερικά χιλιόμετρα μετά και η οποία θα ήταν μοιραία για τους ίδιους.
Στο δυστύχημα άτυχος στάθηκε ο 41χρονος εργοδηγός συντήρησης της ΣΤΑΣΥ, ενώ ραυματίστηκαν ένας ακόμη εργαζόμενος της ΣΤΑΣΥ, που είναι πιο ελαφριά, καθώς και ο οδηγός της δανέζικης εταιρείας, η κατάσταση του οποίου είναι πολύ σοβαρή.
Ο εκπρόσωπος των εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, Σπύρος Ρεβύθης, ανέφερε πως θα έπρεπε να υπάρχει δικλείδα ασφαλείας στο μηχάνημα, αλλά δυστυχώς δεν υπήρχε.
«Θα έπρεπε να υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες όπως έχουν τα τρένα. Όταν σπάνε τα φρένα υπάρχουν ειδικοί μηχανισμοί που ακινητοποιούν τους συρμούς. Εδώ όλα δείχνουν ότι δεν υπήρχε τέτοιο σύστημα» ανέφερε.
Η ανακοίνωση του Κώστα Καραμανλή
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, με ανάρτηση που έκανε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την Τρίτη, εξέφρασε τα συλλυπητήριά του στην οικογένεια του 41χρονου εργάτη που έχασε τη ζωή του στο σιδηροδρομικό δυστύχημα τα ξημερώματα, στη γραμμή 1 του ΗΣΑΠ.
Παράλληλα ο ίδιος, τόνισε ότι έχει ξεκινήσει έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος.
«Η σημερινή μέρα ξεκίνησε δυστυχώς με το πιο τραγικό νέο. Ένας νέος άνθρωπος έφυγε από τη ζωή την ώρα που έκανε τη δουλειά του. Τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στην οικογένειά του», αναφέρει σε ανάρτηση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
«Η ΣΤΑΣΥ και οι Αρχές ερευνούν με υπευθυνότητα τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος», προσθέτει.
Ερωτήματα από ΣΥΡΙΖΑ και ΓΣΕΕ
«Είμαστε συγκλονισμένοι από τον άδικο θάνατο του εργαζόμενου της ΣΤΑΣΥ κατά την ώρα του καθήκοντος», δήλωσε ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, εκφράζοντας συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους συναδέλφους του.
Ο Νίκος Παππάς ανέφερε ότι «δεν είναι η ώρα για την απόδοση ευθυνών», προσθέτοντας, ωστόσο, πως «τα ερωτήματα για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες χάθηκε ο έλεγχος της μηχανής λείανσης πρέπει να απαντηθούν, καθώς και «αυτά για τα μέτρα που λαμβάνονται για την προστασία και την ασφάλεια των εργαζομένων κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους».
Ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ εκφράζει ευχές για ταχεία ανάρρωση στους δύο ακόμα τραυματίες εργαζόμενους.
«Πολλά και αναπάντητα είναι τα ερωτήματα για το τραγικό δυστύχημα στον ΗΣΑΠ, που κόστισε τη ζωή ενός εργαζομένου 41 ετών, ενώ δύο ακόμη εργαζόμενοι τραυματίστηκαν και μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο», αναφέρει, σε ανακοίνωσή της, η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ).
Η Συνομοσπονδία επισημαίνει ότι οι υπεύθυνοι της ΣΤΑΣΥ μίλησαν για πρόβλημα στα φρένα του ειδικού οχήματος λείανσης, στο οποίο επέβαιναν οι τρεις εργαζόμενοι, «αλλά κανείς δεν έχει απαντήσει, μέχρι αυτήν την ώρα, γιατί παρουσιάστηκε το πρόβλημα, εάν και πότε είχε συντηρηθεί το όχημα, αν η εργολαβική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο τηρούσε όλα τα μέτρα ασφαλείας».
«Περιμένουμε από τις αρμόδιες αρχές τη διερεύνηση του δυστυχήματος και την απόδοση ευθυνών, όπου υπάρχουν. Έχουμε θρηνήσει αρκετούς εργαζόμενους και έχουμε τονίσει κατ' επανάληψη ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο εφησυχασμού. Είναι αδιανόητο να χάνονται ανθρώπινες ζωές εν ώρα εργασίας. Είναι ευθύνη της κυβέρνησης και των αρμοδίων αρχών να εντατικοποιήσουν και να αυστηροποιήσουν τους ελέγχους, ώστε η λίστα με τα εργατικά δυστυχήματα στη χώρα μας επιτέλους να κλείσει», σημειώνει η ΓΣΕΕ.
Η ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ για το δυστύχημα
Η Διοίκηση και οι εργαζόμενοι της ΣΤΑ.ΣΥ. εκφράζουν την οδύνη τους για το χαμό εν ώρα καθήκοντος ενός συναδέλφου τους επί σειρά ετών και μέλους της οικογένειας των σταθερών συγκοινωνιών.
Ο θανάσιμος τραυματισμός του εργοδηγού, υπαλλήλου επιδομής των Σταθερών Συγκοινωνιών, επήλθε το πρωί της Τρίτης 16/11/2021, σε δυστύχημα που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια εργασιών λείανσης της Γραμμής 1 του Μετρό.
Αποτέλεσμα του δυστυχήματος, ήταν ο ελαφρύς τραυματισμός δύο ακόμη εργαζομένων, ενός υπαλλήλου της ΣΤΑ.ΣΥ. και ενός υπαλλήλου της αυστριακής εταιρείας που εκτελούσε το έργο.
Η Διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ. εκφράζει τα ειλικρινή συλλυπητήριά της προς την οικογένεια του εκλιπόντος. Έρευνα για τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος διενεργεί η ΣΤΑ.ΣΥ. σε συνεργασία με τις Αρχές.
Κυκλοφορία οχημάτων μεταξύ Oμόνοια - Πειραιά
Όπως ανακοίνωσε ο κ. Χαιρέτας σήμερα η κυκλοφορία των συρμών θα γίνεται τοπικά μεταξύ Ομόνοια και Πειραιά και Ανω Πατήσια - Κηφισιά και στα δύο ρεύματα μέχρι να απελευθερωθούν οι γραμμές από τις μηχανές, κάτι που όπως είπε δεν είναι εύκολο να πει κανείς πόσο θα διαρκέσει η διαδικασία.
Αυτό θα το εκτιμήσει η ομάδα εκτροχιασμού που θα φροντίσει για τη μετακίνηση της μηχανής που είναι στις γραμμές, είπε και ανέφερε πως γίνεται συνεννόηση με τον ΟΑΣΑ για την ενίσχυση των συγκοινωνιών στο τμήμα που δεν θα κυκλοφορούν συρμοί.
Ο ίδιος έδωσε συγχαρητήρια στους ανθρώπους της ΣΤΑΣΥ που ενήργησαν με αυτόν τον τρόπο και κατάφεραν να σταματήσουν την πορεία της μηχανής.