ΕΛΛΑΔΑ

Πυρκαγιά Αττική: Από τις 17:10 γνώριζαν τον κίνδυνο για το Μάτι, λέει ο τεχνικός σύμβουλος

Πυρκαγιά Αττική: Από τις 17:10 γνώριζαν τον κίνδυνο για το Μάτι, λέει ο τεχνικός σύμβουλος
Eurokinissi/ΛΥΔΙΑ ΣΙΩΡΗ

Σκοπιμότητα στην παραποίηση γεγονότων, ψέματα και στρεβλώσεις είναι μερικά από τα συμπεράσματα του τεχνικού συμβούλου, Ανδριανού Γκουρμπάτση, από την έρευνά του για την πυρκαγιά στην Αττική, που οδήγησε στον θάνατο 99 ατόμων. 

Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», σύμφωνα με τον κ. Γκουρμπάτση, η πραγματική ώρα ειδοποίησης για την αναγγελία της φωτιάς στο κέντρο 199, ήταν στις 16:41 και όχι στις 16:49, όπως δήλωσε ο τέως αρχηγός της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στη συνέντευξη Τύπου του στις 26 Ιουλίου.

«Τα ως άνω από 8 λεπτά της ώρας που απεκρύβησαν από τον πραγματικό χρόνο αναγγελίας της προαναφερόμενης πυρκαγιάς, είναι αρκετά μεγάλος χρόνος για την εξάπλωσή της κι εκτιμώ ότι το πιθανότερο είναι να έγινε σκόπιμα για να δικαιολογηθούν εγκληματικά λάθη και παραλείψεις των εμπλεκομένων φορέων. Επίσης, σε ανακριβή στοιχεία, όπως η ώρα έναρξης και η πραγματική ώρα αναγγελίας της ίδιας ως άνω πυρκαγιάς, στηρίχθηκαν και οι μέχρι σήμερα εκθέσεις – πορίσματα των ειδικών επιστημόνων και φορέων, συνεπώς, είναι πολύ πιθανόν να έχουν οδηγήσει σε εσφαλμένα συμπεράσματα», σημειώνει ο δικαστικός εμπειρογνώμονας.

Γνώριζαν από τις 17:10 τον κίνδυνο

Η επίσημη ώρα που η φυσική και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη είχε την πλήρη εικόνα του μεγέθους της φυσικής καταστροφής καταδεικνύει τις ευθύνες που απορρέουν. Συγκεκριμένα, ο χειριστής του ελικοπτέρου Ericsson στις 17:10 δίνει πλήρη εικόνα, ενώ δέκα λεπτά αργότερα ο χειριστής του δεύτερου ελικοπτέρου ΒΚ- 117 AC δίνει παρόμοια περιγραφή. Ωστόσο, «κανείς» από την ηγεσία του Π.Σ. δεν ενήργησε, δηλαδή, ούτε εισηγήθηκε ούτε έλαβε την απόφαση (η πολιτική ηγεσία και συγκεκριμένα ο κατά το νόμο αρμόδιος, γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας) του προληπτικού μέτρου της οργανωμένης απομάκρυνσης των κατοίκων», αναφέρει ο κ. Γκουρμπάτσης.

Είναι ενδεικτικό του χάους που επικρατεί εκείνη την ώρα ότι το πρώτο ελικόπτερο έφτασε στη φωτιά στην Πεντέλη, αφήνοντας το μέτωπο της Κινέτας, ενώ το δεύτερο ελικόπτερο, που ήταν για αεροδιακομιδή ασθενούς στη Θεσσαλονίκη, έφτασε στο σημείο στις 17:20 και πέταξε 15 λεπτά γιατί τελείωναν τα καύσιμά του.

Κρίσιμο, κατά τον εμπειρογνώμονα, χαρακτηρίζεται κυρίως το χρονικό σημείο 17:20, καθώς τότε το μέτωπο διασπάται στα δύο «οπότε απέκτησε τα, κατά νόμο, χαρακτηριστικά της ‘’καταστροφής’’ και μάλιστα της ‘’περιφερειακής καταστροφής μεγάλης έντασης’’, οπότε έπρεπε να ληφθεί αρμοδίως η απόφαση εκκένωσης».

Ανακρίβειες για την ταχύτητα του ανέμου

Στην ίδια συνέντευξη, της 26ης Ιουλίου, αναφέρθηκε ότι η ταχύτητα του ανέμου ήταν 120 χιλιόμετρα την ώρα, ένα ανακριβές στοιχείο καθώς οι ριπές μόνο για ένα δεκάλεπτο και συγκεκριμένα την ώρα 19:20, όταν δηλαδή είχαν καεί τα θύματα, έφτασαν στο ανώτατο όριο τα 95 χιλιόμετρα την ώρα και ελάχιστη ταχύτητα τα 61,2 χιλιόμετρα την ώρα.

Σύμφωνα με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, κατά το χρόνο έναρξης της πυρκαγιάς η ελάχιστη ταχύτητα του ανέμου ήταν 45,2 χιλιόμετρα την ώρα (6 μποφόρ) η δε μέγιστη ήταν 74 χιλιόμετρα την ώρα (ριπές 8 μποφόρ). Παρόμοια κινήθηκαν οι άνεμοι μέχρι και τις 19:00.