Πώς επηρεάζονται σε Ελλάδα οι τιμές σε βενζίνη και πετρέλαιο
Πρωτοφανείς καταστάσεις διαμορφώνονται στη διεθνή αγορά πετρελαίου, με την τιμή των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης πετρελαίου (futures) του μηνός Μαΐου να διαμορφώνονται σε αρνητικές τιμές, στα -36 δολάρια.
Η τιμή της αμόλυβδης κυμαίνεται γύρω στο 1,345 αναλόγως το βενζινάδικο, από 1,630 που είχε φτάσει μέσα στο μήνα. Χτες η τιμή του μαύρου χρυσού έκλεισε σε χαμηλά ιστορικά επίπεδα.
Ωστόσο, όπως τόνισαν οι βενζινοπώλες στο CNN Greece, η τιμή αυτή δεν έχει περάσει ακόμα στους καταναλωτές καθώς υπάρχει χαμηλή ζήτηση στην αγορά με αποτέλεσμα έως ότου να χρειαστεί να ξαναγεμίσουν τις αντλίες τους να έχουν περάσει περίπου 20 μέρες.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι τιμές δεν θα είναι σε πολύ πιο χαμηλά επίπεδα απ' ό,τι είναι σήμερα παρόλο την ιστορική πτώση που καταγράφηκε χθες στη τιμή του.
Όπως εκτιμούν οικονομικοί αναλυτές η παγκόσμια πτώση στην τιμή του βαρελιού οφείλεται στο συνδυασμό της μεγάλης υποχώρησης στην τιμή του μαύρου χρυσού την οποία έχουν προκαλέσει οι προσδοκίες για σημαντική ύφεση στην παγκόσμια οικονομία (και επομένως χαμηλή ζήτηση πετρελαίου) και ενός κερδοσκοπικού παιχνιδιού στο οποίο παγιδεύτηκαν επενδυτές οι οποίοι είχαν αγοράσει τα futures Μαΐου με σκοπό να τα πουλήσουν ακριβότερα πριν τη λήξη τους.
Τι σημαίνει για τα ελληνικά διυλιστήρια η κατάρρευση των διεθνών τιμών του πετρελαίου
Η υποχώρηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, ως απότοκο της κατάρρευσης της ζήτησης για καύσιμα, λόγω της αναστολής δραστηριοτήτων που έχει επιφέρει διεθνώς η κρίση του κορωνοϊού επηρεάζει θετικά και αρνητικά τα διυλιστήρια στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο.
Χθες το αμερικανικό αργό πετρέλαιο κατέγραψε αρνητική τιμή έως -40 δολάρια το βαρέλι, ενδεικτικό πως οι επενδυτές δεν θέλουν να έχουν βραχυπρόθεσμα συμβόλαια πετρελαίου στα χέρια τους. Η δε τιμή του πετρελαίου Μπρεντ διαμορφώθηκε στα 25 δολάρια το βαρέλι , στα χαμηλότερα επιπεδα από το 2002.
Η πτώση των διεθνών τιμών των καυσίμων μεταφράζεται για τα διυλιστήρια σημαντικές ευκαιρίες για προμήθεια πρώτης ύλης σε ανταγωνιστικό κόστος. Αυτό συμβάλει στην ενίσχυση των περιθωρίων κέρδους των διυλιστηρίων (η διαφορά μεταξύ της τιμής αγοράς και πώλησης).
Διυλιστήρια όπως τα ελληνικά (ΕΛΠΕ, Motor Oil) που μπορούν να αξιοποιήσουν το περιθώριο μεταξύ ελαφριών και βαρύτερων πετρελαίων, είναι δυνητικά στους κερδισμένους από την πτώση των τιμών του πετρελαίου. Ωστόσο, όποια οφέλη αποκομίζουν τα διυλιστήρια από την τιμή της πρώτης ύλης εξανεμίζονται από την κατάρρευση της ζήτησης που έχει προκαλέσει η πανδημία κορωνοϊού. Και αυτό αναμένεται να γίνει εμφανές στις πωλήσεις των επομένων μηνών στα καύσιμα κίνησης, στα αεροπορικά καύσιμα και στα ναυτιλιακά καύσιμα, που λόγω της καθήλωσης του τουρισμού θα επηρεαστούν ανάλογα.
Παράλληλα, πλήγμα θα δεχθούν και οι εξαγωγές διυλισμένου πετρελαίου από τη χώρα μας. Η Ελλάδα εξάγει ετησίως καύσιμα αξίας 9 δισ. ευρώ, με τις πωλήσεις αυτές να στηρίζουν το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της χώρας. Η αξία των εξαγωγών καυσίμων ήταν το 2019 στα περίπου 9 δισ. ευρώ και η αξία των εισαγωγών καυσίμων στα 14 δισ. ευρώ. Ωστόσο, αναλυτές της εγχώριας αγοράς καυσίμων δεν αποκλείουν οι εισαγωγές καυσίμων να περιοριστούν εφέτος σε χαμηλά επίπεδα 15ετίας, ήτοι να κινηθούν κοντά στα 5 δισ. ευρώ! Αυτή η εξέλιξη θα περιορίσει το όποιο έλλειμμα στο ισοζύγιο καυσίμων.