Συγκοινωνίες: Σε λειτουργία οι «έξυπνες» στάσεις στην Αττική
Σε λειτουργία τίθεται σταδιακά από τη Δευτέρα η εφαρμογή της τηλεματικής και των «έξυπνων» στάσεων στα αστικά λεωφορεία και τρόλεϊ της Αττικής, που αναμένεται να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή εντός του Απριλίου.
Με το νέο σύστημα διασφαλίζεται η έγκαιρη κι έγκυρη πληροφόρηση των επιβατών, σε ότι αφορά την εκτέλεση των δρομολογίων και ταυτόχρονα η καλύτερη διαχείριση του στόλου και την εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ. Παράλληλα, βάζει τέρμα στην αναμονή του επιβατικού κοινού στις στάσεις και διευκολύνει τον προγραμματισμό των μετακινήσεων του.
ΟΙ επιβάτες θα πληροφορούνται από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις για τον ακριβή χρόνο διέλευσης των λεωφορείων και των τρόλεϊ που διέρχονται από αυτές, τη γενικότερη λειτουργία του δικτύου των Αστικών Συγκοινωνιών με έκτακτα μηνύματα και θα υπάρχει η δυνατότητα ηχητικής ενημέρωσης μέσω κουμπιού στον στύλο της στάσης, ώστε να διευκολύνονται άτομα με αναπηρία, όπως τυφλοί.
Η επίβλεψη των δρομολογίων θα γίνεται από τα κέντρα ελέγχου του ΟΑΣΑ, με αποτέλεσμα τον καλύτερο συντονισμό, τη διαχείριση και εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου.
Η ενημέρωση του επιβατικού κοινού θα γίνεται επίσης με εφαρμογή, η οποία μέσω έξυπνων συσκευών (κινητά τηλέφωνα, τάμπλετ, ηλεκτρονικοί υπολογιστές) θα πληροφορεί για τις θέσεις των οχημάτων πάνω σε χάρτη, για την άφιξη επόμενου οχήματος, για την πλησιέστερη στάση στον χρήστη, καθώς και για την βέλτιστη διαδρομή που μπορεί να ακολουθήσει ο ενδιαφερόμενος, έτσι ώστε να προγραμματίζει έγκαιρα τις μετακινήσεις του.
Η εφαρμογή θα είναι διαθέσιμη σε όλα τα λειτουργικά συστήματα που χρησιμοποιούνται ευρέως (Android, iOS, Windows). Επίσης η ίδια δυνατότητα θα υπάρχει μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή από το website του ΟΑΣΑ (http://www.oasa.gr/).
Το έργο της τηλεματικής είναι ένα αναγκαίο και χρήσιμο, που όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών, χρειάστηκε πάνω από δέκα χρόνια έως ότου ωριμάσει και αρχίσουν οι διαδικασίες υλοποίησης του.
«Χρειάστηκε επίσης να ξεπεραστούν και να αντιμετωπιστούν από τον υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ και τη νέα διοίκηση ΟΑΣΑ εμπλοκές, καθυστερήσεις και διαχειριστικές αστοχίες των κυβερνήσεων και διοικήσεων ΟΑΣΑ του παρελθόντος» τονίζεται στην ανακοίνωση
Ειδικότερα, σημειώνεται πως:
-Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε τελικά τον Ιούλιο του 2014 και αφού είχε μεσολαβήσει χρονικό διάστημα τριών περίπου ετών από την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, ως την οριστικοποίηση και υπογραφή της σύμβασης.
-Στην αρχική σύμβαση του έργου δεν είχαν προβλεφτεί σημαντικοί όροι, όπως π.χ. αυτός για τη δοκιμαστική περίοδο λειτουργίας του έργου. Όροι, που διασφαλίστηκαν με παρεμβάσεις της νέας διοίκησης ΟΑΣΑ.
-Επίσης σύμφωνα με την αρχική σύμβαση η εφαρμογή της τηλεματικής περιλαμβάνει μόνο 1.000 «έξυπνες» στάσεις από ένα πολλαπλάσιο σύνολο στάσεων που υπάρχουν στο δίκτυο του ΟΑΣΑ. Θέμα που εξετάζεται να αντιμετωπιστεί με ολοκληρωμένη λύση.
-Η νέα διοίκηση του ΟΑΣΑ εξετάζει επίσης τη διασύνδεση του συστήματος τηλεματικής με το αντίστοιχο του τραμ, καθώς δεν υπήρχε ανάλογη πρόβλεψη.
- Σημειώνεται ακόμη πως η νέα διοίκηση του ΟΑΣΑ άσκησε ιδιαίτερη πίεση προς τον ανάδοχο να τηρήσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις και να παραδώσει το έργο μέχρι τις 21 Μαρτίου 2016, σύμφωνα με τον ισχύοντα προγραμματισμό.