ΕΛΛΑΔΑ

Πόρισμα για Αγία Ζώνη ΙΙ: Θα μπορούσε να αποφευχθεί η βύθιση του πλοίου

Πόρισμα για Αγία Ζώνη ΙΙ: Θα μπορούσε να αποφευχθεί η βύθιση του πλοίου
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI)

Η βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» δεν έχει σχέση με τα ρήγματα που εντοπίστηκαν από τον έλεγχο του πλοίου. Εάν την ώρα που άρχισε η εισροή των υδάτων υπήρχε πάνω στο πλοίο – που ήταν αγκυροβολημένο στη θαλάσσια περιοχή νοτιοδυτικά της Αταλάντης – το προβλεπόμενο από τη νομοθεσία για αγκυροβολημένο έμφορτο πλοίο πλήρωμα, και όχι μόνο δύο ναυτικοί, τότε θα είχε αποτραπεί η μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή του Σαρωνικού.

Αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», είναι το συμπέρασμα της πραγματογνωμοσύνης που διενεργήθηκε από δύο πραγματογνώμονες, οι οποίοι ορίστηκαν από την Εισαγγελία Πειραιά – και αναμένεται να παραδοθεί μέσα στο επόμενο διάστημα (ίσως και σήμερα) στον 5ο τακτικό ανακριτή Πειραιά.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι δύο πραγματογνώμονες είναι κατηγορηματικοί: Ανεξάρτητα από την αιτία των ρηγμάτων (μηχανική καταπόνηση, αστοχία υλικού ή άλλος λόγος), δεν υπάρχει αιτιώδης σχέση με τη βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Σύμφωνα με την εφημερίδα, οι ειδικοί θεωρούν πως αν την ώρα που άρχισε η εισροή των υδάτων υπήρχαν πάνω στο αγκυροβολημένο δεξαμενόπλοιο οι υπεύθυνοι – αξιωματικοί καταστρώματος και μηχανοστασίου, τότε θα είχαν δύο επιλογές προκειμένου να αποφευχθεί η οικολογική καταστροφή.

Ποιες ήταν αυτές; Θα είχαν θέσει σε εφαρμογή τη διαδικασία απάντλησης υδάτων. Κι αν δεν μπορούσε να γίνει αυτό – εξαιτίας της μεγάλης εισροής υδάτων – θα μπορούσαν να θέσουν σε λειτουργία τη μηχανή του πλοίου και να οδηγήσουν το «Αγία Ζώνη ΙΙ στην κοντινότερη ακτή, η οποία δεν απείχε πάνω από 500 μέτρα από το σημείο του αγκυροβολίου, δηλαδή στη νησίδα Αταλάντη.

Προσάραξη

Οι ειδικοί θεωρούν ότι το πλήρωμα θα μπορούσε να κάνει εκούσια προσάραξη. Και με δεδομένο ότι το δεξαμενόπλοιο είναι διπλού τοιχώματος, το οποιοσδήποτε σπάσιμο των εξωτερικών ελασμάτων δεν θα είχε επίπτωση στις δεξαμενές καυσίμων που προστατεύονται από την κατασκευή και δεν θα υπήρχε μεγάλη διαρροή.

Όπως εξηγούν, εάν τηρούνταν τα προβλεπόμενα – σε ότι αφορά τον αριθμό των επιβαινόντων – τότε θα υπήρχε ο απαιτούμενος χρόνος αντίδρασης. Εντοπίστηκαν τρία ρήγματα μήκους περίπου ενός μέτρου στη δεξαμενή νούμερο 4 και ένα μικρότερο στη δεξαμενή νούμερο 3. Το δεξαμενόπλοιο, όπως προκύπτει από τις καταθέσεις, βυθίστηκε έπειτα από περίπου μία ώρα.

Σημειώνεται (έγινε και σχετική καταγγελία μετά το ναυάγιο από την Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού) πως στο υπερήλικο δεξαμενόπλοιο επέβαιναν μόνο δύο από τα συνολικά 11 μέλη του πληρώματος. Και σύμφωνα με πηγές της εφημερίδας, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία θα έπρεπε να υπάρχουν αξιωματικοί, μια και το πλοίο πρέπει να είναι έτοιμο να αποπλεύσει ανά πάσα στιγμή.

Άγνωστο πώς προκλήθηκαν τα ρήγματα

Στο δικαστικό λειτουργό θα παραδοθούν τρία πορίσματα – πραγματογνωμοσύνες.

Τα δύο αφορούν τα αίτια της βύθισης και διενεργήθηκαν από τους δύο, όπως προαναφέρθηκε, πραγματογνώμονες, ενώ το άλλο αφορά το πώς προκλήθηκαν τα ρήγματα και διενεργήθηκε από το Εργαστήριο Ναυπηγικής και Τεχνολογίας του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ).

Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, όταν ολοκληρώθηκε η ανέλκυση του «Αγία Ζώνη ΙΙ», έγινε πλήρης βιντεοσκόπηση του δεξαμενόπλοιου και στη συνέχεια ζητήθηκε να γίνει μεταλλουργικός εργαστηριακός έλεγχος.

Έως τώρα δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για το πώς προκλήθηκαν αυτά τα ρήγματα.

Ωστόσο, σύμφωνα με την εφημερίδα, στο πόρισμα του Εργαστηρίου Ναυπηγικής και Τεχνολογίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου γίνεται αναφορά και σε έκρηξη βόμβας ή άλλου μηχανισμού. Κατά ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το θέμα, δεν έχουν βρεθεί, τουλάχιστον μέχρι τώρα, δείγματα / ίχνη και ευρήματα που να παραπέμπουν σε βομβιστική ενέργεια. Και από εδώ και πέρα το λόγο έχει η Δικαιοσύνη.

Σημειώνεται ότι το ναυάγιο έχει τα ξημερώματα της 10ης Σεπτεμβρίου 2017. Το ηλικίας 45 ετών «Αγία Ζώνη ΙΙ» ήταν αγκυροβολημένο στη θαλάσσια περιοχή νοτιοδυτικά της Αταλάντης, στη Σαλαμίνα, έμφορτο με 2.200 τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil.