ΔΕΘ 2018: Σύμη, Αστυπάλαια και Καστελόριζο μετατρέπονται σε «Έξυπνα Νησιά»
Εντός του 2019 αναμένεται η προκήρυξη του διαγωνισμού από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για τη μετατροπή των νησιών Σύμης, Αστυπάλαιας και Μεγίστης/Καστελόριζου σε «Έξυπνα Νησιά», με την εκτιμώμενη διάρκεια ολοκλήρωσης εκάστου έργου να αφορά σε 12 μήνες και το έτος 2021 να αποτελεί το επιθυμητό έτος έναρξης της πλήρους λειτουργίας του πρώτου πιλοτικού αυτού project.
Τα παραπάνω γνωστοποίησε η διευθύντρια Διαχείρισης Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ) του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργεια (ΔΕΔΔΗΕ), Ειρήνη Σταυροπούλου στη διάρκεια χθεσινοβραδινής της ομιλίας σε εκδήλωση της ΡΑΕ, που έγινε στο πλαίσιο της 83ης ΔΕΘ.
Μιλώντας για το πρόγραμμα «Έξυπνα Νησιά» στα τρία προαναφερόμενα ελληνικά νησιά, η κ. Σταυροπούλου τόνισε ότι στόχος είναι να επιτευχθεί μεγάλη διείσδυση ΑΠΕ σε ποσοστό άνω του 55%-60%. Υπενθύμισε ότι από την ημερομηνία προκήρυξης των διαγωνισμών από τη ΡΑΕ, ύστερα από τη σχετική εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ και αφού προηγηθεί δημόσια διαβούλευση, οι διαδικασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός εννέα μηνών από την προκήρυξή τους.
Κατά την ομιλία της η κα Σταυροπούλου αναφέρθηκε στον ρόλο του ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ ως διαχειριστή των μη διασυνδεδεμένων νησιών και των βασικών του αρμοδιοτήτων και παρουσίασε τη σημερινή εικόνα: τα 47 νησιά που ανήκουν σε 29 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα, εκ των οποίων τα 28 είναι απομονωμένα μικροδίκτυα «isolated microgrid» και το ένα, η Κρήτη, αφορά σε Small Isolated System, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πλαίσιο. Μεταξύ άλλων, η ίδια παρουσίασε τα καινοτόμα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στη νησιωτική χώρα και αφορούν τα νησιά Κύθνο, Ικαρία, Τήλο, Άγιο Ευστράτιο, Σύμη, Μεγίστη και Αστυπάλαια.
«Η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων αποτέλεσε ιστορική στιγμή για τη χώρα, όχι μόνο ως επιστέγασμα μιας μακρόχρονης και επίπονης προσπάθειας και συνεργασίας πολλών φορέων, αλλά και ως δικαίωση όλων εκείνων που πίστεψαν και επέμειναν στο όραμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών» υπογράμμισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ηλεκτρολόγος μηχανικός ΕΜΠ, Δρ. Διονύσης Παπαχρήστου, ειδικός επιστήμονας, συντονιστής της Ομάδας διαγωνισμών ΑΠΕ και διευθυντής του γραφείου Τύπου και δημοσίων σχέσεων της ΡΑΕ. «Είναι ιστορική στιγμή για τις Κυκλάδες, γιατί ενώνονται ενεργειακά με την ηπειρωτική χώρα και απολαμβάνουν πλέον όλα τα οφέλη αυτής της διασύνδεσης», υπογράμμισε.
Ο δρ. Παπαχρήστου υπενθύμισε ακόμη ότι για τη συστηματική εξέταση των διασυνδέσεων του συνόλου των νησιών, η ΡΑΕ, συνέστησε τον Δεκέμβριο του 2015 ειδική επιτροπή αποτελούμενη από εκπροσώπους όλων των εμπλεκόμενων φορέων (ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΣΦΑ), με στόχο την εξέταση της οικονομικότητας των διασυνδέσεων. Στη συνέχεια, με εισήγηση της ΡΑΕ, ακολούθησε και ο νόμος 4414/2016 που για πρώτη φορά έθετε το χρονικό πλαίσιο της εξέτασης αυτής και καθόριζε τις σχετικές αρμοδιότητες.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαχρήστου, ήδη έχουν εξαχθεί τα πορίσματα για τις λοιπές Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, τα οποία καταδεικνύουν την αναγκαιότητα για τη διασύνδεση του συνόλου των κυκλαδίτικων νησιών και της συντριπτικής πλειοψηφίας των νησιών της Δωδεκανήσου.
«Στην παρούσα φάση εξετάζονται τα νησιά του Β. Αιγαίου. Εντός του έτους ολοκληρώνεται η διαδικασία και ήδη από τα προσεχή προγράμματα ανάπτυξης των ηλεκτρικών δικτύων της ΑΔΜΗΕ ΑΕ και της ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ, θα εντάσσονται σταδιακά και άλλες διασυνδέσεις νησιών. Μετά από εντατικές προσπάθειες έχει φτάσει σε σημαντική ωριμότητα και η Διασύνδεση της Κρήτης με ορατό πλέον ορίζοντα ολοκλήρωσης τα επόμενα τρία- πέντε έτη» είπε.
Μεταξύ άλλων, υπενθύμισε ότι η ΡΑΕ θα συμβάλλει στην υλοποίηση και των λοιπών φάσεων Β' και Γ' της Διασύνδεσης των Κυκλάδων «που είναι απολύτως αναγκαίες, αλλά και στις λοιπές μεγάλες διασυνδέσεις που αποφασίστηκαν ή θα αποφασιστούν στο Αιγαίο».
Υπογράμμισε δε ότι η ΡΑΕ προνόησε, ώστε στο εξής η κατασκευή των μεγάλων διασυνδέσεων να μην επιβαρύνει σε καμία φάση τους καταναλωτές, καθώς το κόστος για τις διασυνδέσεις θα επιβάλλεται μετά την παύση των πετρελαϊκών σταθμών και θα υπερ-αντισταθμίζεται από τη μείωση των επιβαρύνσεων υπ0ηρεσιών κοινής ωφέλειας, λόγω αυτής της παύσης των σταθμών.
«Αντίθετα, νοικοκυριά και επιχειρήσεις θα απολαμβάνουν εξαρχής οικονομικά οφέλη, τα οποία ολοένα και θα μεγαλώνουν, με τη σταδιακή απόσβεση των επενδύσεων», επισήμανε.
Φόρτιση Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων δια χειρός... ΔΕΔΔΗΕ
Να «ξεκλειδώσει» την αγορά φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, σύμφωνα και με τις επιταγές της ΕΕ, στοχεύει με το σχετικό πρόγραμμα που τρέχει ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργεια (ΔΕΔΔΗΕ), όπως επισήμανε η διευθύντρια Διαχείρισης Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, Ειρήνη Σταυροπούλου. Όπως εξήγησε η ίδια, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/94 / ΕΕ, η Ελλάδα υποχρεούται να έχει 13.000 σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2020 (ένα σταθμό ανά 10 οχήματα) και σημείωσε ότι σήμερα υπάρχουν λιγότεροι από 45 σταθμοί φόρτισης σε ολόκληρη τη χώρα.
Παρουσιάζοντας το σχέδιο του ΔΕΔΔΗΕ για την εγκατάσταση του εξοπλισμού εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων (EVSE), η κ. Σταυροπούλου σημείωσε ότι η πρώτη πιλοτική περίοδος αφορά στην εγκατάσταση σταθμών φόρτισης κατά τρεις φάσεις (AC 2x22kW) στα νησιά το 2018-2019, συνολικού προϋπολογισμού 450.000 ευρώ. Η δεύτερη φάση αφορά στην εγκατάσταση φορτιστών σταθμών φόρτισης 1000-1500 Mode 3 (AC 2x22kW) και Mode 4 (DC 50kW) Ηπειρωτική χώρα το 2019-2020, συνολικού προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ.
Αναφερόμενη στην υποδομή φόρτισης των δημόσιων ηλεκτρικών οχημάτων, η κ. Σταυροπούλου υπενθύμισε ότι τον Ιούλιο του 2018 προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την αγορά 100 σταθμών φόρτισης (με επιλογή -30% ÷ + 50%) και σημείωσε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία ανοίγματος των προσφορών.
«Τουλάχιστον ένας σταθμός φόρτισης πρόκειται να εγκατασταθεί σε κάθε νησί (διασυνδεδεμένα και μη διασυνδεδεμένα) με μέση αιχμή αιχμής μεγαλύτερη από 1 MW. Ειδικά για τα νησιά Κρήτης και Ρόδο προβλέπονται 35 και 10 Σταθμοί αντίστοιχα» επισήμανε η ίδια.
Όπως είπε η ίδια, ο ΔΕΔΔΗΕ θα είναι ο ιδιοκτήτης και ο φορέας φόρτισης (CPO) και συμπλήρωσε ότι θα είναι επίσης υπεύθυνος για τη μέτρηση και τη διαχείριση δεδομένων. «Οι πάροχοι υπηρεσιών ηλεκτρονικής κινητικότητας των υπηρεσιών χρέωσης, καθώς και οι προμηθευτές ενέργειας, θα είναι εξωτερικές εταιρείες / φορείς» ξεκαθάρισε.
Κατά τη χθεσινοβραδινή εκδήλωση, ο ειδικός επιστήμονας της ΡΑΕ, επικεφαλής του Τμήματος Ηλεκτρικών Δικτύων & Τεχνολογιών Έξυπνων Δικτύων, Απόστολος Γκιζάς, παρουσίασε τις πρωτοβουλίες της ΕΕ για την προώθηση εφαρμογών καθαρής ενέργειας στα νησιά της Ευρώπης, στο ευρύτερο πλαίσιο της μετάβασης σε μια κοινωνία μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Επισήμανε τη δυνατότητα που υφίσταται λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα των νησιών για την ανάπτυξη της καινοτομίας, που όπως είπε «θα ενισχύσει αφενός τις ευκαιρίες απασχόλησης και θα γίνει οδηγός για τη χρήση της συσσωρευμένης εμπειρίας σε ευρεία κλίμακα αφετέρου».
Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε σε θέματα των διασυνδέσεων των μη διασυνδεμένων νησιών (ΜΔΝ) με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα της Ελλάδας και αφού ανέλυσε τις ιδιαίτερες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, τόνισε ότι πλέον καθίσταται «αναγκαία η επιτάχυνση των διαδικασιών διασύνδεσης των ΜΔΝ, με σκοπό την ελάφρυνση του τελικού καταναλωτή από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας».
Από την πλευρά του ο υπεύθυνος τμήματος Ανάπτυξης Μελετών, Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ), Παναγιώτης Ζορλός, αναφέρθηκε στη συμμετοχή του ΚΑΠΕ στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου στο νησί Άγιος Ευστράτιος, παρουσιάζοντας τα βασικά χαρακτηριστικά του νησιού και σημειώνοντας ότι το έργο αυτό είναι πιλοτικό και έχει λάβει χρηματοδότηση από την ΕΕ.
Παρουσίασε το ιστορικό της προσπάθειας και τις φάσεις για την υλοποίησή του, αναφέρθηκε στα τεχνικά χαρακτηριστικά, στον τρόπο λειτουργίας, στα ζητήματα που ανέκυψαν και στο πώς αυτά αντιμετωπίστηκαν μέχρι σήμερα. Παρουσίασε το νέο ενεργειακό σύστημα, τις αρχές λειτουργίας του, καθώς επίσης και τις αρχές τιμολόγησής του.
Αναφέρθηκε, επίσης, στις δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας που βρίσκονται σε εξέλιξη και ανέλυσε το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου με έμφαση στην σημερινή ενεργειακή κατάσταση και τα οφέλη που θα προκύψουν από την υλοποίησή του σε διεθνές επιστημονικό επίπεδο, σε εθνικό επίπεδο και σε τοπικό επίπεδο. Σημείωσε πως το έργο αυτό είναι έργο πολλαπλού σκοπού και μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για ανάπτυξη παρόμοιων έργων σε άλλα αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα του Αιγαίου.