Πανελλαδικές εξετάσεις: Άγνωστος ο αριθμός των εισακτέων
Λίγους μήνες πριν από την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων και σε μία περίοδο που αρχίζουν οι διαδικασίες που προηγούνται των εισαγωγικών, οι αλλαγές που κάνει το υπουργείο Παιδείας φαίνεται να δημιουργούν αγωνία για τη φετινή εξεταστική περίοδο, ενώ ο αριθμός των εισακτέων παραμένει άγνωστος.
Ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, «ανακατεύει» τμήματα και επιστήμες με τη σύσταση ενός νέου ιδρύματος, του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, το οποίο όμως δεν έχει ψηφιστεί ακόμη από τη Βουλή – έχει εισαχθεί στο μηχανογραφικό δελτίο – και είναι άγνωστο πώς θα επηρεαστεί ο αριθμός των εισακτέων στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Τα Νέα», την ίδια στιγμή το υπουργείο Παιδείας κάνει λόγο για ανάγκη αλλαγών στο εξεταστικό σύστημα προκαλώντας την ανησυχία των μαθητών. Προβληματισμό προκαλούν και οι αναφορές περί ίδρυσης νέων πανεπιστημιακών τμημάτων ή συγχωνεύσεις άλλων, που αλλάζουν την εικόνα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας.
Ο υπουργός Παιδείας έχει ανακοινώσει την ίδρυση νέου Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (που δέχθηκε να συνεργαστεί με το ΤΕΙ Ηπείρου), νέας Νοσηλευτικής Σχολής στο ίδρυμα, νέας Νομικής Σχολής στην Κρήτη ή στην Πάτρα.
Πάντως, για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής έως σήμερα δεν υπάρχει έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Το υπουργείο την αναμένει την ερχόμενη εβδομάδα και οι πληροφορίες ορίζουν πως δεν θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του κράτους.
Άνοδος στα Παιδαγωγικά
Πάντως, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2018 θα έχουν κάποιες σημαντικές διαφορές σε σχέση με αυτές των προηγούμενων δύο ετών. Τα Επιστημονική Πεδία από πέντε έγιναν τέσσερα καθώς οι Παιδαγωγικές Σχολές είναι πλέον κοινά τμήματα όλων των υπολοίπων Πεδίων. Όπως δήλωσε στην εφημερίδα ο εκπαιδευτικός Γιώργος Χατζητέγας, «η εξέλιξη αυτή προδιαγράφει μία μικρή άνοδο των βάσεων σε όλα τα Παιδαγωγικά Τμήματα της Δημοτικής Εκπαίδευσης και της Προσχολικής Αγωγής ως συνέπεια της αυξημένης ζήτησης ιδίως από τον Προσανατολισμό των Ανθρωπιστικών Σπουδών».
Η κατάργηση του ανεξάρτητου Επιστημονικού Πεδίου των Παιδαγωγικών Σχολών αφαίρεσε μάλιστα από τον πίνακα των εξεταζομένων μαθημάτων τα Μαθηματικά και την Ιστορία Γενικής Παιδείας.
Όπως εξηγεί ο κ. Χατζητέγας, μία άλλη σημαντική εξέλιξη στο εξεταστικό τοπίο του 2018 είναι η θεαματική μείωση του αριθμού των εξεταζομένων μαθημάτων του απολυτηρίου της Γ’ Λυκείου, από δεκατέσσερα σε τέσσερα. Η εξέλιξη αυτή κρίθηκε αναγκαία, καθώς η περσινή εμπειρία έδειξε πως οι μαθητές της Γ’ Λυκείου έφτασαν στις Πανελλαδικές ύστερα από έναν μαραθώνιο ανούσιων ενδοσχολικών δοκιμασιών. Η αλλαγή αυτή θα δώσει την ευκαιρία μία μικρής παράτασης και του διδακτικού χρόνου σε όλες τις τάξεις του Λυκείου.
Φέτος, αναμένεται οι ενδοσχολικές εξετάσεις να πραγματοποιηθούν το τελευταίο δεκαήμερο του Μαΐου και οι Πανελλαδικές το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Μία εξεταστική καινοτομία, η οποία φαίνεται πως τελικά θα επικρατήσει, είναι η συνεξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας, που θα ισχύει από φέτος για τους μαθητές των ΕΠΑΛ, ενώ έχει ήδη καθιερωθεί και στο γυμνάσιο.
Ντόμινο Εξελίξεων
Η αγωνία όμως φέτος διατρέχει όλες τις τάξεις του Λυκείου. Αγωνία έχουν οι τελειόφοιτοι της Γ’ Λυκείου, οι οποίοι δεν ξέρουν τι αλλαγές θα βρουν στο Μηχανογραφικό και πώς να κατευθύνουν τις επιλογές τους. Αγωνία έχουν και οι μαθητές της Α’ Λυκείου, που αναμένουν την δομή του νέου Λυκείου και το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ-ΑΤΕΙ. Οι εισηγήσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής καθώς και πολλών εμπειρογνωμόνων βρίσκονται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας αλλά το περιεχόμενό τους δεν το έχουμε δει επίσημα.
Η συζήτηση για το νέο Λύκειο «άναψε» για τα καλά όταν έγινε ξεκάθαρη η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας για συνεξέταση της Χημείας και της Βιολογίας και τη συνοπτική συγχώνευση της Φυσικής, της Χημείας και της Βιολογίας σε ένα μάθημα υπό τον γενικό τίτλο Φυσικές Επιστήμες. Το γεγονός δρομολόγησε αντιδράσεις των αντίστοιχων επιστημονικών ενώσεων. Το ζήτημα δεν έχει ακόμη κριθεί τελεσίδικα.
Οι Πανελλαδικές θα ξεκινήσουν και φέτος τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουνίου, ενώ το υπουργείο θα αφήσει μία εβδομάδα από την ολοκλήρωση των απολυτηρίων εξετάσεων στη Γ’ Λυκείου (θα γίνουν στις αρχές του τελευταίου δεκαημέρου του Μαΐου) ώστε οι υποψήφιοι να μπορούν να κάνουν τις τελευταίες επαναλήψεις στα μαθήματά τους. Ο αριθμός των εισακτέων σε ΑΕΙ – ΤΕΙ για το 2018-2019 δεν είναι ακόμη γνωστός. Το μόνο γνωστό είναι ότι το υπουργείο πενταπλασίασε φέτος τον αριθμό των εισακτέων από τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) στα Πανεπιστήμια της χώρας.