ΕΛΛΑΔΑ

Πανελλήνιες: Όσα αλλάζουν από το 2022 - Το σχέδιο του υπ. Παιδείας

Πανελλήνιες: Όσα αλλάζουν από το 2022 - Το σχέδιο του υπ. Παιδείας
ΙΝΤΙΜΕ

Το υπουργείο Παιδείας έχει στόχο να επανασχεδιάσει τους επόμενους μήνες ένα μεγάλο μέρος του ακαδημαϊκού χάρτη, περιλαμβάνοντας πολλές καταργήσεις τμημάτων, περιορισμό της διασποράς και πιθανές προσθήκες, που θα συνδέονται άμεσα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Μάλιστα, το μηχανογραφικό του 2022 ενδέχεται να είναι αρκετά διαφοροποιημένο για τους υποψηφίους, όπως και ο τρόπος εισαγωγής που θα φέρει νέα δεδομένα για τη διεκδίκηση μιας θέσης στα ελληνικά αμφιθέατρα.

Οι αλλαγές που έρχονται

Όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής και τα στοιχεία που προκύπτουν από την απορροφητικότητα των επιτυχόντων από τα πανεπιστήμια θέτουν τα θεμέλια πάνω στα οποία θα επέλθουν οι αλλαγές που σχεδιάζονται.

Έπειτα από δύο χρόνια, κατά τα οποία το υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει κατά καιρούς σε δριμεία κριτική προς την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για τη δημιουργία 135 νέων πανεπιστημιακών τμημάτων μέσω συγχωνεύσεων και ανωτατοποίησης τμημάτων ΤΕΙ, πολλά εξ αυτών των τμημάτων βρίσκονται ήδη στο… μικροσκόπιο, όμως η αξιολόγηση που θα έρθει θα αφορά το σύνολο των πανεπιστημίων και θα επηρεαστεί από σειρά παραγόντων.

Ποιοι είναι οι παράγοντες που θα οδηγήσουν στην κατάργηση τμημάτων:

-Τα αποτελέσματα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και ο αριθμός των επιτυχόντων στα τμήματα θα έχουν βαρύνουσα σημασία, όπως υπογραμμίζουν στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Παιδείας. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τις πρώτες επιλογές των υποψηφίων, όπως όλα δείχνουν, θα κυριαρχήσουν στην αξιολόγηση για τη βιωσιμότητα των τμημάτων.

-Οι προτάσεις των ίδιων των πανεπιστημίων θα συμβάλουν και αυτές με τη σειρά τους στην αναδιάρθρωση του χάρτη. Το Πανεπιστήμιο Πατρών με δική του πρόταση, την οποία εφάρμοσε το υπουργείο Παιδείας, έχει τέσσερα τμήματα λιγότερα ήδη από φέτος.

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, έχει ζητήσει αντίστοιχες πρωτοβουλίες και από τις διοικήσεις των υπόλοιπων πανεπιστημίων, υπογραμμίζοντας την ανάγκη του εξορθολογισμού στον ακαδημαϊκό χάρτη. Ειδικότερα, στην τελευταία σύνοδο των πρυτάνεων όπου παρευρέθη, ζήτησε μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου να έχουν αποσταλεί οι προτάσεις, ώστε να τις μελετήσει η πολιτική ηγεσία.

-Ο ρόλος της ΕΘΑΕΕ, της ανεξάρτητης Αρχής για την αξιολόγηση των πανεπιστημίων, θα είναι καίριος, καθώς οι εισηγήσεις της θα ληφθούν υπ’ όψιν για τη διαμόρφωση του νέου χάρτη. Η ζήτηση των παρεχόμενων σπουδών στην αγορά εργασίας θα αποτελέσει «κλειδί» για τις τελικές αποφάσεις.

-Πέραν των παραπάνω, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που θα διαμορφώσουν τον τελικό σχεδιασμό. Τα ακαδημαϊκά κριτήρια και το έργο του κάθε πανεπιστημιακού τμήματος αλλά και η «μοναδικότητα» των σπουδών του θα καθορίσουν σε έναν βαθμό το αν θα είναι βιώσιμα στα νέα σχέδια του υπουργείου Παιδείας. Η υπερπληθώρα τμημάτων, με αντικείμενο σπουδών τα Μαθηματικά ή τις Γεωπονίες, ακόμα και κάποιες ειδικότητες οικονομικού ενδιαφέροντος θα βρεθούν στο… μικροσκόπιο, ώστε να αξιολογηθούν και είτε να επιβιώσουν στον νέο χάρτη είτε να καταργηθούν.

Οι αλλαγές από την επόμενη χρονιά

Ένα μηχανογραφικό δελτίο διαφοροποιημένο από το φετινό και νέοι συντελεστές που φιλοδοξούν να οδηγήσουν σε επιτυχημένη διαλογή των υποψηφίων ανάλογα με τις ικανότητές τους και το τμήμα επιλογής τους είναι οι αλλαγές που έρχονται από τη νέα χρονιά, με στόχο να επιτευχθεί το «όραμα» και πολλών προηγούμενων ηγεσιών για ένα σύστημα εισαγωγής που θα οδηγεί τους υποψηφίους σε επιλογές σχολών ή τμημάτων που ταιριάζουν στις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους.

Τα πανεπιστήμια σε αυτόν τον σχεδιασμό έχουν ενεργό ρόλο και με την εμπειρία των φετινών αποτελεσμάτων από τη συμβολή τους στη διαμόρφωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής θα κληθούν τα ίδια να ορίσουν τον πήχη για τους φοιτητές που επιθυμούν να διδάξουν.

Οι Πανελλαδικές του 2022 θα έχουν νέους συντελεστές βαρύτητας, με το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα να ορίζει τον συντελεστή που επιθυμεί ανά πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα. Για παράδειγμα, το τμήμα Χημείας του ΕΚΠΑ μπορεί να ορίσει υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας για το μάθημα της Χημείας, απ’ ό,τι για τη Βιολογία, που ίσχυσε φέτος. Αντίστοιχα, το Φυσικό να επιλέξει οι πρωτοετείς του να έχουν καλύτερες επιδόσεις στη Φυσική απ’ ό,τι στα Μαθηματικά. Με αυτόν τον τρόπο, ο μέσος όρος των επιδόσεων στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα δεν θα είναι καθοριστικός για την εισαγωγή σε κάποιο τμήμα, αλλά αντίθετα θα είναι οι επιδόσεις στα μαθήματα που έχει επιλέξει το ίδιο το πανεπιστημιακό τμήμα.

Αντίστοιχα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα δοθεί η δυνατότητα να αλλάξουν τα πανεπιστήμια, εφόσον το επιθυμούν, τους συντελεστές που όρισαν φέτος για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Η επιλογή κάποιων Ιδρυμάτων να επιλέξουν υψηλό συντελεστή οδήγησε σε παράδοξα, όπως στην περίπτωση του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών στην Ξάνθη, που βρέθηκε με μηδενικό αριθμό εισακτέων από τους φετινούς υποψηφίους των Πανελλαδικών. Ενδεικτικά η ΕΒΕ στο Αρχιτεκτόνων Ξάνθης ήταν 14,45, όταν στο Αρχιτεκτόνων Ιωαννίνων ήταν 10,51, με αποτέλεσμα η σχολή να «κλείσει» όλες τις θέσεις της.

Τέλος, το νέο σύστημα προβλέπει και δεύτερο γύρο συμπλήρωσης μηχανογραφικών, το οποίο επιχειρεί να αλλάξει τη φιλοσοφία των υποψηφίων, όσον αφορά στις επιλογές τους.

Από τη νέα χρονιά, οι υποψήφιοι θα συμπληρώνουν το μηχανογραφικό τους τον Ιούλιο με περιορισμένες επιλογές και όχι όπως ίσχυε μέχρι φέτος όπου είχαν τη δυνατότητα να επιλέγουν το σύνολο των σχολών. Στη συνέχεια, αφού βγουν τα αποτελέσματα, όσοι δεν πέρασαν στη σχολή των πρώτων επιλογών τους θα έχουν τη δυνατότητα να συμπληρώσουν εκ νέου μηχανογραφικό δελτίο διεκδικώντας τις εναπομείνασες θέσεις, που δεν καλύφθηκαν από την πρώτη φάση, εφόσον βέβαια βρίσκονται πάνω από το όριο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

Οι παραπάνω αλλαγές αναμένεται να δώσουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για τις επιλογές των υποψηφίων και τη ζήτηση των πανεπιστημιακών τμημάτων συμβάλλοντας εκ νέου στη διαδικασία αξιολόγησης των πανεπιστημιακών τμημάτων.