Infographic: Οι αριθμοί του τουρισμού στην Ελλάδα
«Ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας», λέει ένα από τα κλισέ, όμως το συγκεκριμένο ανταποκρίνεται πλήρως στην αλήθεια. Η χώρα μας, μικρή σε έκταση και σε πληθυσμό, «κοντράρεται» με «μεγαθήρια» της Υφηλίου, όπως η Κίνα ή η Γαλλία, κερδίζοντας μία θέση ανάμεσα στους δημοφιλέστερους προορισμούς του κόσμου. Αδιαμφισβήτητος μάρτυρας όλων αυτών των ισχυρισμών δεν είναι παρά οι αριθμοί που αποδεικνύουν πως ο τουρισμός είναι πυλώνας του ελληνικού κράτους, τόσο της ελληνικής οικονομίας όσο και της κοινωνίας.
Δείτε το infographic
Η «χρυσή εποχή» του ελληνικού τουρισμού
Η δεύτερη δεκαετία της νέας χιλιετίας σηματοδότησε την εκτίναξη του ελληνικού τουρισμού, με τις διεθνείς αφίξεις να καταγράφουν σημαντικές ποσοστιαίες αυξήσεις ετησίως. Από το 2010 έως το 2019, ο τουρισμός υπερδιπλασιάστηκε σε αριθμό αφίξεων μη κατοίκων, καθώς από τις 15,007 εκατ. του 2010, φτάσαμε στα 31,348 το 2019. Αν εξετάσουμε, μάλιστα, τα στατιστικά στοιχεία των ετών 2017-2019, μπορούμε να εξάγουμε πολύ βασικά συμπεράσματα για την πορεία του τουρισμού στην Ελλάδα, πριν την πανδημία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, που επεξεργάζεται το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), oεισερχόμενος τουρισμός στην Ελλάδα την περίοδο 2017-2019, σημείωσε αύξηση αφίξεων κατά +10,8% το 2018 και +4,1% το 2019, φθάνοντας σε νέο ρεκόρ (31,348 εκατ.), χωρίς να συνυπολογίζονται στα στοιχεία αυτά, τα μεγέθη της κρουαζιέρας.
Είναι χαρακτηριστικό, πως οι αφίξεις τουριστών εξακολουθούν να εμφανίζουν έντονη εποχικότητα, αφού σχεδόν 8 στις 10 (79,8%) καταγράφονται κατά τη λεγόμενη «τουριστική σεζόν», δηλαδή στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του έτους (μήνες: Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος και Ιούλιος, Αύγουστος, Σεπτέμβριος). Αξίζει να σημειωθεί πως επί των ποσοστιαίων μεγεθών διαφαίνεται μία ελαφριά τάση μείωσης του χαρακτηριστικού αυτού, που είναι άλλωστε και ένας από τους μεγάλους στόχους της ελληνικής πολιτείας: Το 2018 οι αφίξεις στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο έπεσαν στο 80,2% από το 80,7% του 2017.
Όσον αφορά στις διανυκτερεύσεις, ακολούθησαν την ανοδική πορεία και αυξήθηκαν κατά +10,8% (από 209.855 χιλ. το 2017 σε 232.464 χιλ. το 2019), ενώ, το 2019 «έκλεισε» με νέο ρεκόρ εισπράξεων από τον τουρισμό, ένα μέγεθος που έφτασε τα € 18,178 δισ. από €14,630 δισ. το 2017.
Την αύξηση των εσόδων αντανακλά και η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη (ΜΚΔ) του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα για το 2019 – το πόσα χρήματα δηλαδή ξόδεψε κάθε τουρίστας στη χώρα μας κατά τη διάρκεια των διακοπών του: Η τιμή αυτή διαμορφώθηκε στα € 564, υψηλότερη κατά +8,0% από την ΜΚΔ που καταγράφηκε για το 2017 (€ 522,3). Αυξημένες είναι και οι δαπάνες των τουριστών για τη διανυκτέρευση, καθώς η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση (ΜΔΔ) αυξήθηκε κατά +12,4% (από € 67,7 το 2017 σε € 76,1 το 2019), την ώρα όμως που η Μέση Διάρκεια Παραμονής σημειώνει πτώση κατά -3,9% (από 7,7 διανυκτερεύσεις το 2017 σε 7,4 διανυκτερεύσεις το 2019), ακολουθώντας τη διεθνή τάση ως προς αυτό.
Από την επεξεργασία των στοιχείων, είναι σαφές πως ο τουρισμός στην Ελλάδα είναι συνυφασμένος με την εποχικότητα, κάτι που προφανώς έχει τις ρίζες του στο δίπολο του τουριστικού προϊόντος «ήλιος και θάλασσα», με το οποίο ταυτίζεται, συνήθως, η χώρα μας διεθνώς. Ένα από τα μεγάλα στοιχήματα για τον ελληνικό τουρισμό τα επόμενα χρόνια είναι η μείωση αυτής της εποχικότητας και η προσέλκυση ακόμα περισσότερων επισκεπτών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.