Σηκώνουν αυλαία θέατρα και μουσικά θεάματα - Ποιοι είναι οι περιορισμοί
Ανανεώθηκε:
Μετά από έναν ολόκληρο χειμώνα που παρέμεναν κλειστά, λόγω των δύσκολων συνθηκών που βιώνουμε εξαιτίας της πανδημίας, αυλαία σηκώνουν από την Παρασκεύη τα θέατρα και οι μουσικές σκηνές σε υπαίθριους χώρους με αποκλειστικά καθήμενους θεατές.
Και παρότι ανέστειλαν τη λειτουργία τους για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, αρκετές είναι οι παραστάσεις τις οποίες θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν οι πολίτες, ακολουθώντας, βέβαια, τα απαραίτητα μέτρα.
Όπως και με τα θερινά σινεμά, οι οδηγίες για την ασφαλή διεξαγωγή θεαμάτων και ακροαμάτων είναι σαφείς και βασίζονται στις συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας.
Οι περιορισμοί
Οι χώροι θα πρέπει να είναι διαμορφωμένοι έτσι ώστε να υποδέχονται μόνο καθήμενους και όχι όρθιους θεατές/ακροατές και θα πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα σε όλη την διάρκεια του θεάματος - ακροάματος ώστε οι θεατές/ακροατές να παραμένουν στις θέσεις τους.
Η πληρότητα δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσοστό 50% και αφορά μόνο καθήμενους και όχι ορθίους.
Θα πρέπει να υπάρχει κενό/κενή θέση ανά δύο καθήμενους. Άτομα τα οποία δεν έχουν προσέλθει μαζί, δεν θα πρέπει να τοποθετούνται σε θέσεις χωρίς κενό μεταξύ τους.
Κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων δεν επιτρέπεται διάλειμμα τόσο προκειμένου να μην δημιουργείται συνωστισμός, όσο και για να εξοικονομείται χρόνος για την απολύμανση και τον καθαρισμό του χώρου. Επίσης δεν επιτρέπεται συγκέντρωση κοινού σε οποιοδήποτε σημείο του χώρου καθώς και η πρόσβαση του κοινού στα καμαρίνια.
Η λειτουργία κυλικείου/bar επιτρέπεται πριν και κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων προκειμένου να μην δημιουργείται συνωστισμός και οι θεατές/ακροατές να μπορούν να κατευθύνονται προς αυτό σε διαφορετικούς χρόνους κατά τη διάρκεια παραμονής τους.
Η ταξιθεσία για την τοποθέτηση των θεατών/ακροατών στις θέσεις τους και η τήρηση κανόνων στην προσέλευση και την αποχώρησή τους, είναι υποχρεωτική.
Απαγορεύεται ο συγχρωτισμός και η συγκέντρωση ατόμων οπουδήποτε στον χώρο. Οι θεατές/ακροατές θα πρέπει να οδηγούνται άμεσα στα καθίσματά τους.
Οι διοργανωτές των εκδηλώσεων θα πρέπει να μεριμνούν για την ασφαλή αναμονή σε ουρά του κοινού, τόσο κατά την είσοδο και έξοδο στον χώρο της εκδήλωσης όσο και σε άλλες πιθανές ροές (π.χ. από τον χώρο στάθμευσης).
Την ίδια ώρα, μέτρα ισχύουν και για τους εργαζόμενους τόσο επί, όσο και εκτός σκηνής.
Τέλος, είναι υποχρεωτική η χρήση ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
«Ασφυξία» προκαλεί το 50%
Παρά τα χαρμόσυνα νέα, τίθεται το ερώτημα εάν οι συνθήκες υπό τις οποίες γίνεται το πολυαναμενόμενο restart διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του πολύπαθου τον τελευταίο χρόνο κλάδου.
Και τα ερωτήματα προκύπτουν είναι:
* Μπορούν τα θέατρα να επιβιώσουν με 50% πληρότητα;
* Θα προλάβουν να ετοιμαστούν παραστάσεις;
* Θα μπορέσουν να οργανωθούν μουσικές συναυλίες;
«Να ξεκινήσουμε από τα βασικά», λέει μιλώντας στο CNN Greece ο Πασχάλης Τσαρούχας, πρόεδρος του Πειθαρχικού του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, και συνεχίζει:
«Πότε θα προλάβει να οργανωθεί μια παραγωγή, όταν μέχρι προχθές απαγορεύονταν οι πρόβες; Ή θα είναι κάτι παλιό, ή θα γίνει μια πολύ πρόχειρη δουλειά».
«Δεν πατάς ένα κουμπί ν' ανοίξει ο πολιτισμός, δεν είναι καφετέρια που πας τη Δευτέρα κάνεις τις προμήθειές σου και την Τρίτη ανοίγεις», λέει από την πλευρά της η Μαργαρίτα Συγγενιώτου, λυρική τραγουδίστρια και Οργανωτική Γραμματέας του ΠΟΘΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος).
Τα θέατρα, σε αντίθεση με τους κινηματογράφους (75%), θα επιτραπεί να λειτουργήσουν με πληρότητα 50%.
Θοδωρής Μαροσούλης: «Το 50% είναι καταστροφικό»
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Θοδωρής Μαροσούλης, θεατρικός παραγωγός τρίτης γενιάς και ο άνθρωπος πίσω από την Marossoulis Productions.
«Το 50% είναι καταστροφικό», λέει ξεκάθαρα στο CNN Greece. «Η αλήθεια, βέβαια είναι ότι και το 100% ήταν προβληματικό».
«Ξέρετε, το θέατρο δεν είναι μια απλή ιστορία. Το κοινό βλέπει αυτό που γίνεται πάνω στη σκηνή, αλλά δεν γνωρίζει τι σημαίνει “στήνω μια παράσταση”. Πόσοι άνθρωποι εργάζονται από πίσω, πόσα χρήματα επενδύονται για να γίνει μια σωστή δουλειά. Και βέβαια δεν μπορείς να αυξήσεις το εισιτήριο, το θέατρο πρέπει να είναι προσιτό, είναι δύσκολη ισορροπία».
Και συμπληρώνει: «Γι αυτό δεν μπορείς να γίνεις παραγωγός έτσι απλά. Πρέπει να ξέρεις τη δουλειά. Διάφοροι εμφανίζονται κατά καιρούς, κάνουν κάποιες παραγωγές και σύντομα εξαφανίζονται. Το θέμα είναι να έχεις μια συνέχεια, μια συνέπεια και φυσικά την εμπειρία. Στην Ελλάδα, στην πραγματικότητα είμαστε 10 παραγωγοί που κάνουμε καλές δουλειές. Προσωπικά, σκοπεύω να συνεχίσω να κάνω καλές δουλειές, καλές παραστάσεις. Όπως οι ηθοποιοί κρίνονται από την υποκριτική τους πάνω στη σκηνή, έτσι εμείς οι παραγωγοί κρινόμαστε από το συνολικό αποτέλεσμα. Η κατάσταση είναι δύσκολη, αλλά θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε για το καλύτερο».
Θα προλάβουν, όμως, να οργανωθούν παραστάσεις;
«Εδώ μπαίνει η εμπειρία μας», απαντά και συμπληρώνει: «Ναι, θα προλάβουμε».
Θοδωρής Μαροσούλης: «Ελπίζω ότι ο κόσμος θα έρθει στα θέατρα, να χορτάσει αυτό που στερήθηκε»
«Οικονομική καταστροφή το 50%»
Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων (ΠΣΔΠΕ), με ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα, επισήμανε ότι η χωρητικότητα 50% που ανακοινώθηκε για τις καλοκαιρινές συναυλίες οδηγεί τον κλάδο σε σίγουρη οικονομική καταστροφή.
«Δυσάρεστη έκπληξη για τον μουσικό πολιτισμό η χωρητικότητα 50% στις καλοκαιρινές συναυλίες. Καθιστά απαγορευτική την ιδιωτική παραγωγή. Η στάση της κυβέρνησης καταντά εμμονικά εχθρική απέναντι στους καλλιτέχνες που για ένα ακόμα καλοκαίρι δεν θα μπορέσουν να εργαστούν.
Θα δεχόμασταν το 50% εάν συνοδευόταν από επιδοτήσεις των εταιρειών μουσικής παραγωγής για επανεκκίνηση των επιχειρήσεων, αν συνοδευόταν από επιδότηση εισιτηρίου στις καλοκαιρινές συναυλίες ή από επιδότηση των κενών θέσεων, αν συνοδευόταν από επιδοματική πολιτική στους καλλιτέχνες στους εργαζόμενους στον πολιτισμό και στις εταιρείες παραγωγής, αν ενισχυόταν το ποσοστό αυτό από μία μελετημένη βοήθεια.
Δεν μας παρέχει η κυβέρνηση ούτε το 75% χωρητικότητας που παρέχει στον κινηματογράφο, μέτρο που τουλάχιστον δίνει μία ανάσα επιβίωσης, δημιουργώντας για μία ακόμα φορά διχαστική πολιτική μεταξύ των πολιτιστικών τομέων, όπως άφωνους μας είχε αφήσει το καλοκαίρι του 2020 που έκλεισε τις συναυλίες το Σεπτέμβριο και άφησε τις θεατρικές παραστάσεις σε λειτουργία. Η τοπική αυτοδιοίκηση, παράλληλα, δεν βοηθά, το αντίθετο αυξάνει το ενοίκιο των χώρων πολιτιστικών δράσεων, καλυπτόμενη πίσω από έναν μίζερο λόγο οικονομικής ένδειας, αφήνοντας τον πολιτισμό πολύ πίσω χωρίς να τον λαμβάνει ως πρωτεύουσα ψυχική ανάγκη.
Πολλά συγκροτήματα δεν ξέρουν καν αν θα πραγματοποιήσουν τελικά τις φετινές ευρωπαϊκές περιοδείες τους ή αν θα τις αναβάλλουν και πάλι μέχρι το επόμενο καλοκαίρι. Οι διοργανωτές, όμως, των φεστιβάλ πρέπει όχι μόνο να κάνουν την προετοιμασία, αλλά και την προπώληση.