Πώς επηρεάστηκαν τα γυμναστήρια από την καραντίνα και πώς θα λειτουργούν
Ο κορωνοϊός έχει επηρεάσει δραματικά την παγκόσμια οικονομία και παρόλο που τα καταστήματα έχουν ανοίξει και η ζωή φαίνεται σιγά - σιγά να επιστρέφει σε φυσιολογικούς ρυθμούς, για τους ιδιοκτήτες γυμναστηρίων τα πράγματα είναι δύσκολα.
Τα κέντρα άσκησης είναι από τα τελευταία μέρη που επετράπη να ανοίξουν και οι ιδιοκτήτες σχολών άθλησης και γυμναστηρίων αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες.
Πώς τα έβγαλαν, όμως, πέρα και τι επιτυχία είχε η διαδικτυακή γυμναστική;
Με τους περισσότερους να μην μπορούν να εξυπηρετήσουν νέους πελάτες, πώς θα μπορεί κάποιος να γραφτεί σε γυμναστήριο φέτος;
Η Αιμιλία Παπαθεοδοσίου, ιδιοκτήτρια ενός στούντιο πιλάτες στα Μελίσσια που έκλεισε στις 14 Μαρτίου και άνοιξε στις 15 Ιουνίου εξηγεί ότι όταν δεν υπάρχουν έσοδα από πουθενά, η βοήθεια του κράτους είναι σημαντική -αλλά όχι αρκετή.
Ειδικά όταν τα έξοδα είναι πολλά, όπως συμβαίνει στην περίπτωση των μεγάλων επιχειρήσεων. Η ίδια έχει μικρή επιχείρηση και πιστεύει πως ίσα - ίσα θα «βγει», αλλά αναγκαστικά θα χρειαστεί να έχει λιγότερο προσωπικό.
Μιλώντας στο CNN Greece, κ. Παπαθεοδοσίου τονίζει ότι οι περισσότεροι πελάτες της είναι μεγαλύτερης ηλικίας και έτσι είναι πιο φοβισμένοι, γεγονός που αποτρέπει κάποιους από το να έρθουν στο στούντιο, ενώ άλλοι θα έρθουν δειλά.
Όμως οι μικρότεροι σε ηλικία είναι αυτοί που θα αποτελέσουν την μεγαλύτερη πελατεία με το άνοιγμα των γυμναστηρίων και έτσι η ιδιοκτήτρια του γυμνστηρίου σκοπεύει να επενδύσει τώρα σε αυτούς.
Η Αιμιλία Παπαθεοδοσίου
Τα γυμναστήρια ανοίγουν υπό συγκεκριμένα και αυστηρά μέτρα που φέρνουν εμπόδια στους ιδιοκτήτες τους. Για παράδειγμα, λόγω χωρητικότητας η κ. Παπαθεοδοσίου μπορεί να εξυπηρετεί μόνο το 30% των πελατών της και δεν μπορεί να πάρει καινούργιους.
Παρά τις δυσκολίες, η ίδια τονίζει ότι προσαρμόστηκε στα νέα δεδομένα την περίοδο της καραντίνας, κάνοντας διαδικτυακό μάθημα μέσω Ζoom και το οποίο συνεχίζεται όσο εφαρμόζονται μέτρα, αφού η σχολή ανοίγει μόνο για τη χρήση μηχανημάτων.
Παράλληλα, δήλωσε ότι δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα επιστροφής χρημάτων, καθώς η σχολή έχει μηνιαίες συνδρομές.
Όσο αναφορά στον καθαρισμό της σχολής, η κ. Παπαθεοδοσίου παίρνει όλα τα απαραίτητα μέτρα, όπως για παράδειγμα απολύμανση, τήρηση αποστάσεων και χρήση μασκών.
Η ίδια δεν θεωρεί ότι αυτά τα μέτρα θα επηρεάσουν το κλίμα του μαθήματος και ταυτόχρονα εξηγεί ότι ούτε και τα διαδικτυακά μαθήματα αποτέλεσαν πρόβλημα στην ευχάριστη εκγύμναση του κόσμου.
«Ο κόσμος δεν έχασε το κέφι του και την ενέργεια του στα διαδικτυακά μαθήματα» λέει και συμπληρώνει:
«Είχα ήδη χτίσει σχέση μαζί με τους πελάτες μου οπότε τους ήρθε πολύ οικείο το διαδικτυακό μάθημα».
Η κ. Παπαθεοδοσίου θεωρεί ότι παίζει ρόλο στην επιτυχία του διαδικτυακού μαθήματος να ξέρει μια επιχείρηση τους πελάτες της, καθώς ο προπονητής μπορεί καλύτερα να τους διορθώσει.
«Εμένα με είχε προσεγγίσει καινούργιος πελάτης και είπα όχι στο διαδικτυακό» λέει η ίδια.
Πώς θα εξυπηρετήσει 850 άτομα;
Ο Κωσταντίνος Νικηφόρος, ιδιοκτήτης της σχολής στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις του ΟΑΚΑ εξυπηρετούσε 850 παιδιά σε δραστηριότητες όπως σύγχρονη και ρυθμική γυμναστική, πολεμικές τέχνες, αλλά και προπόνηση για ενήλικες.
Την περίοδο της καραντίνας ο κ. Νικηφόρος δεν αντιμετώπισε σοβαρά οικονομικά προβλήματα καθώς όπως εξηγεί ο ίδιος όλο το προσωπικό ήταν σε αναστολή, αφού το σύστημα υπολειτουργούσε οπότε μπορεί να είχε λιγότερα έσοδα αλλά είχε και μικρότερα έξοδα.
Ο Κωσταντίνος Νικηφόρος
Το μεγαλύτερο εμπόδιο που πιστεύει ότι θα αντιμετωπίσει ο κ. Νικηφόρος είναι η εξυπηρέτηση των πελατών και συγκεκριμένα των παιδιών, για τα οποία οι καλές ώρες προπόνησης είναι 5 με 9 το βραδύ.
«Μεταξύ 5 με 9 εμείς εξυπηρετούσαμε ημερησίως 200 άτομα, τώρα στο 5-9 θα μπορούμε τα μισά άρα θεωρητικά ένα μεγάλο μέρος του πελατολογίου δεν θα μπορούμε να το εξυπηρετήσουμε λόγω χωρητικότητας, επειδή μειώνεται το πόσο κόσμο μπορείς να φιλοξενήσεις ανά ώρα δεδομένο ότι είναι μετρήσιμα και τα τετραγωνικά πλέον που διαθέτει το κάθε γυμναστήριο», λέει ο Νικηφόρος, μιλώντας στο CNN Greece.
Συνεχίζει λέγοντας πως ούτε και αυτός θα μπορέσει να εξυπηρετήσει νέους πελάτες:
«Το πελατολόγιο το νέο δεν χωράει αυτή τη σεζόν. Έχουν προτεραιότητα οι παλιοί πελάτες».
Όπως οι πελάτες έτσι και το προσωπικό αποτελεί πρόκληση για τον κ. Νικηφόρο, αφού θα πέσει ο τζίρος και έτσι δεν θα μπορέσει να έχει 20 προπονητές, όπως παλιά, αλλά 10.
«Το βασικό έξοδο μιας τέτοιας επιχείρησης είναι η μισθοδοσία. Αναγκαστικά αυτοί που θα πληγούν στα αλήθεια δεν είναι τόσο οι επιχειρήσεις όσο οι γυμναστές».
Όσο για τους παλιούς πελάτες του, 500 από αυτούς είχαν ετήσιες συνδρομές, για τις οποίες έχει κάνει κάποιους συμψηφισμούς με διαδικτυακά μαθήματα, αλλά θα είναι κάτι που θα πρέπει να αντιμετωπίσει τον Σεπτέμβριο και είναι διατεθειμένος να κάνει συμψηφισμό ή και να επιστρέψει χρήματα μετά την φορολογία, εάν κάποιος δεν θέλει να συνεχίσει ή οτιδήποτε άλλο.
Όμως ο επιχειρηματίας παραμένει αισιόδοξος: δουλεύει διαδικτυακά από 18 Μαρτίου και έχει ανοίξει τώρα με υβριδικό σύστημα.
Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, ο κ. Νικηφόρος κατάφερε όχι μόνο να κρατήσει όλο το προσωπικό, αλλά να τους πληρώσει και όλο τον μισθό τους.
Ο ίδιος θεωρεί ότι τα διαδικτυακά μαθήματα που έκανε με χρέωση και συμμετείχε το 90% των πελατών του ήταν επιτυχή επειδή μπορούσε να μεταδώσει ενέργεια και δραστηριότητα στη οθόνη.
«Για να ανεβάσει ένταση ο αθλούμενος πρέπει να ανεβάσει ένταση και αυτός που δείχνει για να σε παρασύρει, εκεί είναι η δυσκολία», εξηγεί ο Νικηφόρος. Συνεχίζει λέγοντας πως, «οι ποιοτικοί θα βρουν τρόπο να προσαρμοστούν, δεδομένου ότι δεν υπάρχει άλλη λύση. Οι διαδικτυακές υπηρεσίες μπόρεσαν να πουλήσουν όχι γιατί είναι ποιοτικές συγκριτικά με την φυσική παρουσία, πούλησαν γιατί δεν υπήρχε άλλη λύση».
Με το άνοιγμα της σχολής με υβριδικό σύστημα, τα μαθήματα και ο τρόπος εκγύμνασης θα είναι διαφορετικός ακόμα και για αθλήματα όπως το καράτε. Ο κ. Νικηφόρος εξηγεί πως δεν θα υπάρχει σωματική επαφή και κοντινές αποστάσεις μέχρι να βρεθεί το φάρμακο.
Ταυτόχρονα, η προτεραιότητα θα είναι η καθαριότητα. «Έχω κάνει πάρα πολύ καλή δουλειά στο κομμάτι να νιώθει ο πελάτης ασφάλεια με το χώρο μας, δηλαδή είμαστε τόσο καθαροί όσο είναι το σπίτι τους» λέει ο ίδιος.
Ο κ. Νικηφόρος εξηγεί ότι όσες ασκήσεις αφαιρεθούν από τις προπονήσεις ειδικά αυτές που είναι πιο ενδιαφέρον όπως η ανταλλαγή χτυπημάτων με αντίπαλο θα αντικατασταθούν με δημιουργικές ασκήσεις, οι οποίες θα δίνουν στον αθλητή ευεξία και ευχαρίστηση.
«Δεν υπάρχει περίπτωση να έρθει κάποιος και να ζητήσει σωματική επαφή, ενώ απαγορεύεται γιατί αυτός δεν είναι πελάτης μας. Εάν προσπαθήσουν να το ζητήσουν ή να θεωρήσουν ότι είναι πρόβλημα αυτομάτως αφαιρούνται από το πελατολόγιο μας» λέει ο κ. Νικηφόρος.
Όσο για το μέλλον, ο ιδιόκτητης της σχολής θεωρεί ότι οι σοβαρές και ποιοτικές επιχειρήσεις θα επιβιώσουν και θα βγάλουν τη σεζόν αλλά ταυτόχρονα τονίζει ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο.
«Ο πελάτης στη τελική θα βρει τρόπο να εκτονωθεί. Εάν θέλει, θα βγει έξω να τρέξει. Το πρόβλημα επιβίωσης έχουν οι σχολές και τα γυμναστήρια» λέει ο κ.Νικηφόρος.
Οι ψυχολογικές επιπτώσεις…
Η Άννα Κατσιλιέρη ιδιοκτήτρια ενός στούντιο γυμναστικής στο ΟΑΚΑ μιλάει στο CNN Greece για την ψυχολογική επίπτωση που είχε το κλείσιμο της επιχείρησης της στις 12 Μαρτίου.
Εξηγεί ότι μπορεί να μην είχε πρόβλημα απώλειας προσωπικού, καθώς το στούντιο το διαχειρίζεται η ίδια και ο σύζυγός της, αλλά επειδή τα γκρουπ που έχουν είναι μικρά και οι πελάτες της επηρεάστηκαν πολύ από το κλείσιμο της σχολής.
«Τα γκρουπ είναι πολύ δεμένα και έρχονται όλα αυτά τα χρόνια στο στούντιο και είναι και ένας είδος ψυχοθεραπείας η γυμναστική. Έτσι δεν τους άρεσε καθόλου η ιδέα του διαδικτυακού» λέει η κ. Κατσιλιέρη και συμπληρώνει:
«Κάποιοι ειδικά δεν είχαν καθόλου διάθεση».
Η κ. Κατσιλιέρη διδάσκει σύγχρονο και κλασικό χορό καθώς και gyrotonic, έναν ιδιαίτερο τρόπο γυμναστικής που δουλεύει όλα τα μέρη του σώματος και δεν είναι εύκολο να γίνει διαδικτυακά.
Η Άννα Κατσιλιέρη
Έκανε όμως μερικά διαδικτυακά μαθήματα, κυρίως μπαλέτο στο πάτωμα που μπορεί να γίνει από το σπίτι.
Εξηγεί όμως ότι το διαδικτυακό μάθημα είναι δύσκολο, γιατί ο δάσκαλος δεν μπορεί να πιάσει τους μυς του αθλούμενου και να δει πως δουλεύει το σώμα του, κάτι που είναι πολύ σημαντικό στο να γίνει ένα σωστό μάθημα.
«Ήταν ένα πολύ ψυχρό και απόμακρο πράγμα. Σε κανέναν δεν άρεσε, αλλά ούτε και σε μένα».
Η κ. Κατσιλιέρη έκανε διαδικτυακά μαθήματα μόνο για να μείνουν σε φόρμα η ίδια και οι αθλητές της, τα οποία κιόλας προσέφερε δωρεάν, καθώς δεν θεώρησε ότι άξιζε να χρεώσει τους μαθητές της για κάτι τέτοιο.
Εξηγεί πως ο κόσμος στο σπίτι δεν έχει ούτε τα μηχανήματα για πιλάτες αλλά ούτε και τις μπάρες του μπαλέτου για να μπορέσει να κάνει σοβαρό μάθημα.
«Γίνεται ένα μάθημα που δεν είναι ολοκληρωμένο. Μόνο αυτοί που κάνουν αερόβια έχουν τη δυνατότητα του διαδικτυακού μαθήματος. Εμένα η δουλειά μου πραγματικά ξεκίνησε την Δευτέρα 15 Ιουνίου» λέει η κ. Κατσιλίερη.
Η ίδια πέρασε δύσκολα όχι μόνο από οικονομικής άποψης αλλά επηρεάστηκε και σωματικά και ψυχολογικά γιατί έχασε το καθημερινό ρυθμό της.
«Δεν είχα κίνητρο όταν ξυπνούσα».
Για την ίδια η ατμόσφαιρατου χώρου αλλά και η παρουσία των αθλητών μετράει στην ευεξία.
«Μου έλειψε ο χώρος μου. Όταν μπήκα μέσα για πρώτη φορά μετά την καραντίνα βούρκωσα» λέει η Κατσιλιέρη.
«Ήταν από τα πιο δύσκολα τρίμηνα της ζωής μου, γιατί μου είπαν δεν θα δουλέψεις καθόλου, τώρα το κλειδώνουμε».
Η κ. Κατσιλιέρη εξηγεί ότι άλλοι φίλοι της που δουλεύουν σε γραφείο είχαν τη δυνατότητα να συνεχίσουν κανονικά την εργασία τους από το σπίτι.
Παράλληλα, προσθέτει πως έπρεπε να γίνει ένας διαχωρισμός μεταξύ μεγάλων γυμναστηρίων, που είχαν πολλές συνδρομές, και μικρών στούντιο όπως το δικό της που έχει πέντε άτομα το γκρουπ και θα μπορούσε να ανοίξει νωρίτερα μαζί με τις άλλες μικρό επιχειρήσεις.
Όσο για το μέλλον, μπορεί η μάσκα να δυσκολεύει την επικοινωνία για την ίδια και τους μαθητές της, όμως δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα αποστάσεων διότι τα τμήματα είναι μικρά και εάν υπάρξει παραπάνω ζήτηση απλά προσθέτει καινούργιο τμήμα άλλη ώρα.
«Όμως τον Ιούλιο δεν ξεκινάει κανείς» λέει η κ. Κατσιλιέρη, και συνεχίζει:
«Είναι δύσκολη περίοδος».
Πολύ άτυχος…
Για κάποιους όμως, η καραντίνα έβαλε τέλος στο επιχειρείν, τουλάχιστον προς το παρόν.
Ο Γιώργος Κατσαούνης, πρώην ιδιοκτήτης γυμναστηρίου και πρώην επαγγελματίας αθλητής του πόλο, προσέφερε μαζί με τους τρεις συνεργάτες του προγράμματα όπως άρση βαρών, αερόβια και crossfit.
Πριν ξεκινήσει η καραντίνα, ο ιδιοκτήτης του κτηρίου που νοίκιαζε ο Κατσαούνης, τον είχε ειδοποιήσει εγκαίρως ότι έχει βρει αγοραστή για το κτήριο αφού και το συμβόλαιο τους έληγε τον Ιούνιο.
Ο Γιώργος Κατσαούνης
«Όμως παρότι είχαμε ειδοποίηση νωρίτερα ήταν σαν να μην την είχαμε, γιατί λόγω του κορωνοϊού εμείς δεν μπορούσαμε να είμαστε έξω να ψάξουμε για κτήριο» λέει ο κ. Κατσαούνης.
Ο ίδιος εξηγεί ότι όχι μόνο δεν μπορούσε να βρει άλλο κτήριο, αλλά αφού κλείσανε και νωρίτερα έχασαν τους καλύτερους μήνες της χρονιάς, που είναι οι ανοιξιάτικοι.
«Είχαμε σκοπό να κάνουμε ένα "ντου" και να πάρουμε όσους πελάτες μπορούμε για να μαζέψουμε λεφτά για την επανεπένδυση στο καινούργιο κτήριο» λέει ο Κατσαούνης.
Ο κορωνοϊός όμως είχε άλλα σχέδια…
«Το μόνο που θα μπορούσε να είχε πάει χειρότερα είναι να είχαμε ήδη βρει νέο χώρο πριν την καραντίνα και να είχαμε ρίξει λεφτά και εκεί» λέει ο ίδιος.
Όσο αναφορά στις συνδρομές των αθλητών, επέστρεψε σε όλους πίσω τα χρήματα, αφού ήξερε πως το γυμναστήριο θα έκλεινε.
Όμως ο ίδιος εξηγεί πως προσέφερε διαδικτυακά μαθήματα, τα οποία ήταν δωρεάν γιατί δεν ήθελε μια περίοδο παγκόσμιας κρίσης να επιβαρύνει τον κόσμο. «Εμείς δώσαμε και δωρεάν εξοπλισμό σε όσους μας ζήτησαν για να παραμένουν ενεργοί» λέει.
Τώρα ο κ. Κατσαούνης και ένας εκ των δύο συνεταίρων του (ο άλλος αποφάσισε να αποχωρίσει κάνοντας την κατάσταση τους οικονομικά ακόμα πιο δύσκολη) έχουν σκοπό να ανοίξουν εκ νέου την επιχείρηση με καινούργιο όνομα, όταν βρουν τον κατάλληλο χώρο.