Κτηματολόγιο: Πότε ξεκινά η διαδικασία προανάρτησης στην Αθήνα
Εντός Απριλίου αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία της προανάρτησης για το δήμο της Αθήνας στο Κτηματολόγιο, που αφορά τον έλεγχο των δηλωθέντων στοιχείων που είχαν καταθέσει οι πολίτες κατά την κτηματογράφηση του 2008.
Η διαδικασία θα πραγματοποιείται ηλεκτρονικά, ενώ αναμένεται να δημιουργηθεί και ένα βοηθητικό γραφείο, στο ολυμπιακό κλειστό του Γαλατσίου, για όσους πολίτες δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή», η διαδικασία θα ξεκινήσει τη Δευτέρα 22 Απριλίου, ενώ πιθανότατα τον Μάιο, τη σκυτάλη θα πάρουν η Λαμία, o Βόλος και η Λιβαδειά, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα ακολουθήσουν οι περιοχές που βρίσκονται στην παρούσα φάση κατά τη διαδικασία συλλογής δηλώσεων.
Η α΄ φάση κτηματογράφησης του Δήμου Αθηναίων ξεκίνησε το 2008 και υποβλήθηκαν 833.000 δηλώσεις ιδιοκτησίας, που αφορούσαν 1.261.000 ενεργά ιδιοκτησιακά δικαιώματα. Τα δικαιώματα αυτά κατανέμονται σε 726.000 ακίνητα, που βρίσκονται σε 65.300 οικόπεδα (γεωτεμάχια) τα οποία καταλαμβάνουν έκταση 38.000 στρεμμάτων.
Χρησιμοποιώντας τους κωδικούς του taxis, οι πολίτες θα πρέπει να ελέγξουν την ακρίβεια των στοιχείων που έχουν δηλώσει. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να ελέγξουν τα στοιχεία περιγραφής του ακινήτου, αλλά και τα προσωπικά τους στοιχεία.
Στόχος της προανάρτησης, που διαρκεί δύο μήνες, είναι να ενημερωθούν τα στοιχεία για τυχόν προφανή λάθη, όπως για παράδειγμα ορθογραφικά ή απλές αλλαγές, όπως διεύθυνση, e-mail ή τηλέφωνο, καθώς η βάση δεδομένων είναι ενήμερη για τις ιδιοκτησιακές αλλαγές από το 2008 έως σήμερα.
Να σημειωθεί ότι στη φάση της προανάρτησης οι πολίτες διορθώνουν μόνο τα δικά τους στοιχεία καταθέτοντας αίτηση. Δεν θα μπορούν να δουν τυχόν «επικαλύψεις» (διεκδικήσεις άλλων), ούτε να υποβάλουν ενστάσεις. Το δικαίωμα αυτό θα έχουν κατά τη διαδικασία της ανάρτησης, η οποία θα ξεκινήσει τέσσερις μήνες μετά το τέλος της προανάρτησης.
Όπως σημειώνει το δημοσίευμα της Καθημερινής, με ρύθμιση σε πρόσφατο νόμο (ν. 4602/19) προβλέφθηκε ότι κατά την προανάρτηση όσοι εντοπίζουν λάθη στα προσωρινά κτηματολογικά στοιχεία θα μπορούν να καταθέτουν αιτήσεις διόρθωσης για τις οποίες συντάσσεται υποχρεωτικά έκθεση από το γραφείο κτηματογράφησης προκειμένου να μεταβληθούν τα στοιχεία της ανάρτησης αιτιολογημένα.
Έτσι δεν χρειάζεται να απευθύνονται σε επιτροπές ενστάσεων, οι οποίες χρειάζονταν πολύ χρόνο για να εξετάσουν τις περιπτώσεις και καθυστερούσαν την πρόοδο του κτηματολογίου.
Μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, για εκτεταμένα σφάλματα, καθώς επίσης και σε περιπτώσεις προάσπισης δημοσίου συμφέροντος, παραπέμπονται σε Επιτροπές Εξέτασης Υποθέσεων Κτηματογράφησης, που δημιουργούνται σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, αλλά και στις περιφερειακές υπηρεσίες.
Χρησικτησία
Το μεγαλύτερο, πάντως, αγκάθι για το Κτηματολόγιο αποτελεί το ζήτημα της χρησικτησίας και αυτό γιατί η έλλειψη τίτλων σε αγροτικές και απομακρυσμένες περιοχές αφορά πολύ μεγάλη μερίδα πολιτών. Πρόκειται δηλαδή για ιδιοκτησίες που πέρασαν στις επόμενες γενιές «διά λόγου» και έτσι δημιουργείται πρόβλημα τόσο στους ίδιους τους ιδιοκτήτες, όσο και στο φορέα.
Όπως έγινε γνωστό από τη διοίκηση του Κτηματολογίου, αναμένεται το επόμενο διάστημα να τεθεί σε ισχύ ο νόμος του 2013 με τον οποίον προβλέπεται η διασταύρωση στοιχείων του Κτηματολογίου με το Ε9. Ωστόσο, τονίστηκε ότι δεν θα γίνεται χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των ιδιοκτητών.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος Γιώργο Δήμαρα, θα υπάρξει διασύνδεση και με την πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, προκειμένου να διασταυρωθούν τα στοιχεία βάσει του Ε9. Αφού ολοκληρωθεί η υποβολή των δηλώσεων, το Κτηματολόγιο θα χρησιμοποιήσει τη βάση δεδομένων της φορολογικής αρχής για να επιβεβαιώνει τη χρησικτησία, διαπιστώνοντας παράλληλα αν κάποιοι ιδιοκτήτες δεν υπέβαλαν δηλώσεις.
Οι ιδιοκτήτες αυτοί θα ειδοποιούνται με μήνυμα μέσω της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, προκειμένου να προσέλθουν και να δηλώσουν την ακίνητη περιουσία τους.
Αναλυτικότερα, η λύση της χρησικτησίας που προωθείται προβλέπει την προσκόμιση του Ε9, έτσι ώστε να αναδεικνύεται και στην πράξη πως ο εκάστοτε ιδιοκτήτης έχει πράγματι το ακίνητο στη κατοχή του τα τελευταία 20 χρόνια.
Σε αυτό το πλαίσιο και πέρα από το Ε9, ο πολίτης για να είναι διασφαλισμένος πρέπει επιπλέον να προσκομίσει ένα ακόμα έγγραφο το οποίο να αποδεικνύει 20ετή χρήση. Ενδεικτικά, θα μπορούσαν να είναι έγγραφα όπως υποθήκες ή βάρη, έγγραφα χορήγησης επιδότησης.
Αντίστοιχα, δεκτή ως αποδεικτικό έγγραφο γίνεται η πράξη αναγνώρισης των ορίων των όμορων οικοπέδων, όπου οι ιδιοκτήτες των οικοπέδων που γειτνιάζουν αναγνωρίζουν τον πολίτη ως ιδιοκτήτη του διπλανού χώρου.