ΕΛΛΑΔΑ

Φωτιά Μάτι: Σκηνικό χάους περιγράφει ο εισαγγελέας στην πρόταση που στέλνει σε δίκη 27 πρόσωπα

Φωτιά Μάτι: Σκηνικό χάους περιγράφει ο εισαγγελέας στην πρόταση που στέλνει σε δίκη 27 πρόσωπα
ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ

Σκηνικό χαώδους κατάστασης με τραγικές καθυστερήσεις, ελλείψεις συντονισμού, καθοδήγησης αλλά κυρίως έλλειψη σχεδίου διάσωσης ανθρώπων που οδήγησαν σε εκατόμβη νεκρών στο Μάτι, τον Ιούλιο του 2018, περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια στην πολυσέλιδη πρότασή του ο εισαγγελέας Πρωτοδικών, Γεώργιος Πολυκράτης, με την οποία ζητεί την παραπομπή 27 κατηγορουμένων σε δίκη.

Ο εισαγγελικός λειτουργός στην πρότασή του αφού εξαπολύει δριμύ κατηγορώ για το γεγονός ότι τα πρώτα 20 κρίσιμα λεπτά της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι επιχειρούσε μόνο ένα ελικόπτερο βαρέως τύπου Ericson ακολούθως περιγράφει έλλειψη χειριστών τηλεφωνητών, έλλειψη συνεννόησης αξιωματικών και έλλειψη συνεννόησης μεταξύ των κέντρων. Το σημαντικό όμως είναι ότι δεν υπήρχε σχέδιο διάσωσης ανθρώπων.

«Κατόπιν κλήσεων στο 199 από πολίτες, οι οποίοι ανέφεραν σοβαρά και κρίσιμα περιστατικά για ανθρώπους, που κινδύνευε η ζωή τους από την εξελισσόμενη πυρκαγιά στους οικισμούς Νέος Βουτζάς, Μάτι και Κόκκινο Λιμανάκι, στις περισσότερες περιπτώσεις, αντί να προωθηθούν πυροσβεστικές δυνάμεις στις συγκεκριμένες διευθύνεις των κινδυνευόντων ατόμων για την διάσωσή τους, οι τηλεφωνητές - χειριστές του 199 δεν ενήργησαν προς διάσωση των ατόμων που κινδύνευαν από την πυρκαγιά, αλλά διαβίβαζαν τα περιστατικά αυτά στις αστυνομικές δυνάμεις, οι οποίες αφενός δεν είχαν σχετική αρμοδιότητα, αφετέρου δεν διέθεταν γνώσεις και μέσα, για να προβούν σε διάσωση ατόμων από πυρκαγιά» αναφέρει ο εισαγγελέας παραθέτοντας τρεις χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

«α) περίπτωση κατά την οποία άτομα, που βρίσκονταν εντός οικίας στην οδό Κουντουριώτη αρ. 27 στον Νέο Βουτζά και εξωτερικά αυτής καίγονταν τα πάντα, ακόμη και το αυτοκίνητό τους, επικοινωνούν με το «199», στις 18:13:45, αναφέροντας κατά λέξη: «Γύρω γύρω τώρα καίγονται όλα, θα έχουν καεί όλα εμείς, είμαστε μέσα, έχει πολύ καπνό ... Χάλασε το αυτοκίνητό μας, κάηκε, τι λέτε τώρα;», και ο χειριστής - τηλεφωνητής του «199» απάντησε: «Σιγά σιγά προς την παραλία δεν μπορείτε να πάτε; Έχετε αυτοκίνητο;» και μία γυναίκα του απάντησε: «Όχι ρε παιδιά, αφού έχω μωρό δεκατριών μηνών και πώς θα αναπνεύσει λίγο, δεν ξέρω, κάντε κάτι». Ακολούθως, στις 18:15:36, ο χειριστής - τηλεφωνητής του «199», αντί να προβεί στην αποστολή δυνάμεων για την διάσωση των κινδυνευόντων στην ως άνω οικία, διαβιβάζει το συμβάν στο Κ.Ε.Π.Π. αναφέροντας: «Ο Δήμος δεν μπορεί να βάλει ένα αυτοκίνητο να βοηθήσει; τα δικά μας σβήνουν» και το Κ.Ε.Π.Π. απαντά: «Ναι παιδιά, όμως δεν γίνεται όλοι εσείς να παίρνετε μόνο το δικό μου τηλέφωνο ... Έχει και δίπλα τρία τέσσερα εδώ πέρα» και συνεχίζοντας αναφέρει: «Αυτή η κυρία δεν γίνεται να πάρει τηλέφωνο το εκατό να πάει ένα περιπολικό; αυτά που είπε σε εσένα δεν μπορούσε να τα πει στο εκατό;»

β) Στην οδό Μυκόνου αρ. 41 στο Μάτι, όταν πολίτης ειδοποίησε, στις 18:57:03, το «199» για τον κίνδυνο που αντιμετώπιζαν τρεις γυναίκες στην ως άνω διεύθυνση, όπου εξωτερικά της οικίας καίγονταν τα δένδρα και ζήτησε βοήθεια για την διάσωση και μεταφορά τους σε ασφαλή περιοχή, του απάντησε ο τηλεφωνητής: «Ντάξει …, πάρα πολλά περιστατικά όμως που είναι έτσι αντίστοιχα με τα δικά σας και κατασκηνώσεις προσπαθούμε να εκκενώσουμε και γίνεται χαμός» και «Να σας πω, πάρτε και το εκατό την αστυνομία, αν μπορούν και αυτοί να κάνουν μεταφορά» και

γ) Τέλος, όταν κάποια γυναίκα - υπάλληλος του ξενοδοχείου με την επωνυμία «RAMADA» ζήτησε από το «199» την εκκένωσή του, επειδή καίγονταν τα αυτοκίνητα στον εξωτερικό χώρο στάθμευσης του ξενοδοχείου, ο χειριστής - τηλεφωνητής του «199» κάλεσε το Κ.Ε.Π.Π., για να διαβιβάσει στην Αστυνομία το περιστατικό».

Αρκετές σελίδες, αφιερώνει όμως ο εισαγγελέας και στην πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει την ίδια ημέρα στην Motor Oil. Όπως αναφέρει, στις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις έσπευσαν 10 πυροσβεστικά οχήματα και έγινε εκτροπή ελικοπτέρου που κατευθύνονταν προς την Πεντέλη, γεγονός που χαρακτηρίζεται ακόμη και από τον κατηγορούμενο σήμερα Βασίλη Ματθαιόπουλο (τότε υπαρχηγό της ΠΟΥ) «ολέθριο λάθος του αρχηγού κ. Τερζούδη».

Μάλιστα, στην κατάθεσή του, την οποία επικαλείται ο εισαγγελέας στην πρότασή του, ο κ. Ματθαιόπουλος αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Αυτή η εντολή για εκτροπή αποτελεί εγκληματικό επιχειρησιακό σφάλμα».

Στην πρότασή του ο εισαγγελέας κάνει ειδική μνεία στην ώρα αναγγελίας της πυρκαγιάς, καθώς, όπως επισημαίνει, το στοιχείο αυτό είναι κρίσιμο για την αξιολόγηση των πράξεων και παραλείψεων.

«Ο χρόνος έναρξης της πυρκαγιάς προσδιορίστηκε από στις 16:15 έως τις 16:30, β) ο χρόνος, που καταγράφηκε η πυρκαγιά σε κάμερα ασφαλείας οικίας της περιοχής, ήταν στις 16:35 και γ) η αναγγελία του περιστατικού στο 199 Σ.Ε.Κ.Υ.Π.Σ./Ε.Σ.Κ.Ε. έγινε στις 16:41, ήτοι είχε ήδη παρέλθει χρόνος (μεταξύ 26 και 11 λεπτών) από την ώρα εκδήλωσης της πυρκαγιάς μέχρι την ώρα αναγγελίας της στο Πυροσβεστικό Σώμα», αναφέρει ο εισαγγελέας.

Στην πρότασή του ο εισαγγελέας αναφέρεται στη νεοσύστατη υπηρεσία με τα Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (ΣμηΕΑ - drones), η οποία, όπως υπογραμμίζει, «έμεινε επιχειρησιακά ανεκμετάλλευτη την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς, ενώ η χρήση τους θα μπορούσε να παράσχει στο Ε.Σ.Κ.Ε. απευθείας εικόνες από τον τόπο της πυρκαγιάς, καθώς και σημαντικές πληροφορίες (σε πραγματικό χρόνο) για την συμπεριφορά της πυρκαγιάς, τον τρόπο εξάπλωσής της και άλλα δεδομένα, που θα συνέβαλαν στην λήψη ορθών επιχειρησιακά αποφάσεων».

Καθυστέρησαν μία ώρα για γενική επιφυλακή

Καθυστέρηση μίας περίπου ώρας εντοπίζει ο εισαγγελέας όσον αφορά στον χρόνο που δόθηκε η εντολή για γενική επιφυλακή των δυνάμεων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Συγκεκριμένα υπογραμμίζει:

«Στις 17:30, μετά την έναρξη της πυρκαγιάς στην περιοχή Νταού Πεντέλης, διατάχθηκε από το Ε.Σ.Κ.Ε. γενική επιφυλακή για την δύναμη όλων των Υπηρεσιών του Π.Σ., πλην όμως η ως άνω ενέργεια ήταν απρόσφορη, καθώς είχε ήδη παρέλθει μία τουλάχιστον ώρα από την εκδήλωση της πυρκαγιάς».

Στην περιοχή επιχειρούσαν μόνο 13 πυροσβεστικά οχήματα, επισημαίνει ακόμη ο εισαγγελέας:

«Επισημαίνεται ότι από την ώρα αναγγελίας της πυρκαγιάς (16:41) μέχρι και 18:20, όταν δηλαδή το μέτωπο της πυρκαγιάς πέρασε σε διάφορα σημεία την Λ. Μαραθώνος με κατεύθυνση προς το Μάτι και το Κόκκινο Λιμανάκι, ο συνολικός αριθμός των πυροσβεστικών υδροφόρων οχημάτων του Π.Σ., που επιχειρούσαν στην περιοχή, ήταν μόνο δεκατρία (13), χωρίς μάλιστα να υπάρξει παρέμβαση των πυροσβεστικών δυνάμεων στον οικισμό Μάτι. Όπως μάλιστα προκύπτει από τα GPS των οχημάτων, το πρώτο υδροφόρο πυροσβεστικό όχημα στην Λ. Μαραθώνος και πιο συγκεκριμένα στο ύψος του συνοικισμού της Αγίας Βαρβάρας Ραφήνας αφίχθη στις 18:44, ενώ ένα άλλο πυροσβεστικό όχημα αφίχθη στην διασταύρωση Λ. Μαραθώνος και Φλέμινγκ στις 19:09, όταν πλέον ήταν πολύ αργά, διότι ήδη το πύρινο μέτωπο είχε περάσει την Λ. Μαραθώνος και εξαπλωνόταν ανεξέλεγκτα προς το Μάτι και το Κόκκινο Λιμανάκι».

Αναφερόμενος στα τραγικά λάθη ως προς την κυκλοφοριακή διαχείριση οχημάτων στη Λεωφόρο Μαραθώνα κατά τις κρίσιμες ώρες ο εισαγγελέας τονίζει πως . το αποτέλεσμα «ήταν τελικά να εισέλθει μεγάλος αριθμός οχημάτων στο Μάτι, πλέον αυτών που ήδη υπήρχαν εκεί και κινούνταν ή ήταν σταθμευμένα και κινήθηκαν στην συνέχεια, όταν οι κάτοικοι προσπαθούσαν, υπό το κράτος του πανικού, να απομακρυνθούν από την περιοχή, ήτοι η κίνηση των οχημάτων γινόταν άτακτα, με συνέπεια να δημιουργηθεί κυκλοφοριακή συμφόρηση στους στενούς δρόμους και τελικά να εγκλωβιστούν τα οχήματα και οι επιβαίνοντες σε αυτά, σύμφωνα με τα προεκτιθέμενα».

Τέλος, κατά τον εισαγγελέα, «η αρμόδια Λιμενική Αρχή (Λιμεναρχείο Ραφήνας) δεν έδωσε εντολή στα πλοία της γραμμής, που κατέπλεαν από τις 17:30 και έπειτα, όταν δηλαδή η πυρκαγιά από τον οικισμό Νταού Πεντέλης ήταν οπωσδήποτε ορατή από τους καπνούς, να μην αποβιβαστούν οχήματα και επιβάτες στον λιμένα της Ραφήνας, αλλά στον πλησιέστερο λιμένα ή σε κάθε περίπτωση να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα, έτσι ώστε να κινηθούν όλα τα οχήματα και οι επιβάτες, ανεξάρτητα από τον προορισμό τους, υποχρεωτικά προς Αρτέμιδα».

Η εισαγγελική πρόταση εισηγείται να καθίσουν στο εδώλιο 27 κατηγορούμενοι για πλημμελήματα και όχι για κακουργήματα, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται τα ονόματα της πρώην περιφερειάρχη Αττικής Ρένας Δούρου, του πρώην δημάρχου Μαραθώνα Ηλία Ψινάκη, του πρώην γενικού γραμματέα Πολιτικής Προστασίας Ιωάννη Καπάκη, του σημερινού αρχηγού της πυροσβεστικής Στέφανου Κολοκούρη, στελεχών της Πολιτικής Προστασίας, της ΕΛ.ΑΣ., της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και του 70χρονου που ευθύνεται για την έναρξη της φωτιάς στο Νταού Πεντέλης.

Αντίθετα, προτείνει την απαλλαγή από τις κατηγορίες του συγκυβερνήτη του συντονιστικού ελικοπτέρου.

Ο εισαγγελέας συνταυτίζεται με την άποψη της Εισαγγελίας ότι τα αδικήματα που τελέστηκαν από τους κατηγορούμενους αφορούν σε πλημμεληματικές πράξεις και όχι σε κακουργήματα, όπως υποστήριζε μετ’ επιτάσεως ο ανακριτής της υπόθεσης Αθανάσιος Μαρνέρης.

Συγκεκριμένα ο εισαγγελέας ζητά να δικαστούν για:

  • Ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο δια παραλείψεως.
  • Σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο δια παραλείψεως.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Εισαγγελία εκκρεμεί μια ακόμα δικογραφία, η οποία αφορά την προσπάθεια συγκάλυψης των ευθυνών για την εθνική τραγωδία και την απόπειρα εκβίασης του πραγματογνώμονα.