Αιχμάλωτοι στο μποτιλιάρισμα οι Έλληνες οδηγοί: Η κίνηση επέστρεψε στους δρόμους
Τα κυκλοφοριακά προβλήματα έχουν κάνει ολική ...επαναφορά στους δρόμους της Αθήνας, έπειτα από το «μούδιασμα» των πρώτων ετών της οικονομικής κρίσης, με τους Έλληνες οδηγούς να βρίσκονται «αιχμάλωτοι» στους δρόμους περίπου 39 ώρες το χρόνο.
Μάλιστα σε μέρες όπως η περασμένη Δευτέρα, οπότε και ήταν ακινητοποιημένα όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην πρωτεύουσα, με εξαίρεση τον προαστιακό σιδηρόδρομο, το μείγμα που δημιουργείται στους δρόμους είναι… εκρηκτικό.
Οι συγκοινωνιολόγοι υπολογίζουν ότι σε μέρες γενικής απεργίας στις συγκοινωνίες πραγματοποιούνται περίπου μισό εκατομμύριο ταξίδια περισσότερα απ΄ότι μια κανονική ημέρα: «Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι σε αντίστοιχες ημέρες εκτελούνται 400.000 – 500.000 ταξίδια παραπάνω. Αν υπολογίσει κανείς ότι έχουμε περίπου 4 εκατομμύρια μετακινήσεις ημερησίως με ιδιωτικά και δημόσια μέσα στο λεκανοπέδιο, η αύξηση αυτή είναι σημαντική» εκτιμά ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου.
Ο αριθμός των καθημερινών μετακινήσεων με λεωφορεία και τρόλεϊ φτάνει τις 931.000, ενώ η μέση ημερήσια επιβατική κίνηση του μετρό αγγίζει τους 600.000 επιβάτες, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας Έθνος.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Κεπαπτσόγλου, το πρόβλημα στην Αθήνα αρχίζει να αποκτά εκ νέου χαρακτηριστικά ...μονιμότητας: «Εάν επρόκειτο για μια μέρα, ο κόσμος θα το ανεχόταν. Όμως σε ένα βαθμό τείνει να γίνει η καθημερινότητά του δεδομένου ότι, όπως φαίνεται, η Αθήνα αντιμετωπίζει ξανά σημαντικό κυκλοφοριακό πρόβλημα».
Αλλωστε και σχετικά πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (2016), κατέδειξαν ότι οι Έλληνες οδηγοί περνούν μποτιλιαρισμένοι περί τις 39 ώρες το χρόνο, περίπου δέκα ώρες περισσότερες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου και η συνακόλουθη αύξηση της μέσης ταχύτητας που ήρθαν ως αποτέλεσμα των πρώτων χρόνων της κρίσης, φαίνεται ότι έχουν ανακοπεί, καθώς όχι μόνο έχουν επιστρέψει οι ώρες αιχμής, αλλά έχουν διευρυνθεί κιόλας αφού το πρωί ξεκινούν στις 7.40 και διατηρούνται έως τις 10, όπως επισημαίνουν οι συγκοινωνιολόγοι.
Σύμφωνα με τα πρώτα ποιοτικά αποτελέσματα των μετρήσεων που πραγματοποίησαν τον περασμένο Οκτώβριο επιστήμονες της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ, το μποτιλιάρισμα έχει επιστρέψει και μάλιστα όχι μόνο στους ...συνήθεις υπόπτους δρόμους ή το κέντρο της πόλης: «Εκτός των γνωστών σημείων σε βασικές οδικές αρτηρίες όπως ο Κηφισός ή η λεωφόρος Κηφισίας (Φάρος Ψυχικού, Μαρούσι) παρατηρήσαμε μεγάλο κορεσμό στη λεωφόρο Μεσογείων, στις οδούς Παπανικολή και Εθνικής Αντιστάσεως στο Χαλάνδρι αλλά και σε δρόμους της Καλλιθέας» λέει ο Δρ Πολεοδόμος-Συγκοινωνιολόγος, Ευθύμιος Μπακογιάννης.
Αντίστοιχα και από την τριμηνιαία έκθεση του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας που καλύπτει την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2017, προκύπτει ότι σε κόμβους όπως η Κατεχάκη με τη Μεσογείων η μέση ταχύτητα τον περασμένο Μάιο ήταν κατά 11% μειωμένη συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2016, ενώ η μείωση στη συμβολή των οδών Πανεπιστημίου και Ιπποκράτους με κατεύθυνση προς την Ομόνοια ήταν 9%.
Όπως φαίνεται από τα εμπειρικά και ποιοτικά δεδομένα, ακόμα και η κρίση ...συνηθίζεται τουλάχιστον σε επίπεδα κίνησης στους δρόμους, ενώ το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας λόγω των ελλείψεών του εμφανίζεται μάλλον αδύναμο να καλύψει τις συγκοινωνιακές ανάγκες της πρωτεύουσας: «Παρατηρούμε ότι η χρήση του Ι.Χ. έχει αυξηθεί σε σχέση με τα πρώτα χρόνια της κρίσης. Ο κόσμος αντιμετωπίζει την κρίση πλέον ως μία παγιωμένη κατάσταση, η οποία σε συνδυασμό με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αστικές συγκοινωνίες, οδηγούν τους πολίτες πίσω στα Ι.Χ. τους» λέει ο κ. Κεπαπτσόγλου.