Το φαρμακείο της νέας εποχής θα μοιάζει με μικρό κέντρο υγείας - Συνέντευξη Γεν. Δ/ντή ΠΕΙΦΑΣΥΝ
«Το κλασικό φαρμακείο πέθανε, ζήτω το νέο φαρμακείο, που θα μοιάζει με ένα μικρό κέντρο υγείας». Η ελληνική πολιτεία έχει αντιληφθεί ότι το δίκτυο των 10.000 φαρμακείων πρέπει να αξιοποιηθεί στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας.
Αυτό θα μπορούσε να πει κάποιος ότι είναι το μήνυμα που κυριάρχησε στις εργασίες του 3ου Συνεδρίου του ΠΕΙΦΑΣΥΝ (Πειραϊκός Φαρμακευτικός Συνεταιρισμός) την περασμένη Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου, ένα συνέδριο, που συγκέντρωσε πλήθος φαρμακευτικού και επιχειρηματικού κόσμου και έναν πολύ αγαπητό μεγάλο πρώην παίκτη του Μπάσκετ που έγραψε χρυσές σελίδες στον αθλητισμό, τον Παναγιώτη Γιαννάκη, ως ομιλητή – coach.
Το ελληνικό φαρμακείο λοιπόν αλλάζει και το μοντέλο του προσομοιάζει σε μικρό κέντρο υγείας. Το μοντέλο του φαρμακοποιού της νέας περιόδου είναι πολύ πιο απαιτητικό, πιο πολύπλοκο και πολυδιάστατο.
Οι προοπτικές δε επιβίωσης των 10.000 φαρμακοποιών δεν δείχνει να περνούν μέσα από τα 10.000 ατομικά φαρμακεία, αλλά από λιγότερα σε αριθμό, μεγαλύτερα σε μέγεθος και με περισσότερους του ενός φαρμακοποιούς-μετόχους.
Για όλα τα παραπάνω μίλησε στο CNN GREECE ο Γενικός Διευθυντής του ΠΕΙΦΑΣΥΝ κ. Θανάσης Μουχτής, για τον ρόλο δηλαδή του νέου φαρμακείου στο σύγχρονο περιβάλλον και τον ρόλο του στην ψηφιακή εποχή και την 4η βιομηχανική επανάσταση, για την νέα εποχή της υγείας που πρέπει να υπηρετήσει ο Έλληνας φαρμακοποιός, για τον επιστημονικό και επιχειρηματικό του ρόλο, για τον μετασχηματισμό του φαρμακείου, για τον ανταγωνισμό που μοιάζει αδυσώπητος, για τον όρο Φαρμακοποιός 7 αστέρων που έχει αποδώσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, για το γεγονός ότι το δίκτυο των 10.000 φαρμακείων πρέπει να αξιοποιηθεί στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, αλλά και για το πνεύμα ομαδικότητας, που πρέπει να διέπει όλους τους φαρμακοποιούς, όπως το μετέδωσε πολύ εύγλωττα άλλωστε στην τοποθέτησή του ο Παναγιώτης Γιαννάκης.
Να σημειώσουμε ότι ο ΠΕΙΦΑΣΥΝ, μετρά 37 χρόνια ζωής, και είναι μία από τις τρεις μεγαλύτερες χονδρεμπορικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης με τον κ. Μουχτή έχει ως εξής:
Αφήνοντας πίσω την πολυετή ύφεση που κόστισε τραγικά στην Ελλάδα θα ήθελα να σας ρωτήσω κ. Μουχτή, πως βλέπετε τον νέο ρόλο του φαρμακοποιού στο ελληνικό και διεθνές περιβάλλον!
Ο μετασχηματισμός του ρόλου του φαρμακοποιού είναι ένα ζήτημα το οποίο δεν σχετίζεται τόσο με την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας και την φάση που αυτή διανύει, αλλά έχει άμεση σχέση με τις μεγάλες αλλαγές που προκαλεί στα μοντέλα του επιχειρείν, η εκρηκτική εξέλιξη της τεχνολογίας και της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, αλλά και η αξιοποίηση αυτής από τους μεγάλους διεθνείς ψηφιακούς παίκτες.
Επειδή τα συστήματα υγείας σε όλες τις δυτικές χώρες έχουν να διαχειριστούν παρόμοια προβλήματα και χαρακτηριστικά, όπως γήρανση του πληθυσμού, αύξηση χρόνιων ασθενειών, οικονομικές πιέσεις ασφαλιστικών ταμείων κλπ, οι προοπτικές, οι ευκαιρίες αλλά και οι προκλήσεις που καλούνται να διαχειριστούν τα κοινοτικά φαρμακεία είναι κοινές.
Επομένως τα φαρμακεία του δυτικού κόσμου και τα ελληνικά πρέπει να αναθεωρήσουν τον ρόλο τους και να εντοπίσουν τα κενά των συστημάτων υγείας, ώστε να διεκδικήσουν περισσότερη επαγγελματική ύλη στο χώρο των υπηρεσιών. Η κερδοφορία μόνο από την διανομή των προϊόντων δεν θα είναι ικανή να κρατήσει το φαρμακείο απέναντι στους νέους μεγάλους ανταγωνιστές του.
Πως μπορεί να γίνει ο μετασχηματισμός του φαρμακείου στο νέο μοντέλο που προωθεί το διεθνές περιβάλλον και η κοινότητα;
Ο μετασχηματισμός του φαρμακείου απαιτεί αλλαγές σε πολλά θέματα που έχουν να κάνουν με την επιχείρηση φαρμακείο αλλά και με το ανθρώπινο δυναμικό του, είτε αυτό είναι ο επιστήμονας φαρμακοποιός, οι γνώσεις του οποίου θα πρέπει να στραφούν στο πεδίο της κλινικής φαρμακευτικής, είτε είναι το προσωπικό του φαρμακείου, το οποίο θα πρέπει να επιμορφωθεί στην κατεύθυνση των υπηρεσιών προς τους πελάτες.
Το δρόμο της εξέλιξης του ελληνικού φαρμακείου μας το δείχνουν οι μορφές και η λειτουργία των φαρμακείων που έχουν ήδη προχωρήσει αρκετά βήματα μπροστά, όπως είναι στην αγορά των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αυτό σκιαγραφήθηκε πολύ αναλυτικά στο 3ο Συνέδριο του ΠΕΙΦΑΣΥΝ από σημαντικούς ομιλητές από τις αντίστοιχες χώρες.
Είναι το μοντέλο του φαρμακείου το οποίο θα έλεγε κανείς ότι προσομοιάζει σε μικρά κέντρα υγείας, όπου παρέχεται φροντίδα υγείας, απλές εξετάσεις, συμβουλές διαχείρισης χρόνιων ασθενειών, διατροφής κ.λ.π. Το μοντέλο του φαρμακοποιού της νέας περιόδου είναι πολύ πιο απαιτητικό, πιο πολύπλοκο και πολυδιάστατο.
Εκφράζοντας την πολυπλοκότητα των προδιαγραφών αυτού του ρόλου ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας του έχει αποδώσει τον όρο: Φαρμακοποιός των 7 αστέρων.
Είναι γεγονός ότι στα χρόνια της πρωτοφανούς ύφεσης που πέρασε η Ελλάδα, ο Έλληνας φαρμακοποιός και το φαρμακείο στήριξαν ποικιλοτρόπως τα νοικοκυριά και τους ασθενείς, υπογραμμίζοντας τον πολλαπλό τους ρόλο: επιστημονικό, κοινωνικό, ρόλος ΠΦΥ, ανθρώπινο! Ποιος ρόλος θεωρείτε ότι ταιριάζει περισσότερο;
Πράγματι τα φαρμακεία υποστήριξαν, υποστηρίζουν και φροντίζουν τον ελληνικό πληθυσμό καλύπτοντας πολλά κενά του ελληνικού συστήματος υγείας , παρέχοντας όμως άτυπα - και χωρίς αμοιβή - πολλές από τις υπηρεσίες των φαρμακείων των ανεπτυγμένων χωρών, όπως συμβουλές διαχείρισης χρόνιων ασθενειών στις οποίες όμως έχει θεσμοθετηθεί αμοιβή.
Εδώ και καιρό η ελληνική πολιτεία έχει αντιληφθεί ότι το δίκτυο των 10.000 φαρμακείων πρέπει να αξιοποιηθεί στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, γιατί και επάρκεια επιστημονικής γνώσης διαθέτει αλλά και χαμηλό κόστος υπηρεσιών οι οποίες έχουν πολλαπλασιαστικό όφελος στις επόμενες βαθμίδες φροντίδας, όπως είναι οι νοσοκομειακές.
Εν τέλει ο ρόλος του φαρμακοποιού επειδή έχει σχέση με την υγεία, την φροντίδα του ασθενούς και την βελτίωση της ποιότητας ζωής, εμπεριέχει τον κοινωνικό, τον ανθρώπινο και φυσικά τον επιστημονικό χαρακτήρα.
Μεγάλη μερίδα του πληθυσμού εκτιμά ότι στις ημέρες μας οι φαρμακοποιοί είναι περισσότερο επιχειρηματίες από ότι επιστήμονες. Το αποδέχεστε αυτό;
Το φαρμακείο έχει και τις δυο ιδιότητες, είναι αναγκαστικά και επιχείρηση - γιατί δεν επιδοτείται από πουθενά- αλλά δεν μπορεί να λειτουργήσει και να είναι αποτελεσματικό, αν δεν διαθέτει και την επιστημονική ταυτότητα.
Η υπευθυνότητα των Ελλήνων φαρμακοποιών, το ήθος τους, η επαγγελματική και η ανθρώπινη συμπεριφορά τους στον πελάτη - ασθενή φαίνεται και από τις έρευνες που έχουν γίνει, στις οποίες ο φαρμακοποιός καταγράφει πολύ υψηλά ποσοστά εμπιστοσύνης από την κοινωνία μας.
Επομένως οι Έλληνες φαρμακοποιοί ισορροπούν την επιχειρηματικότητα με τον επιστημονικό και κοινωνικό ρόλο και την ευθύνη που έχουν απέναντι στην ελληνική κοινωνία.
Ένας από τους ομιλητές του συνεδρίου σας ήταν ο Παναγιώτης Γιαννάκης που έγραψε ιστορία στο μπάσκετ και τον αθλητισμό με ομιλία του, σχετικά με την δύναμη της ομαδικότητας. Πόσο ρόλο παίζει τελικά στο επάγγελμα του φαρμακοποιού η ομαδικότητα και η συνεργατικότητα;
Με την συνεχή συγκέντρωση των μεγάλων διεθνών επιχειρήσεων, την επέκτασή τους σε όλες τις γωνιές του πλανήτη, την ισχύ τους και την επιρροή τους στην λήψη των αποφάσεων, το παιχνίδι για τους ‘’μοναχικούς καβαλάρηδες’’ γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο.
Η ψηφιακή οικονομία εισχωρεί σε όλους τους κλάδους, ακόμα και στο φάρμακο. Οι προοπτικές επιβίωσης των 10.000 φαρμακοποιών δεν δείχνει να περνάει μέσα από τα 10.000 ατομικά φαρμακεία, αλλά από λιγότερα σε αριθμό, μεγαλύτερα σε μέγεθος και με περισσότερους του ενός φαρμακοποιούς-μετόχους.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η συνεργατικότητα δεν είναι από τα δυνατά χαρακτηριστικά του λαού μας. Επομένως έχουμε να πάρουμε έμπνευση από την ανάδειξη τέτοιων κορυφαίων παραδειγμάτων επιτυχιών, όπως του Παν. Γιαννάκη και του ελληνικού μπάσκετ.
Και όπως είπε στο Συνέδριό μας ο κορυφαίος αυτός αθλητής και Coach: Τα πρωταθλήματα κερδίζονται από τις ομάδες που τις διέπει το ομαδικό πνεύμα και καλός παίκτης είναι αυτός που νοιάζεται για τους συμπαίκτες του !