ΕΛΛΑΔΑ

Νέος ΚΟΚ: Αφαίρεση άδειας για καθημερινές «συνήθειες» και νέα πρόστιμα

Νέος ΚΟΚ: Αφαίρεση άδειας για καθημερινές «συνήθειες» και νέα πρόστιμα
EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Μεγάλες «καμπάνες» για τους παραβάτες προβλέπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που φέρνει σημαντικές αλλαγές σε όλα όσα ήταν γνωστά έως τώρα. Τα πρόστιμα μπορεί να μειώνονται κατά 40%, όμως παράλληλα, όπως επεσήμανε και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών,Χρήστος Σπίρτζης, θα υπάρχει πρόβλεψη και για προσαύξηση με εισοδηματικά κριτήρια.

Ο νέος νόμος έχει τρεις διαβαθμίσεις στις παραβάσεις: της χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας και οι «ποινές» κάθε κατηγορίας κινούνται ανάλογα. Η επιτροπή Οδικής Ασφαλείας θα αναλάβει την διαβάθμιση και αργότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα προστεθούν ακόμη δύο κατηγορίες παραβάσεων, αυτές της υψηλής συχνότητας και της αντικοινωνικής συμπεριφοράς, που θα επιφέρουν αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.

Για όλες αυτές τις παραβάσεις προβλέπονται μηδενικά πρόστιμα, θα υπάρχουν όμως αλλά διοικητικά μέτρα, όπως η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 60 ημέρες. Από την επιβολή διοικητικών προστίμων εξαιρούνται μία σειρά από σοβαρές παραβάσεις όπως η κατανάλωση αλκοόλ, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, οι διατάξεις για τον τρόπο προσπέρασης οχημάτων και άλλες.

Καθημερινές συνήθειες του έλληνα οδηγού, όπως η χρήση κινητού, η μη χρήση κράνους και ζώνης ασφάλειας, το πάρκινγκ σε μπάρες, μεταξύ άλλων, θα επιφέρουν σημαντικές «καμπάνες», ενώ σε περίπτωση υποτροπής προβλέπεται μέχρι και η αφαίρεση και επανεξέταση της άδειας οδήγησης.

«Δεν έχουμε ΚΟΚ που είναι μέσο είσπραξης, αλλά έχουμε έναν παιδευτικό κώδικα. Πρέπει αυτό να το περάσουμε στους οδηγούς και αυτή την προσπάθεια επιχειρούμε να την ετύχουμε με πολύ σημαντικές αλλαγές», τόνισε ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης προαναγγέλλοντας παράλληλα μαθήματα οδηγικής συμπεριφοράς από το δημοτικό.

Τι ισχύει για τις πινακίδες

Όλα τα στοιχεία των πινακίδων που αφαιρούνται από τα οχήματα θα καταχωρούνται στο αρχείο του υπουργείου Μεταφορών. Για τα οχήματα που είναι σε ακινησία για περισσότερα από 2 χρόνια υπάρχει πρόβλεψη καταστροφής των πινακίδων από την αρμόδια ΔΥΟ. Σε καταστροφή θα οδηγούνται και οι πινακίδες που έχουν αφαιρεθεί από την αρμόδια υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας με την πάροδο 2 ετών από τη λήξη του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης. Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων θα έχουν το δικαίωμα να λάβουν βεβαίωση καταστροφής πινακίδων, κατόπιν αίτησης.

Τι προβλέπει ο νέος νόμος για όριο ταχύτητας και εισαγόμενα οχήματα

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του νέου ΚΟΚ αυξάνεται το όριο ταχύτητας από τα 130χλμ/ώρα στα 150 χιλιόμετρα, ενώ υπάρχουν ακόμη απαγορεύσεις για τις τετράτροχες μοτοσυκλέτες, τις γνωστές γουρούνες, που δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν στο οδικό δίκτυο.

Για να μπορέσει το υπουργείο να καταπολεμήσει τα παράνομα κυκλώματα θα θεσπίσει μηχανισμούς ελέγχου για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα. Όλες οι βεβαιώσεις, όπως η έγκριση τύπου με την οποία ταξινομήθηκε ένα αυτοκίνητο, η ημερομηνία ταξινόμησης, η βεβαίωση του ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης θα παρέχονται ηλεκτρονικά. Θα απαιτείται ακόμη υπεύθυνη δήλωση από τον αγοραστή, στην οποία θα δηλώνει ρητώς πως έχει λάβει υπόψη όλα τα προαναφερθέντα στοιχεία, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα αποζημίωσης του αγοραστή από τον εισαγωγέα σε περίπτωση που το όχημα δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές του.

Το υπουργείο θα προχωρήσει στην δημιουργία του ψηφιακού μητρώου οδικών μεταφορών, όπου θα καταγράφονται ψηφιακά όλα όσα αφορούν μία επιχείρηση, οχήματα, οδηγοί κτλ. Το μητρώο θα κάνει τους ελέγχους, που σήμερα απαιτούν τρεις διαφορετικές υπηρεσίες, αποτελεσματικότερους.

Οι προβλέψεις για το ΚΤΕΟ και τα ποδήλατα

Αλλαγές έρχονται και στις διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ. Όπως διαμήνυσε ο κ. Σπίρτζης τα ΚΤΕΟ θα μπορούν να λειτουργούν ως ανώνυμες εταιρείες και να αναπροσαρμόσουν τις τιμές τους ανάλογα με την ανταγωνιστικότητα και την περιοχή δραστηριοποίησης. Ακόμη επανέρχονται και τα ασυμβίβαστα που είχαν σχέση με τους ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ.

Όσων αφορά τους ποδηλάτες, εισέρχονται πιο αυστηρά κριτήρια για την οδική συμπεριφορά τους, αλλά και προβλέψεις για τη φωτεινή σηματοδότηση.

Πιο αυστηρά θα είναι τα κριτήρια και για τους οδηγούς οχημάτων που μεταφέρουν μαθητές. Θα υπάρχει ηλικιακό όριο, που θα οριστεί στα 55 χρόνια για τους οδηγούς λεωφορείων. Οι οδηγοί θα έχουν την δυνατότητα να πάρουν παράταση έως τα 65, εφόσον ανά πενταετία προχωρούν σε ιατρικές εξετάσεις που αποδεικνύουν την καλή τους υγείας, αλλά και εξετάσεις οδηγικής συμπεριφοράς.

Όσοι οδηγοί είναι άνω των 75 ετών θα καλούνται ανά πενταετία να αποδείξουν τις οδηγικές τους ικανότητες, παράλληλα με την προσκόμιση των ιατρικών τους εξετάσεων, όπως ισχύει σήμερα.

Το υπουργείο θα δημιουργήσει δημιουργείται κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα, τηλεφωνικό κέντρο και υπηρεσία σύντομων γραπτών μηνυμάτων παραπόνων και καταγγελιών των επιβατών.