ΕΛΛΑΔΑ

Οκτώ χρόνια «αναβαθμίζεται» στην Ελλάδα το «112» - Έκτακτη... κλήση της ΕΕ

Οκτώ χρόνια «αναβαθμίζεται» στην Ελλάδα το «112» - Έκτακτη... κλήση της ΕΕ
eena.org

Επιμένουν τα προβλήματα για τον Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Έκτακτης Ανάγκης «112» στην Ελλάδα. Η αναβάθμιση του συστήματος καθυστερεί από το 2011 υποχρεώνοντας την ΕΕ να ζητά εξηγήσεις από την χώρας μας.

Πρόκειται για τον αριθμό ο οποίος χρησιμοποιείται πανευρωπαϊκά όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα αντί του 100 ή του 166 για την παροχή βοήθειας. Ενώ όμως στις υπόλοιπες χώρας ο αριθμός αυτός μπορεί να εντοπίσει εκείνον που κάνει την κλήση άμεσα στην Ελλάδα αυτό δεν είναι εφικτό ακριβώς λόγω της μη αναβάθμισης του συστήματος ενώ παραμένει εχθρικό προς τους ΑμεΑ.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως το 2018 έγιναν 140 εκατομμύρια κλήσεις σε όλη την Ευρώπη ενώ είναι σχεδόν οι μισές από όλες τις κλήσεις έκτακτης ανάγκης και κάθε χρόνο αυξάνονται όλο και περισσότερο.

Το 2018, το 73% των κλήσεων έκτακτης ανάγκης έγιναν από κινητό τηλέφωνο, ποσοστό αυξημένο κατά 3% σε σχέση με πέρυσι.

Σε 23 κράτη-μέλη καταγράφεται ότι ο χρόνος απάντησης που απαιτείται για να ειδοποιηθούν οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης είναι λιγότερο από 10 δευτερόλεπτα.

Από τα 27 κράτη-μέλη που ανέφεραν τον απαιτούμενο χρόνο για τη λήψη της θέσης του καλούντος, οι μεγαλύτερες περίοδοι αναφέρθηκαν στην Ελλάδα (261 δευτερόλεπτα).

Και αυτό διότι η Ελλάδα χρησιμοποιεί το παλαιότερο σύστημα το οποίο απαιτεί χρόνο περίπου 4 λεπτών μέχρι να εντοπίσει τη θέση του καλούντος χρόνος που πρέπει ιδανικά να περιοριστεί σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα. Μάλιστα η αρμόδια επίτροπος Μαρίγια Γκάμπριελ ήδη από το καλοκαίρι του 2018 με επιστολή της προς τον τότε υπουργό ΠΡΟΠΟ Νίκο Τόσκα εξέφραζε την ανησυχία τους πως οι επισκέπτες της Ελλάδας δεν θα έχουν την απαραίτητη στήριξη αν συμβεί κάτι, χωρίς να πάρει ποτέ απάντηση από τον πρώην υπουργό. Πριν από λίγες μέρες πάλι από την Ευρωπαϊκή Ένωση ζητούν από την Γενική Γραμματεία Προστασίας του Πολίτη να στείλουν το ακριβές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της αναβάθμισης του συστήματος θυμίζοντας πως η χώρα έχει καθυστερήσει.

Ενδεικτική της κατάστασης που επικρατεί στις υπόλοιπες χώρες είναι οι χρόνοι που καταγράφονται σε: Εσθονία 10 δευτερόλεπτα, Φινλανδία 5, Ιρλανδία 10, Λιθουανία 20, Μάλτα 8, Σλοβενία 6, και το Ηνωμένο Βασίλειο 15.

Η Επίτροπος για την Ψηφιακή Οικονομία και την Κοινωνία, Μαρίγια Γκάμπριελ με αφορμή την 11η Φεβρουαρίου που είναι αφιερωμένη στον αριθμό αυτό, δήλωσε πως «το 112 είναι ένας αριθμός που σώζει ζωές. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής συμμετέχουν ενεργά στα σχετικά κράτη μέλη προκειμένου να αντιμετωπίσουν όλα τα εκκρεμή ζητήματα και να εξασφαλίσουν ταχείες και συγκεκριμένες λύσεις».

Διαβάστε επίσης:

Ψυχρή εισβολή θα σαρώσει τη χώρα – Πότε θα χιονίσει στην Αττική

Γρίπη: Τι πρέπει να γνωρίζετε για το εμβόλιο - Τρεις κανόνες που πρέπει να τηρείτε

Επιστροφή δώρων: Η κρυφή «βόμβα» στην τελευταία απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Επιπλέον, η Επιτροπή επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι τα άτομα με αναπηρία μπορούν να επικοινωνούν με τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης κατά τρόπο εξίσου εύκολο. Η Επίτροπος Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων, Μάριαν Θίσεν δήλωσε ότι «σύντομα, τα άτομα με αναπηρία θα έχουν ίση πρόσβαση στον ενιαίο ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 για να σώσουν ζωές, ανεξάρτητα σε ποιό κράτος-μέλος βρίσκονται».

Το «σύντομα» φαίνεται πως θα καθυστερήσει λίγο για την Ελλάδα αν και πληροφορίες από την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας υποστηρίζουν πως πλέον είμαστε στην τελική ευθεία.

Στην νέα επιστολή – η οποία αναμένεται να απαντηθεί τις επόμενες μέρες – επισημαίνονται οι λειτουργίες που προς ώρας δεν έχουν ολοκληρωθεί όπως ο γεωεντοπισμός και η υποστήριξη εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας κυρίως για ΑμεΑ.

Θεωρητικά το νέο 112 θα μπορεί ακόμη να δέχεται μηνύματα κειμένου και πολυμέσων ή ακόμη και φαξ, ενώ θα έχει δυνατότητα αυτόματης απεικόνισης της θέσης του καλούντος σε Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών (GIS).

Μέσω του νέου συστήματος θα λειτουργήσει και το Σύστημα Συναγερμού Πολιτών, για τη μαζική ενημέρωση των πολιτών μιας συγκεκριμένης περιοχής κατά έναρξη ή εξέλιξη καταστάσεων έκτακτης ανάγκης (πχ φυσικές ή άλλες καταστροφές, επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα κ.λπ.).

Το σύστημα αυτό θα μπορεί να στέλνει μηνύματα στα κινητά, φωνητικά μηνύματα στα σταθερά τηλέφωνα, ακόμη και μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου υπηρεσία η οποία θα μπορούσε να έχει σώσει πολλές ζωές στην τραγωδία στο Μάτι.

Επιπλέον και με την υιοθέτηση της υπηρεσίας «eCall», την οποία από 1/4/2018 πρέπει (υποχρεωτικά) να φέρουν όλα τα νέα οχήματα το σύστημα 112 θα μπορεί να εντοπίζει τον καλούντα με το πάτημα ενός πλήκτρου ή αυτόματα, σε περίπτωση που οι ανιχνευτές του οχήματος διαγνώσουν μια σύγκρουση.

Αυτή τι στιγμή το έργο είναι σε φάση παραλαβής των διαφορετικών συστημάτων ενώ το σύστημα αποστολής μηνυμάτων δοκιμάστηκε για πρώτη φορά την προηγούμενη εβδομάδα όπως σημειώνουν στο CNN Greece πηγές της Πολιτικής Προστασίας. Οι δε καθυστερήσεις αποδίδονται σε τεχνικά προβλήματα που μέχρι σήμερα κάποια επιμένουν. Το έργο υλοποιείται από την Κοινωνία της Πληροφορίας.

Όσον αφορά το ιστορικό του έργου η Γενική Γραμματεία Προστασίας του Πολίτη αναφέρει:

- Στις 20 Ιουλίου 2010 είχε υπογραφεί Προγραμματική Συμφωνία μεταξύ του τότε Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε. (ΚτΠ Α.Ε.). Η συμφωνία μεταξύ άλλων περιελάμβανε έργο για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των υπηρεσιών που αφορούν στον Ευρωπαϊκό Αριθμό Κλήσης Εκτάκτων Αναγκών “112” και των υπηρεσιών που αφορούν στη βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης - κρίσεων, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007-2013.

- Στις 6 Ιουλίου 2014 υπεγράφη σύμβαση έναρξης του έργου μεταξύ της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε. και του ΟΤΕ Α.Ε. ως αναδόχου. Η Σύμβαση τέθηκε σε αναστολή με απόφαση της ΚτΠ Α.Ε. στις 15 Φεβρουαρίου 2016. Αυτό, διότι δεν ήταν δυνατόν να υλοποιηθεί το έργο μέσα στην επιλέξιμη χρονική περίοδο του ΕΣΠΑ 2007 – 2013. Γιατί δεν μπορούσε να υλοποιηθεί; Διότι η σύμβαση …ουδέποτε προέβλεψε εργασίες διαμόρφωσης χώρων εγκατάστασης των Κέντρων Επικοινωνιών Έργου στην Ελληνική Αστυνομία και στο Πυροσβεστικό Σώμα. Χωρίς τις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις, το σύστημα δεν μπορούσε να λειτουργήσει.

- Στις 29 Δεκεμβρίου 2016 το Έργο εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» (2014-2020) ως μεταφερόμενη Πράξη με δύο υποέργα. Το πρώτο αφορούσε στο κυρίως έργο και το δεύτερο στις εργασίες διαμόρφωσης των χώρων για τα Κέντρα Επικοινωνιών που ήταν απαραίτητοι για την υλοποίηση του κυρίως έργου και παραδόθηκαν στα μέσα του 2017.

Και το βασικότερο: Από τον αρχικό σχεδιασμό του Έργου δεν είχε προβλεφθεί η παροχή υπηρεσίας κυψέλης (Cell Broadcast Service) εκ μέρους των παρόχων κινητής τηλεφωνίας, ούτε η δυνατότητα γεωεντοπισμού, δηλαδή η αυτόματη απεικόνιση με ακρίβεια της πληροφορίας θέσης καλούντος σε Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών (GIS). Γι’ αυτό προωθήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας νομοθετική ρύθμιση (Άρθρο 48, Ν.4487/2017), που προβλέπει τη χωρίς χρέωση παράδοση των μηνυμάτων στους πολίτες.

- Έτσι, στις 14 Φεβρουαρίου 2018 υπεγράφη τελικά η τροποποιημένη Σύμβαση και ταυτόχρονα έγινε άρση αναστολής του Έργου.