Ριζικές αλλαγές στις αστικές συγκοινωνίες - Ποιος είναι ο νέος ρόλος των ΚΤΕΛ
Στο νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια έχει συμπεριληφθεί τροπολογία για τον μητροπολιτικό σχεδιασμό των αστικών μεταφορών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, υπό την «ομπρέλα» του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕΘ.
Η τροπολογία, που υπερψηφίστηκε νωρίτερα σήμερα από τη Βουλή, επιχειρεί να δώσει λύσεις στις ανάγκες περιοχών που δεν παρουσιάζουν μεγάλο συγκοινωνιακό φόρτο, αφήνοντας, έτσι, τους πολίτες στο να αναζητούν άλλα μέσα.
Προβλέπεται ο σχεδιασμός, οι τροποποιήσεις γραμμών με ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα ανά περιοχή ώστε να καλύπτεται όλη η περιοχή Αττικής και Θεσσαλονίκης από τον ΟΑΣΑ και τον ΟΣΕΘ.
Η μελέτη αυτή, υποβάλλεται και εγκρίνεται από το αρμόδιο υπουργείο με συμμετοχή και των κατά τόπους ΚΤΕΛ. Ο έλεγχος της συχνότητας και της επάρκειας των δρομολογίων, που θα έχουν καθοριστεί, προβλέπεται στην τροπολογία ότι θα γίνεται με την εναρμόνιση ή τη δημιουργία των συστημάτων των ΚΤΕΛ με την Τηλεματική και τα συστήματα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Επίσης, προβλέπονται πρόστιμα 2.000 ευρώ, και 4.000 ευρώ σε περίπτωση υποτροπής, για τη μη εκτέλεση των καθορισμένων δρομολογίων.
Εξάλλου, προβλέπεται ότι σε περίπτωση μη εκτέλεσης της σύμβαση με τον κατά τόπον αρμόδιο ΚΤΕΛ, η σύμβαση μπορεί να καταρτίζεται με άλλους οδικούς μεταφορείς επιβατών.
Από το κέντρο της Αθήνας «φεύγουν» οι αφετηρίες των ΚΤΕΛ (Πεδίον του Άρεως και Μεταξουργείο) και μεταφέρονται (όχι ως αφετηρίες αλλά με κυκλική διαδρομή) στο Νομισματοκοπείο και στον Ελαιώνα.
Άγριος καυγάς Σπίρτζη – Θεοχαρόπουλου
Η ένταξη των ΚΤΕΛ στα δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών είχε ως αποτέλεσμα να ξεσπάσει ένας «άγριος» καυγάς στη Βουλή ανάμεσα στον υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, και τον Θανάση Θεοχαρόπουλο από τη ΔΗΣΥ.
Ο κ. Θεοχαρόπουλος επιτέθηκε με σκληρή γλώσσα στον υπουργό Μεταφορών, λέγοντας ότι ξαναδίνει τις συγκοινωνίες στους ιδιώτες μέσω αδιαφανών διαδικασιών.
«Η ρύθμιση δεν προβλέπει "καμία ιδιωτικοποίηση", αντιθέτως επισπεύδει την ίδρυση του διαδόχου του ΟΑΣΘ», απάντησε ο κ. Σπίρτζης και με αρκετή δόση ειρωνείας δήλωσε πως εκλαμβάνει την κριτική Θεοχαρόπουλου ως αυτοκριτική για το χάος που άφησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις στις συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Επεσήμανε δε, με νόημα πως στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του ΟΑΣΘ υπήρξαν 45 εκατ. ευρώ λιγότερης δαπάνης, τα οποία ήταν λεφτά του ελληνικού λαού.
«Το τρικ που είχε κάνει τότε η κυβέρνηση, ήταν να μεγαλώσει την περιοχή που ήταν ευθύνη του ΟΑΣΘ και να δίνει υπεργολαβία στα ΚΤΕΛ το μεταφορικό έργο», επεσήμανε και αναρωτήθηκε εάν αυτό είναι εξορθολογισμός.
Ο βουλευτής της ΔΗΣΥ και πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ μίλησε για ασάφειες, καθώς – όπως είπε – δεν διευκρινίζεται ποιος είναι ο οδικός μεταφορέας επιβατών που, εκτός από άγνωστος, προτείνει δρομολόγια και όρους σύμβασης και εγκρίνει ο υπουργός.
«Χωρίς διαγωνισμό; Πού είναι η διαφάνεια και το ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο;», διερωτήθηκε.
Απεργία στον ΟΑΣΘ
Οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ αντιδρώντας στην τροπολογία, προχώρησαν σε κινητοποιήσεις.
Με απόφαση που έλαβε το μεσημέρι της Τετάρτης το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδικάτου, οι εργαζόμενοι προχώρησαν από τις 7 το απόγευμα, σε στάση εργασίας μέχρι το πέρας της βάρδιας. Επίσης, την Πέμπτη θα προχωρήσουν σε 24ωρη απεργία, ζητώντας την απόσυρση της τροπολογίας και την επανέναρξη του διαλόγου για το συγκεκριμένο θέμα.
Με ανακοίνωση που εξέδωσε το Συνδικάτο κάνει λόγο για φιλετοποίηση και εκχώρηση του αστικού έργου στο ΚΤΕΛ ΑΕ και σε άλλους ιδιώτες.
Οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, καταγγέλλουν τον αρμόδιο υπουργό για αυταρχισμό, καθώς όπως τονίζουν δεν έκανε διάλογο με τους εργαζόμενους. Ο υπουργός και η διοίκηση του ΟΑΣΘ, όπως καταγγέλλουν, απέτυχαν να προωθήσουν μέτρα και πολιτικές για τη βελτίωση και ορθολογική λειτουργία του Οργανισμού.
Ακόμα οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ ζητούν την παρέμβαση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ καλούν και τα κόμματα της Βουλής να αποτρέψουν την ψήφιση της προτεινόμενης τροπολογίας.
Κλείνοντας την ανακοίνωσή τους οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ ζητάνε από τον υπουργό Υποδομών να αποσύρει την τροπολογία.