ΕΛΛΑΔΑ

Black Friday: Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές στις αγορές τους

Black Friday: Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές στις αγορές τους
EUROKINISSI/φωτογραφία αρχείου

Ξημέρωσε η Black Friday και στην Ελλάδα και οι καταναλωτές σχηματίζουν από νωρίς το πρωί ουρές στα καταστήματα, προκειμένου να επωφεληθούν των μεγάλων εκπτώσεων, με τους αρμόδιους φορείς να δίνουν συμβουλές προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα εξαπάτησης. Να κάνουν έρευνα αγοράς οι καταναλωτές, ώστε να μπορέσουν να συγκρίνουν τις τιμές στα είδη που έχουν επιλέξει και να είναι βέβαιοι ότι το όφελος από την προσφορά είναι πραγματικό, συστήνει η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη, με αφορμή την υλοποίηση της προωθητικής δράσης «Black Friday».

Η κυρία Κοντογιάννη δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Τυχόν εξωφρενικές προσφορές των ημερών πρέπει να αντιμετωπίζονται με σύνεση και προγραμματισμό. Οι καταναλωτές, πριν ψωνίσουν, πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς, ήδη πριν ξεκινήσει η «Black Friday», ώστε να μπορέσουν να συγκρίνουν τις τιμές στα είδη που έχουν επιλέξει και να είναι βέβαιοι ότι το όφελος από την προσφορά είναι πραγματικό. Η διαδικτυακή αναζήτηση μέσα από τις ιστοσελίδες των καταστημάτων είναι χρήσιμο εργαλείο και διευκολύνει τη σύγκριση και τον εντοπισμό της πραγματικής ευκαιρίας. Υπενθυμίζουμε στους καταναλωτές ότι οι πλασματικές προσφορές συνιστούν παραπλανητική εμπορική πρακτική και απαγορεύονται. Παραπλανητική πρακτική συνιστά, επίσης, η αναγραφή και παρουσίαση υψηλών ποσοστών προσφοράς, τα οποία, ενώ παρουσιάζονται ως γενικά ή ό,τι αφορούν ευρείες κατηγορίες ειδών στην πραγματικότητα, καλύπτουν ελάχιστα προϊόντα-"κράχτες"».

Ειδικότερα, «σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για την Προστασία του Καταναλωτή κατά τις Προσφορές, τις Εκπτώσεις και τις Προωθητικές ενέργειες, πρέπει να αναγράφονται η αρχική και η μειωμένη τιμή των προϊόντων που πωλούνται σε προσφορά και, προαιρετικά, το ποσοστό της μείωσης. Κατά κανόνα, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών, των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα. Προσοχή σε εκείνα τα ηλεκτρονικά καταστήματα, καθώς και στα προφίλ που πωλούν προϊόντα στα social media, χωρίς να αναφέρουν πλήρη στοιχεία της επιχείρησης (πλήρης εταιρική επωνυμία, ταχυδρομική διεύθυνση, σταθερό τηλέφωνο, αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ, ΑΦΜ, e- mail), είτε εδρεύουν στην Ελλάδα είτε σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε. Δεν είναι πάντοτε αξιόπιστα.Συμβουλεύουμε, επίσης, τους καταναλωτές να κρατούν όλα τα αποδεικτικά στοιχεία των συναλλαγών τους για να μπορέσουν να ασκήσουν τα δικαιώματά τους έναντι του προμηθευτή, αν παρουσιαστεί οποιοδήποτε πρόβλημα. Διευκρινίζουμε ότι, και κατά την περίοδο των προσφορών, τα δικαιώματα των καταναλωτών εξακολουθούν να ισχύουν στο ακέραιο».

Οι συστάσεις της γενικής γραμματείας Εμπορίου προς τους καταναλωτές

Η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, ενόψει της φετινής «Black Friday» συστήνει στο καταναλωτικό κοινό, μεταξύ άλλων, να διενεργήσουν έρευνες αγοράς προκειμένου να υπάρχει πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών.

Συγκεκριμένα, οι συστάσεις για τους καταναλωτές είναι οι εξής:

- Συστήνεται στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν κατά την Παρασκευή 26/11/2018.

- Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).

- Κατά την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών σε περίοδο προσφορών οι οποίες ισχύουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι επαρκώς ενημερωμένοι αφού ενδέχεται ο ισχυρισμός σχετικά με την διάρκεια της προσφοράς, να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

- Όταν οι προμηθευτές διαφημίζουν, πωλούν ή προμηθεύουν προϊόντα, οφείλουν να δίνουν στους καταναλωτές επαρκώς ακριβείς πληροφορίες ώστε να μπορούν να αποφασίσουν για την αγορά ενός προϊόντος πλήρως ενημερωμένοι.

- Ανεξάρτητα από τον τρόπο αγοράς (φυσικό ή ηλεκτρονικό εμπόριο) ο προμηθευτής πρέπει να παρέχει σαφείς, ακριβείς και κατανοητές πληροφορίες για το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, προτού να προβεί ο καταναλωτής στη σχετική αγορά. Οι πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνει η σύμβαση είναι κυρίως οι εξής: τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος, η τελική τιμή, περιλαμβανομένων όλων των φόρων και επιβαρύνσεων, τα (ενδεχόμενα) έξοδα αποστολής - και τυχόν άλλες πρόσθετες επιβαρύνσεις, ο τρόπος πληρωμής, αποστολής ή εκτέλεσης της παραγγελίας, η ταυτότητα του εμπόρου, η ταχυδρομική διεύθυνση και ο αριθμός τηλεφώνου του και η διάρκεια της σύμβασης (ενδεχομένως).

- Σε αγορές μέσω διαδικτύου, τηλεφώνου, καταλόγου πωλήσεων δι' αλληλογραφίας, ή από κατ' οίκον πωλητές (πόρτα-πόρτα), πρέπει να σας παρέχονται και οι εξής, πιο λεπτομερείς, πληροφορίες πριν από την αγορά: η ηλεκτρονική διεύθυνση του προμηθευτή, οι τυχόν περιορισμοί αποστολής σε ορισμένες χώρες, το δικαίωμα ακύρωσης της παραγγελίας σας εντός 14 ημερών, οι διαθέσιμες υπηρεσίες μετά την πώληση, οι μηχανισμοί επίλυσης διαφορών και ο αριθμός εμπορικού μητρώου του εμπόρου.

- Οι προμηθευτές θα πρέπει να εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις του ν. 2251/94 και της Κωδικοποίησης Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) αναφορικά με τις «Πρακτικές πώλησης με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων και υπηρεσιών» (βλ. άρθρο 78).

- Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την παρ.2 άρθρο 15 του ν.4177/2013, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδώνπου διαθέτει κάθε κατάστημα.

Υπενθυμίζεται επίσης, ότι οι καταναλωτές μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις καταγγελίες τους για τυχόν παραβάσεις που διαπιστώνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (http://www.1520.gov.gr/) καθώς και στην τηλεφωνική γραμμή 1520 η οποία είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές τις καθημερινές από τις 09:00 μέχρι τις 15:00.

Έρευνα τιμών από το υπουργείο Οικονομικών

Έρευνα αγοράς σε περίπου 870 είδη, πραγματοποίησε το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξηςμε αφορμή την εμπορική προωθητική δράση που είναι γνωστή ως «Black Friday» προκειμένου να αποφευχθούν παραπλανητικά φαινόμενα και για να βοηθηθούν οι καταναλωτές στον προγραμματισμό τους.

Το τμήμα Παρατηρητηρίων Τιμών της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή διεξήγαγε έρευνα τιμών σε δείγμα προϊόντων τεχνολογίας. Οι τιμές ελήφθησαν μέσω επιτόπιας έρευνας σε καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών της Αθήνας αλλά και μέσω αποστολής στοιχείων τιμών από τις ίδιες τις εταιρείες εμπορίας.

Οι εν λόγω τιμές είναι αυτές που ίσχυαν την Παρασκευή 16/11/2018 και αφορούν σε περίπου 870 είδη κινητών τηλεφώνων, τηλεοράσεων smart, tablets και φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Οι καταναλωτές και κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να «κατεβάσει», σε επεξεργάσιμη μορφή, τις κατωτέρω τιμές στην ηλεκτρονική διεύθυνση του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης: http://www.mindev.gov.gr/category/times-proionton-teleutaia-arxeia/.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας Σταύρος Καφούνης, ενόψει των ημερών «Black Friday» και «Cyber Monday» έκανε λόγο για «έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος από τα νοικοκυριά», ενώ ελπίζει οι ενέργειες αυτές να τονώσουν την αγορά.

«Το πραγματικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η αγορά σήμερα είναι η έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος από τα νοικοκυριά και αν αυτό δεν αντιστραφεί άμεσα, καταναλωτές και επιχειρήσεις θα συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν καθημερινά προβλήματα επιβίωσης», σύμφωνα με τον πρόεδρο Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας.

«Προωθητικές ενέργειες όπως η «Black Friday» και η «Cyber Monday», δεδομένης της τεράστιας προβολής τους από τις μεγάλες κυρίως αλυσίδες του λιανεμπορίου, καλό θα είναι να ακολουθηθούν και από τις μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις ώστε να λάβουν και αυτές μερίδιο από την όποια αύξηση των πωλήσεων που τόσο έχουν ανάγκη. Ευχόμαστε οι ενέργειες αυτές να τονώσουν την αγορά και να αποτελέσουν ημέρες χαράς για εμπόρους και καταναλωτές και όχι μια ακόμη αναιμική παρατεταμένη περίοδο εκπτώσεων», καταλήγει ο κ. Καφούνης.