ΕΛΛΑΔΑ

Γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης αστυνομικών: Εκατοντάδες κλήσεις το 2020 - Στο επίκεντρο η πανδημία

Γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης αστυνομικών: Εκατοντάδες κλήσεις το 2020 - Στο επίκεντρο η πανδημία
INTIME/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Μια δύσκολη χρόνια, με την πανδημία στην καθημερινότητα του πολίτη και τον Έλληνα αστυνομικό να βρίσκονται στο δρόμο στα διαστήματα της καραντίνας, ήταν και για το ένστολο προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ. το 2020.

Η απειλή του κορωνοϊού ήταν το θέμα που κυριάρχησε στην ψυχολογία του αστυνομικού που βρισκόταν στην πρώτη γραμμή μίας μάχης με την πανδημία.

Και αυτό προκύπτει και από τις κλήσεις στο τηλεφωνικό κέντρο της γραμμής ψυχολογικής υποστήριξης που έχει δημιουργηθεί εδώ και λίγα χρόνια και στην οποία απευθύνονται ανώνυμα αστυνομικοί που θα έρθουν αντιμέτωποι με οποιοδήποτε ψυχολογική πίεση και χρειαστούν την ανάγκη βοήθειας από κάπου, ενώ στη γραμμή μπορούν να απευθύνονται και μέλη της οικογένειας τους.

Από τα στοιχεία που δημοσιεύει το CNN Greece συνολικά το 2020 έγιναν 558 κλήσεις στην τηλεφωνική γραμμή ενώ το 2019 οι κλήσεις ήταν 552.

Για συμβουλές απευθύνθηκαν το 2020 στη γραμμή 176 άτομα ενώ το 2019 τα άτομα ήταν 159.

Στη γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης αστυνομικών μπορούν να απευθυνθούν ανώνυμα τόσο αστυνομικοί όσο και μέλη των οικογενειών τους. Στα τηλέφωνα απαντούσαν έμπειροι επιστήμονες και σύμφωνα με τα στοιχεία για τη χρόνια που μόλις τελειώνει, κυριάρχησε η ανησυχία τόσο μέσα στις οικογένειες των αστυνομικών όσο και στους ίδιους για το γεγονός ότι έπρεπε να βρίσκονται στη πρώτη γραμμή μια πανδημίας και έπρεπε να διαχειριστούν το άγχος που πολλές φορές προκαλεί το άγνωστο μιας ασθένειας που απειλεί τη ζωή όλων.

Από τα 558 άτομα που ζήτησαν βοήθεια, 232 ήταν άνδρες και 287 ήταν γυναίκες ενώ καταγράφηκαν και 39 κλήσεις όπου ο καλών επέλεξε να μην μιλάει.

Ο αστυνομικός διευθυντής υγειονομικού και υπεύθυνος της γραμμής βοήθειας Μανώλης Κουφάκης μίλησε στο CNN Greece και απάντησε για όλα.

Μανώλης Κουφάκης

1η ερώτηση: Με βάση τα τηλεφωνήματα που δεχτήκατε η χρονιά που πέρασε ήταν μια δύσκολη χρονιά για τον Έλληνα αστυνομικό; Για ποιο θέμα ζήτησε πιο πολύ βοήθεια και πώς ήταν τα πράγματα σε σχέση με πέρυσι;

Προφανώς ήταν μια δύσκολη χρονιά για τον Έλληνα αστυνομικό. Τα ετήσια αριθμητικά δεδομένα επιβεβαιώνουν μια αύξηση 8% στα τηλεφωνικά αιτήματα προς τη Γραμμή. Ωστόσο η πλήρης εικόνα δεν μπορεί να αποτυπωθεί μόνο εκεί. Ειδικότερα:

• Οι Έλληνες Αστυνομικοί μέσα στο 2020 κλήθηκαν να διαχειριστούν την κρίση της πανδημίας με παραμέτρους που μόνο βοηθητικοί δεν μπορούν να χαρακτηρισθούν.

• Ως μέλη της κοινωνίας διαχειρίστηκαν τον κίνδυνο για την ατομική και οικογενειακή υγεία από την απειλή του κορωνοϊού.

• Μετά το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή, χωρίς να λάβουν κάποια οικονομική ενίσχυση.

• Οι αστυνομικοί και τα μέλη των οικογενειών τους βίωσαν τους ίδιους περιορισμούς από τις απαγορεύσεις τις πανδημίας.
Αυξήθηκαν τα υπηρεσιακά καθήκοντα, ενώ δεν τους χορηγήθηκαν άδειες στα διαστήματα της καραντίνας προκειμένου να εφαρμόσουν τα μέτρα που θέσπισε η πολιτεία.

• Το 2020 απασχόλησαν περισσότερο τους αστυνομικούς τα οικογενειακά ζητήματα γεγονός που σίγουρα επηρεάζεται και από την πανδημία.

2η ερώτηση: Η πανδημία και η εργασία μέσα σε αυτές τις συνθήκες που νιώσαμε όλοι, πως ήταν για τον αστυνομικό και πόσο τον απασχόλησε; Υπήρχαν τηλεφωνήματα για το θέμα αυτό;

Οι κλήσεις στην Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης με αποκλειστικό αίτημα τον κορωνοϊό δεν μπορούν να αποτελέσουν ένα αξιολογήσιμο δεδομένο, διότι τόσο στο Κεντρικό Ιατρείο, όσο και πανελλαδικά λειτούργησαν άμεσα γραμμές με αποκλειστικό αντικείμενο την ενημέρωση γύρω από αυτό το θέμα.

Η έμμεση επίδραση του κορωνοϊού αποτυπώνεται ξεκάθαρα στην ποιοτική αξιολόγηση των στατιστικών δεδομένων των κλήσεων για ψυχολογική υποστήριξη, κατά το χρονικό διάστημα της κρίσης (Μάρτιος – Δεκέμβριος):

• Πιο συγκεκριμένα τα δεδομένα αποτυπώνουν:

1. Αύξηση των κλήσεων αυτό το διάστημα κατά 22,5%.

2. Αύξηση των αιτημάτων για Ενδοοικογενειακή. Έρευνες στην Ελλάδα κατά το ίδιο διάστημα επιβεβαιώνουν αυτό το εύρημα.

3. Αύξηση των αιτημάτων σχετικά με Κατάθλιψη.

Η τηλεφωνική γραμμή κλήσης 210-34.10.900 είναι διαθέσιμη σε 24ωρη βάση για όλο το προσωπικό (αστυνομικό ή πολιτικό, εν ενεργεία ή σε αποστρατεία) καθώς και για τα μέλη των οικογενειών της Ελληνικής Αστυνομίας, ενώ βασικά χαρακτηριστικά της αποτελούν η διασφάλιση της ανωνυμίας και η πλήρης εχεμύθεια.