Βραβεία για τις καλύτερες «εικονικές επιχειρήσεις» μαθητών της Θεσσαλονίκης
Τρία βραβεία «καλύτερης εταιρίας», «καινοτόμου προϊόντος» και «καλύτερου περιπτέρου» απονεμήθηκαν, σε ισάριθμες «εικονικές επιχειρήσεις» που σύστησαν μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, από σχολεία της βόρειας Ελλάδας, οι οποίοι συμμετείχαν σε εμπορική έκθεση, που πραγματοποιήθηκε σε εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, όπου παρουσίασαν τα προϊόντα και την «εταιρία» τους.
Η μαθητική «εικονική επιχείρηση» ΧΒΑΝD από το Κολλέγιο Ανατόλια, έλαβε το πρώτο βραβείο, για ένα wearable με τη μορφή ρολογιού τελευταίας τεχνολογίας, που παρέχει ασφάλεια στους επισκέπτες χιονοδρομικών κέντρων. Συγκεκριμένα, μετρά τους παλμούς του χρήστη και ειδοποιεί το χιονοδρομικό κέντρο για να σταλούν οι πρώτες βοήθειες, σε περίπτωση που ο σκιέρ βρίσκεται σε κίνδυνο. Ως «πιο καινοτόμο προϊόν» κρίθηκε αυτό της «επιχείρησης Τhink Big 2 Change Small», από το 28ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για μια κοινωνική επιχείρηση, που για πρώτη φορά στην Ελλάδα ανέλαβε να ενημερώσει τη μαθητική κοινότητα σχετικά με την προσφορά μυελού των οστών για τη θεραπεία καρκινοπαθών, έτσι ώστε τα παιδιά να προτρέψουν τους γονείς τους να γίνουν δότες. To βραβείο «καλύτερο περίπτερο» κατέκτησε το ΓΕΛ Ποδοχωρίου Καβάλας, οι μαθητές του οποίου παρήγαγαν τρία είδη σαπουνιών, με ενεργό άνθρακα, με ξανθό μούστο και με πούδρα, από εξαιρετικής ποιότητας αμύγδαλα τοπικής παραγωγής.
Στο διαγωνισμό συμμετείχαν μαθητές από σαράντα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Κιλκίς, Καβάλα, Σέρρες, Τρίκαλα, Χαλκιδική, Γιάννενα, Κοζάνη, Έβρος, Θεσσαλονίκη, Κατερίνη, Πέλλα, Καστοριά), τα προϊόντα και η εταιρία των οποίων κρίθηκαν από ειδική επιτροπή, με βάση την καινοτομία, τον τρόπο παρουσίασης και εμφάνισης, τα επιχειρηματικά σχέδια και την γνώση λειτουργίας μίας εταιρίας.
«Είναι καταπληκτικό που βλέπουμε νέους ανθρώπους που έχουν τόσο σημαντικά επιτεύγματα και που τα κάνουν πράξη. Είναι σημαντικό, εμείς, οι πολιτικοί να δημιουργήσουμε το πλαίσιο ώστε αυτά τα παιδιά να κάνουν τις ιδέες τους πραγματικό προϊόν, αυτά τα παιδιά να έχουν ευκαιρίες για να μπορούν να επιτυγχάνουν αλλά και να αποτυγχάνουν. Υπάρχουν καλές πρακτικές στο εξωτερικό που τους δίνουν τη δυνατότητα, με κτίρια και υποδομές να μπορέσουν να κάνουν το όνειρο τους πραγματικότητα και είναι καιρός να τις μιμηθούμε» δήλωσε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η ευρωβουλευτής και εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας, Μαρία Σπυράκη, η οποία απηύθυνε χαιρετισμό στη διάρκεια της απονομής των βραβείων.
Η όλη πρωτοβουλία ανήκει στο Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων (ΣΕΝ), στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος Junior Achievement Greece, που υλοποιείται εδώ και 12 χρόνια, στόχος του οποίου είναι οι μαθητές να μάθουν τον τρόπο σύστασης και λειτουργίας μιας «εικονικής επιχείρησης», μοιράζοντας ρόλους (για τα τμήματα παραγωγής, μάρκετινγκ, πωλήσεων, γενικό διευθυντή), εκλέγοντας διοικητικό συμβούλιο, συγκεντρώνοντας μετοχικό κεφάλαιο, διαθέτοντας το προϊόν στην αγορά. Στο τέλος του προγράμματος οφείλουν να παρουσιάσουν στους «μετόχους» της «εταιρίας» την έκθεση ισολογισμού τους.
Το Junior Achievement Greece ανήκει στον αντίστοιχο διεθνή οργανισμό που εφαρμόζει προγράμματα επιχειρηματικότητας σε 122 χώρες, στα οποία συμμετέχουν κάθε χρόνο πάνω από δέκα εκατομμύρια μαθητές, ενώ στην Ευρώπη συμμετέχουν 39 χώρες με 3,5 εκατομμύρια μαθητές.
«Η κρίση έχει οδηγήσει σε αύξηση συμμετοχών των μαθητών στο πρόγραμμα, καθώς τα παιδιά διαπιστώνουν ότι οι παλιές διέξοδοι εργασίας δεν αποδίδουν. Φέτος συμμετείχαν σε δύο διαφορετικούς διαγωνισμούς 135 σχολεία, ενώ στα 12 χρόνια έχουν εκπαιδευτεί πάνω από 95.000 μαθητές» δήλωσε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής του ΣΕΝ, Αργύρης Τζικόπουλος, και τόνισε ότι στόχος είναι μέσα από αυτή τη διαδικασία να κατανοήσουν οι μαθητές τον τρόπο λειτουργίας μίας εταιρίας και να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στον ρόλο τους.
Κάθε μαθητική «εικονική επιχείρηση» διαθέτει στην έκθεση το δικό της περίπτερο, όπου παρουσιάζει και πουλά τα προϊόντα της, ενώ τα έσοδα θα διατεθούν σε φιλανθρωπικούς και κοινωφελείς σκοπούς. Η ομάδα που θα κερδίσει το πρώτο βραβείο στον Πανελλαδικό Τελικό Διαγωνισμό «Καλύτερη Μαθητική Εικονική Επιχείρηση 2018», θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον Πανευρωπαϊκό Τελικό του Junior Achievement Europe, που θα γίνει 16-19 Ιουλίου στο Βελιγράδι.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αν και το νομικό πλαίσιο δεν επιτρέπει τη σύσταση μίας πραγματικής εταιρίας, αφού πρόκειται για ανήλικους, ωστόσο, υπάρχουν παραδείγματα ομάδων που συνέχισαν την ιδέα τους και μετά την ολοκλήρωση του σχολείου. «Αν μία ιδέα είναι πραγματικά καινοτόμα μπορούν οι μαθητές να κάνουν κατοχύρωση μέσω πατέντας για να την συνεχίσουν όταν θα το επιτρέπει η ηλικία τους», ανέφερε ο κ.Τζικόπουλος.
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η εταιρία "Bloody" που ξεκίνησε από την Ναταλία Κρίτσαλη, όταν ήταν μαθήτρια. Πρόκειται για μία επιχείρηση εξεύρεσης αίματος, για άτομα που έχουν ανάγκη και η οποία συνεχίζει τη δράση της μέχρι σήμερα ως πραγματική πλέον επιχείρηση. Με την ίδια ιδέα η εταιρία συμμετείχε στο πρόγραμμα του ΣΕΝ για τα πανεπιστήμια, όπου κέρδισε τον εθνικό διαγωνισμό και εκπροσώπησε την Ελλάδα στον διαγωνισμό της Ευρώπης.
Στο πανευρωπαϊκό Junior Achievement, η Ελλάδα έχει κατακτήσει αρκετές διακρίσεις και πρωτιές. Παράδειγμα, η εικονική επιχείρηση των μαθητών Γ' Γυμνασίου Αλωνιών Πιερίας (ένα μικρό σχολείο με μόλις 40 μαθητές), η οποία, πριν δύο χρόνια, κέρδισε το βραβείο καινοτομίας στον διαγωνισμό της Λουκέρνης, για την ιδέα "Smile Bin", έναν έξυπνο κάδο ανακύκλωσης, που υπολογίζει το βάρος και τον όγκο του ανακυκλώσιμου υλικού και δίνει στον χρήστη, μέσα από μία κάρτα, ή mobile εφαρμογή, πόντους που μπορεί να εξαργυρώσει για να μειώσει τα δημοτικά τέλη, ή για να πάρει εκπτωτικά κουπόνια για κάποιο κατάστημα. Μάλιστα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, προπαρήγγειλλε δέκα έξυπνους κάδους για την πόλη. Ταυτόχρονα, η γενική διευθύντρια της ίδιας μαθητικής εταιρίας, Μαρία Κοκκάλα, ήταν ένα από τα 10 παιδιά που έλαβαν το βραβείο ηγετικής προσωπικότητας, ανάμεσα σε 370.000 μαθητές από την Ευρώπη.
Καινοτόμα προϊόντα
Στην φετινή εμπορική έκθεση παρουσιάστηκαν προϊόντα από τις μαθητικές εικονικές επιχειρήσεις, τα οποία θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν εύκολα υπάρχοντα προϊόντα της αγοράς, ενώ κάποια από αυτά είναι μοναδικά. Τα προϊόντα σχετίζονται με τους κλάδους της αγροδιατροφής, πληροφορικής και εφαρμογών, καλλυντικών, υπηρεσιών κ.α.
Τα εκπαιδευτήρια Δωδεκανήσου παρουσίασαν ένα μικρό σακίδιο για ευπαθείς ομάδες (πρόσφυγες), που είναι αδιάβροχο και διαθέτει θήκες για προσωπικά είδη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μαξιλάρι και έχει ενσωματωμένο μεταφραστή των απαραίτητων λέξεων, που μπορεί να χρησιμοποιήσει και ένας τουρίστας. Το Αριστοτέλειο Κολλέγιο δημιούργησε μία διαδικτυακή εφαρμογή λειτουργίας ηλεκτρονικού κυλικείου (Bookeatcha) για να οργανώσει και να εξελίξει τα υπάρχοντα κυλικεία. Τα τρόφιμα για τους μαθητές επιλέγουν διατροφολόγοι, υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικού πορτοφολιού και παραγγελίες από γονείς - μαθητές και on line ενημέρωση και διασύνδεση των κυλικείων με τους προμηθευτές.
Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης, παρουσίασε ένα delicatessen προϊόν σε βαζάκι, το χαβιάρι σαλιγκαριού, ιδιαίτερης διατροφικής αξίας, που παράγεται στις εγκαταστάσεις της Σχολής, με υψηλές προδιαγραφές, το Πειραματικό Λύκειο του πανεπιστημίου Μακεδονίας, ένα αντικλεπτικό σύστημα για τσάντες με μαγνήτη, που ενεργοποιεί συναγερμό όταν παραβιάζεται, τα Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη μία διαδικτυακή πλατφόρμα για την εξεύρεση αξιολογημένων εκπαιδευτικών για φροντιστηριακά μαθήματα, τα ΕΠΑΛ Σερρών και Ηράκλειας, μία εταιρία για επί τόπου και εξ αποστάσεως νοσηλεία στο σπίτι για κατάκοιτους ασθενείς, το ΓΕΛ Ευκαρπίας, μία ψηφιακή εφαρμογή, που προσεγγίζει την διδακτική ύλη των σχολικών μαθημάτων με παιχνίδι και επιβράβευση κ.α.