Παπαντωνίου στο CNN Greece: Πρόβλημα αν δεν αυξηθούν πεζοί και ποδηλάτες στον Μεγάλο Περίπατο
Θετικός σχετικά με το έργο ανάπλασης στο κέντρο της Αθήνας, εμφανίστηκε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτης Παπαντωνίου, ο οποίος μιλώντας στο CNN Greece επεσήμανε τα λάθη τα οποία έγιναν μέχρι στιγμής στην πιλοτική εφαρμογή του Μεγάλου Περιπάτου, αλλά και τα θετικά που παρατηρούν οι ειδικοί στη μέχρι τώρα λειτουργία του.
Όπως αναφέρει, είναι αποδεκτό σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό το να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις στο κέντρο της Αθήνας, τόσο από την επιστημονική κοινότητα όσο και από τον κόσμο, αφού για πολλές δεκαετίες, το κέντρο έχει παραμείνει χωρίς κάποια αστική ανάπλαση.
«Πιστεύω ότι κανείς δεν ήταν ικανοποιημένος από τον τρόπο λειτουργίας της κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας και πριν τον Μεγάλο Περίπατο, επομένως πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι ότι χρειάζεται ανάπλαση, χρειάζεται να περάσουμε σε μία φάση βιώσιμης κινητικότητας, όπου θα δώσουμε περισσότερο χώρο στους πεζούς, θα απομακρύνουμε τα Ι.Χ., θα χαμηλώσουμε τις ταχύτητες, θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα στο περιβάλλον και την ηχορύπανση», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Παπαντωνίου.
Ήταν το σωστό timing;
Αναφορικά με το timing και το κατά πόσο αυτή ήταν καλύτερη περίοδος ο συγκοινωνιολόγος είπε: «Αρχικά για εμάς είναι θετικό ότι μπήκαμε στη διαδικασία να γίνει η ανάπλαση και η χρονική περίοδος ναι μεν παρουσιάζει ένα πρόβλημα λόγω της ‘’μετά- κορωνοϊού’’ εποχής, με τη δυσκολία να χρησιμοποιούμε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Ωστόσο, είμαστε σε καλοκαιρινούς μήνες που η κίνηση είναι μικρότερη, επομένως πιστεύουμε ότι το timing είναι αρκετά καλό για να πραγματοποιηθεί αυτή η παρέμβαση».
«Επιμέρους λάθη ή αστοχίες που γίνονται κατά την εφαρμογή της μελέτης, τις επισημαίνουμε σαν Σύλλογος, και πρέπει ο Δήμος Αθηναίων άμεσα με βελτιωτικές κινήσεις να τις διορθώνει» επισημαίνει.
Πιλοτική εφαρμογή
Ο κ. Πάπαντωνίου εξήγησε τους λόγους που χαρακτήρισε την έναρξη του Μεγάλου Περιπάτου ως «πιλοτική εφαρμογή». Όπως εξηγεί, οι διαδικασίες και οι αποφάσεις ήταν fast track, καθώς βασίστηκαν σε μια κοινή υπουργική Απόφαση των αρμόδιων υπουργείων, η οποία έλεγε ότι κάθε τύπος μπορεί να κάνει παρεμβάσεις ανάπλασης δίνοντας χώρο σε πεζούς και ποδηλάτες λόγω του κορωνοϊού.
Αφού ο Μεγάλος Περίπατος βασίζεται σε αυτή την υπουργική απόφαση, έχει προσωρινό χαρακτήρα και αυτό είναι κάτι που βολεύει στο να δοκιμάζονται οι διάφορες παρεμβάσεις που γίνονται και να αξιολογούνται.
Παν. Παπαντωνίου στο CNN Greece: Πρόβλημα αν δεν αυξηθούν πεζοί και ποδηλάτες στον Μεγάλο Περίπατο
«Υπάρχει μία σειρά παρεμβάσεων οι οποίες γίνονται τμηματικά, δηλαδή, ξεκίνησαν οι παρεμβάσεις πριν τρεις εβδομάδες με την Βασιλίσσης Όλγας και την Πανεπιστημίου, είχαμε την πλατεία Συντάγματος τις προηγούμενες ημέρες, ενώ τις επόμενες ημέρες θα έχουμε όλο το εμπορικό τρίγωνο μέχρι την Πλάκα», σημειώνει.
«Βλέπουμε ότι δεν εφαρμόζεται – ενώ θα μπορούσε- η συνολική μελέτη του Μεγάλου Περιπάτου σε μία φάση, αλλά τμηματικά. Αυτό γίνεται για δύο λόγους. Πρώτον για να αξιολογείται μόνη της κάθε μία παρέμβαση και να βλέπουμε και οι μελετητές αλλά και ο Δήμος που την εφαρμόζει τα πιθανά προβλήματα που δημιουργεί και να γίνονται βελτιώσεις αλλά και συνδυαστικά κάθε παρέμβαση με την προηγούμενη, να ελέγχεται και πάλι από τους μελετητές, για το κατά πόσο οι προβλέψεις που είχαν γίνει πριν είναι κοντά στην εφαρμογή αυτών των παρεμβάσεων» τόνισε.
Τα αδύνατα σημεία του σχεδίου
«Το πλάνο δεν μπορεί να αξιολογηθεί ακόμη» εξηγεί, καθώς παρατηρούνται κυκλοφορικά προβλήματα, όπως την πρώτη μέρα εφαρμογής του Μεγάλου Περιπάτου στην οδό Πανεπιστημίου, ενώ αργότερα όταν το αναπλαστικό έργο πέρασε από το Σύνταγμα δεν παρατηρήθηκαν τόσο έντονα προβλήματα.
Σε κάθε περίπτωση οι μελετητές και οι ειδικοί πρέπει να έχουν όλη την εικόνα, καθώς μόνο τότε θα μπορέσουν να δουν που ισορροπεί η κυκλοφορία, τα πιθανά προβλήματα, κατά πόσο υπάρχει αύξηση πεζών και ποδηλάτων, γιατί αν δεν υπάρχει αύξηση πεζών και ποδηλάτων θα υπάρχει πρόβλημα στους στόχους του έργου.
Σαν συγκοινωνιολόγοι, όταν κάνουμε οποιαδήποτε παρέμβαση περιμένουμε να υπάρχουν μικρά προβλήματα και αυτό γιατί ζητούν από τους χρήστες να αλλάξουν τον τρόπο μετακίνησης τους και αυτό –επειδή αφορά μία συνήθεια- χρειάζεται χρόνο.
«Πιστεύουμε ότι αυτό που έφταιξε την πρώτη μέρα, που προκλήθηκε η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Πανεπιστημίου, είναι ότι επικοινωνιακά ο Δήμος δεν έδωσε στον κόσμο να καταλάβει ότι υπάρχουν συγκεκριμένες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και θα πρέπει να αλλάξουν την μετακίνηση τους» σημείωσε.
Ηλεκτροκίνηση
Αναφερόμενος στο ζήτημα της ηλεκτροκίνησης, τόνισε πως «αποτελεί ένα σημαντικό θέμα πάνω στο οποίο πρέπει να πατήσουμε, καθώς είναι επιτακτική ανάγκη η μετάβαση της χώρας μας σε νέα μοντέλα μετακίνησης τα οποία δεν έχουν μεγάλο περιβαλλοντικό αποτύπωμα».
Σύμφωνα με τον κ. Παπαντωνίου βρισκόμαστε σε πολύ χαμηλό ευρωπαϊκό επίπεδο. «Η χώρα μας χρειάζεται ένα ευρύτερο σχέδιο δράσης για την ηλεκτροκίνηση και το σχέδιο δεν αφορά μόνο την αγορά τέτοιου τύπου οχημάτων. Ακόμη και κίνητρα αγοράς να έδινε η κυβέρνηση στους πολίτες, αν δεν υπάρχουν οι υποδομές, οι εγκαταστάσεις για τη φόρτιση των αυτοκινήτων δεν θα έχει κανένα απολύτως νόημα».
Τέλος, ο κ. Παπαντωνίου έκανε λόγο για την απλοποίηση της νομοθεσίας ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
«Είναι σχεδιαστικό το πρόβλημα, πρέπει να δοθούν κίνητρα, πρέπει να βελτιωθούν οι υποδομές» είπε.