ΕΛΛΑΔΑ

«Καταπέλτης» το πόρισμα για το Μάτι: Εγκληματική αμέλεια στα όρια του δόλου

«Καταπέλτης» το πόρισμα για το Μάτι: Εγκληματική αμέλεια στα όρια του δόλου
Φωτογραφία αρχείου INTIME/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Εκτεταμένη προσπάθεια συγκάλυψης των ευθυνών, μέσω πιέσεων προς τον πραγματογνώμονα διατυπώνεται στο πόρισμά του ανακριτή για την τραγωδία στο Μάτι που στοίχισε τη ζωή σε περισσότερους από 100 ανθρώπους

Σύμφωνα με τον ανακριτή η εγκληματική αμέλεια και αδιαφορία που καταλογίζεται στους κατηγορούμενους φτάνει στα όρια του ενδεχόμενου δόλου.

«Παρακολουθούσαν αμέτοχοι τη φωτιά σαν τον Ξέρξη που έβλεπε τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας από το χρυσό του θρόνο στο όρος Αιγάλεω», αναφέρει χαρακτηριστικά στο πόρισμά του, που αποκάλυψε η ΕΡΤ, και διαπιστώνει εκτεταμένη προσπάθεια συγκάλυψης των ευθυνών, μέσω πιέσεων προς τον πραγματογνώμονα.

Το πόρισμα του έκτου τακτικού ανακριτή, Αθ. Μαρνέρη:

«Η αδιαφορία που επιδείχτηκε συναρτώμενη με την αυξημένη ευθύνη των υπαιτίων συνιστά ενδεχόμενο δόλο επίτασης του κινδύνου, στον οποίο βρίσκονταν οι πολίτες, οι οποίοι σε περίπτωση πυρκαγιάς σε κατοικημένη περιοχή εξαρτώνται φυσικά άμεσα κυρίως από την Πυροσβεστική Υπηρεσία και όχι π.χ. από τον Δήμαρχο ή την Αστυνομία,που προφανώς έχουν ευθύνη, αλλά κατώτερου βαθμού και σημασίας. Αυτό το γνώριζαν οι αρμόδιοι και παρόλα αυτά αδιαφόρησαν επιδεικτικά και παρακολουθούσαν αμέτοχοι επί της ουσίας τις εξελίξεις στο Νταού Πεντέλης – Νέο Βουτζά – Μάτι ωσάν τον Ξέρξη, όταν παρακολουθούσε τη ναυμαχία της Σαλαμίνας από το χρυσό του θρόνο στο όρος Αιγάλεω».

# Στάδιο πρόληψης

Α. Απουσία εναέριας επιτήρησης
Καθηλωμένο αεροσκάφος τύπου PZL

B. ανεκμετάλλευτα τα DRONES

# Στάδιο πυρκαγιάς

α. Ισχυροί ή θυελλώδεις άνεμοι
β. Υψηλή θερμοκρασία
γ. Χαμηλή υγρασία
δ. Φαινόμενο κηλίδωσης

Ανάγλυφο περιοχής (χαράδρες, δασική ύλη, κυρίως πεύκα)

Διάσπαση πυρκαγιάς σε δύο μέτωπα
Α. Ν. Βουτζάς –Μάτι- Κόκκινο Λιμανάκι
Β. Καλλιτεχνούπολη

#Ενημέρωση και κινητοποίηση

Πρώτη ενημέρωση στο ΕΣΚΕ 16:41 και όχι 16:49

Σύμφωνα με την απολογία στελέχους της πυροσβεστικής:
«Στις 16:48 επικοινώνησα από το κινητό μου με το Διοικητή του ΕΣΚ και κατά λέξη του είπα: “Δε στέλνεις, Γιάννη, κανένα εναέριο, μην ανοίξουμε δουλειές εκεί πέρα;”
Μου απάντησε ότι θα δει τι μπορεί να κάνει»

16:50 το πρώτο εναέριο μέσο λαμβάνει εντολή εκτροπής από Κινέτα για Νταού Πεντέλης. Εκτιμώμενος χρόνος άφιξης 17:10

17:30 επιχειρεί ένα ελικόπτερο

Πόρισμα ανακριτή:

«Αν μέχρι τις 17:30 το ΕΣΚΕ είχε αντιδράσει άμεσα στέλνοντας 3 εναέρια μέσα, τα οποία είχε τη δυνατότητα να στείλει, η πυρκαγιά είναι πολύ πιθανό αν όχι να είχε κατασβηστεί, τουλάχιστον να είχε ελεγχθεί… Κατά το χρονικό διάστημα από 18:10 έως 18:30 δεν επιχειρεί κανένα εναέριο μέσο στο Νταού Πεντέλης (η φωτιά σημειώνεται ότι μπαίνει στο Νέο Βουτζά 18:06, περνάει τη Λ. Μαραθώνος περίπου 18:20 και μπαίνει στο Μάτι από τις 18:25 και μετά)»

#Απομάκρυνση πολιτών

Πόρισμα ανακριτή:

«Κανένας από τους αρμοδίους, ήτοι τους επικεφαλής της πυρκαγιάς δεν εισηγείται την απομάκρυνση των πολιτών, ενώ η σύγκληση του ΣΟΠΠ, όπου θα ετίθετο το ζήτημα της απομάκρυνσης των πολιτών γίνεται πολύ αργά, όταν πλέον δεν ήταν εφικτή»

Πόρισμα ανακριτή:

«Λαμβάνοντας υπόψη την επικινδυνότητα της κατάστασης, αυτό που θα έπρεπε να γίνει είναι να έχει συγκληθεί όσο τον δυνατόν νωρίτερα το ΣΟΠΠ (δεδομένου ότι η πυρκαγιά είχε περάσει τα όρια δύο δήμων), όπου θα έπρεπε οι επικεφαλής της πυρκαγιάς να εισηγηθούν την ασφαλή απομάκρυνση των πολιτών, όπως έγινε στην Κινέτα. (…)
Γενικότερα, η στάση των αρμοδίων δείχνει ότι δεν έδωσαν ουσιαστικά καμία σημασία στην πυρκαγιά και την άφησαν να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις αδιαφορώντας παράλληλα εντελώς για την απομάκρυνση των πολιτών»

Όλοι οι φορείς του ΕΣΚΕ γνώριζαν όλα τα στοιχεία για την εν εξελίξει πυρκαγιά, την πορεία, την επικινδυνότητά της και την αναγκαιότητα επέμβασης εναέριων μέσων.

#Διάσωση πολιτών

Πόρισμα ανακριτή:

«Δεν εκτελέστηκε κανένα σχέδιο για την ορθή και έγκαιρη διάσωση των κατοίκων και επισκεπτών της περιοχής παρότι οι αρμόδιοι γνώριζαν ότι, πρώτον, δεν είχαν διατεθεί επαρκή εναέρια και επίγεια μέσα, και, δεύτερον, δεν υπήρξε απόφαση απομάκρυνσης των πολιτών».

«Στη συνέχεια κάποιοι εκ των αρμοδίων, δεν δίστασαν μετά την αποκάλυψη του εύρους της τραγωδίας, να προσπαθήσουν να συγκαλύψουν την πραγματικότητα, στρεφόμενοι ακόμη και κατά του ίδιου του πραγματογνώμονα Δημητρίου Λιότσιου, ο οποίος βέβαια, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι αγνόησε όλες τις παρεμβάσεις και εκτέλεσε προσηκόντως το έργο που του ανατέθηκε».

«Από τις απομαγνητοφωνήσεις του καταγραφικού της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας προέκυψε ότι ο Νικόλας Τόσκας (σ.σ. τότε υπουργός Δημόσιας Τάξης) και όσοι παρευρίσκονταν στο ΕΣΚΕ (Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο) γνώριζαν για την ύπαρξη νεκρών, τουλάχιστον από την ώρα 18.36. Έτσι, τόσο κατά το χρόνο άφιξης του τότε Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στο ΕΣΚΕ (μετά τις 23.00) όσο και κατά τη διάρκεια της φερόμενης ενημέρωσης του Πρωθυπουργού από τον Ματθαιόπουλο (σ.σ. αναφέρεται στον τότε υπαρχηγό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Βασίλη Ματθαιόπουλο) και τα λοιπά στελέχη του ΕΣΚΕ ήταν γνωστό σε όλους τους αρμόδιους ότι στο Μάτι και το Ν.Βουτζά υπήρχε μεγάλος αριθμός νεκρών».

Και drone επιστράτευσε για το πόρισμά του ο ανακριτής

Για πρώτη φορά, σε ανάκριση, χρησιμοποιήθηκαν ακόμη και drones, τα οποία χρειάστηκε να επιστρατεύσει ο ανακριτής, ο κ. Μαρνέρης για να καταλήξει στο πόρισμά του για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι.

Στο πόρισμά του που αριθμεί 97σελίδες, ο ανακριτής καταδεικνύει τις ποινικές ευθύνες οι οποίες, κατά την κρίση του προκύπτουν για πράξεις και παραλείψεις που οδήγησαν στο εγκληματικό αυτό αποτέλεσμα, όπως τονίζει.

Προφανώς οι υπαίτιοι ήταν απασχολημένοι με άλλα ζητήματα και δεν ήθελαν να αναμειχθούν επιχειρησιακά με τη διαχείριση της πυρκαγιάς για να μην τους χρεωθεί μία ενδεχόμενη αποτυχία που θα είχε επίπτωση στις προαγωγές τους, σημειώνει ο ανακριτής.

Για αυτό και κάποιοι αν και πήραν εντολή δεν πήγαν ποτέ στο σημείο που θα έπρεπε να είναι. Αντίθετα, σύμφωνα με τον κ. Μαρνέρη, επιχειρησιακό ρόλο είχε, αν και δεν προβλέπεται, ο τότε αναπληρωτής υπουργός ο κ. Τόσκας, τον οποίο, από τις απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες, φαίνεται ότι ρωτούσαν τα στελέχη της Πυροσβεστικής για τα εναέρια μέσα.

Σύμφωνα πάντως με τον τότε αρχηγό της Πυροσβεστικής υπήρχε ένα παράλληλο σύστημα επικοινωνίας για άλλους σκοπούς, ενώ η επίσημη ενημέρωση ήταν συνήθως ελλειματική ή δυστυχώς λανθασμένη.