ΕΛΛΑΔΑ

Ανάπτυξη, επενδύσεις και βιωσιμότητα του τουρισμού στο επίκεντρο του CNN Insights

CNN Greece / Νίκος Ραζής

Σημαντικά ζητήματα που αφορούν στον κλάδο του τουρισμού και αφορούν μεταξύ άλλων στην ανάπτυξη, τις προοπτικές, τις επενδύσεις αλλά και στη βιωσιμότητα,  βρέθηκαν στο επίκεντρο του CNN Insights, το οποίο διοργάνωσε το CNN Greece και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, με την ευγενική υποστήριξη του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τη Δευτέρα 17 Ιουνίου 2024, στο Κέντρο Επιχειρηματικότητας «Κωνσταντίνος Μίχαλος».

Στην εναρκτήρια ομιλία της εκδήλωσης, η πρόεδρος του ΕΒΕΑ, κ. Σοφία Κουνενάκη Εφραίμογλου υπογράμμισε πως «ο κλάδος του τουρισμού, στηρίζει σταθερά την εθνική οικονομία, ακόμη και στις πιο δύσκολες περιόδους». Όπως σημείωσε «ο ελληνικός τουρισμός έχει αποδειχθεί εξαιρετικά ανθεκτικός, μέσα σε ένα ταραγμένο διεθνές περιβάλλον», ενώ μετά το έτος ρεκόρ του 2023 και για το 2024 οι προοπτικές είναι ευοίωνες. «Οι συνθήκες, ωστόσο δεν επιτρέπουν εφησυχασμό» τόνισε η πρόεδρος του ΕΒΕΑ αναφερόμενη στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος. «Η απάντηση σ' αυτές τις προκλήσεις προϋποθέτει μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, σύμπνοια και κοινό όραμα» σημείωσε.

Κεντρική ομιλήτρια ήταν η Υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία στο μήνυμα που απέστειλε μέσω video, σημείωσε πως τα αποτελέσματα της περασμένης χρονιάς αλλά και τα πρώτα στοιχεία του 2024, επιβεβαιώνουν τη θέση που κατέχει η χώρα μας, μεταξύ των κορυφαίων ταξιδιωτικών προορισμών παγκοσμίως. Το αρμόδιο υπουργείο εστιάζει, όπως είπε η κ. Κεφαλογιάννη, στην ποιοτική ανάπτυξη και τη βελτίωση των ποιοτικών δεικτών του τουρισμού.

«Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε πολιτικές για τον ελληνικό τουρισμό των επόμενων δεκαετιών, με γνώμονα την ισορροπία και το μέτρο, με μέριμνα για την προστασία του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος και ξεκάθαρο στόχο τη βιωσιμότητα, την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστικά του τουριστικού προϊόντος». Αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις που έχουν γίνει από πλευράς του υπουργείου ενώ επεσήμανε πως βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση και το νέο νομοσχέδιο. Μέσω των έργων και των παρεμβάσεων, στόχος είναι η βελτίωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας και η αναβάθμιση του επιπέδου των υπηρεσιών, όπως σημέιωσε. «Κυρίως όμως θα υποστηρίξουν μία πιο ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη και τη δημιουργία ευκαιριών από τον τουρισμό για μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής κοινωνίας», τόνισε η κ. Κεφαλογιάννη.

Το στοίχημα της επέκτασης της τουριστικής σεζόν

Στο πρώτο πάνελ της εκδήλωσης, θεσμικοί παράγοντες, και υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων και φορέων του τουριστικού κλάδου, συζήτησαν σχετικά με το στοίχημα της διεύρυνσης της τουριστικής σεζόν.

Ο κ. Κωνσταντίνος Δεριζιώτης, Μέλος του ΔΣ του ΕΒΕΑ, Εκδότης ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, σημείωσε πως εκείνο που χρειάζεται ο ελληνικός τουρισμός είναι μία «γεμάτη σεζόν από τον Μάρτιο μέχρι τον Νοέμβριο» και μετά να δούμε τι παραπάνω μπορούμε να κερδίσουμε σε ό,τι αφορά την περαιτέρω διεύρυνση του. Αναφέρθηκε επίσης στη σημασία των υποδομών, δημόσιων και ιδιωτικών, για την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος.

Από την πλευρά του ο κ. Γρηγόρης Τάσιος, Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής επεσήμανε ότι στις περιοχές της βόρειας Ελλάδας, πέραν της Θεσσαλονίκης, εδώ και πολλά χρόνια, «η τουριστική σεζόν είναι ουσιαστικά 120 μέρες και γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια για τις 180 μέρες, δηλαδή 6 μήνες». Αναφέρθηκε στην ανάγκη σύμπραξης όλων των φορέων και εμπλεκομένων, τόσο της αυτοδιοίκησης, όσο και των τοπικών κοινωνιών αλλά και των επιχειρήσεων, οι οποίοι καλούνται όλοι μαζί να εργαστούν προς αυτή την κατεύθυνση.

Η κ. Μαρίνα Σπυριδάκη, Διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων και Επικοινωνίας της AEGEAN αναφέρθηκε στη σημασία της διεύρυνσης της τουριστικής σεζόν για τη διασφάλιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος. Η AEGEAN, όπως σημείωσε, συμβάλλει από την πλευρά της προς αυτή την κατεύθυνση, με προμετωπίδα το δίκτυο της αλλά και τις διαθέσιμες θέσεις, ως προς την περίοδο που προσφέρονται. «Φέτος θα προσφέρουμε 19,5 εκατ. θέσεις, 6% περισσότερες από πέρσι. Ωστόσο, στα ''άκρα'' της περιόδου, είναι περισσότερες κατά περίπου 10% με 13%» σημείωσε η κ. Σπυριδάκη ενώ επισήμανε, πως προσφέρονται πλέον περισσότεροι προορισμοί και κατά τη διάρκεια του χειμώνα, αναφέροντας χαρακτηριστικά το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης. Υπογράμμισε παράλληλα την ανάγκη, να προσφέρουμε διαφορετικές εμπειρίες και εικόνες στους επισκέπτες της χώρας μας.

Με βάση τα στοιχεία των τελευταίων ετών «το brandname Ελλάδα έχει εδραιωθεί πλέον», σημείωσε στην τοποθέτησή του ο κ. Αλέξανδρος Θάνος, Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΣΕΤΕ. Ο κ. Θάνος επεσήμανε ότι ζητούμενο, εκτός της χρονικής επέκτασης είναι και η χωρική επέκταση, καθώς αυτή τη στιγμή, το 90% των τουριστικών εσόδων, προέρχεται από 5 περιφέρειες, κατά τη διάρκεια 5 μηνών τον χρόνο. «Αυτή η ανισορροπία είναι ακραία, όχι μόνο εποχικά αλλά και χωρικά» υπογράμμισε, προσθέτοντας πως για τη διεύρυνση της σεζόν χρειαζόμαστε «υποδομές, επιχειρηματικότητα, προσωπικό και διαφοροποίηση».

Η πρόκληση της βιώσιμης ανάπτυξης

Η βιωσιμότητα και η βιώσιμη ανάπτυξη, η οποία δεν αφορά μόνο στην προστασία του περιβάλλοντος καθώς ο ρόλος που διαδραματίζει στη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος που προσφέρεται στους επισκέπτες, απασχόλησε τη συζήτηση στο δεύτερο πάνελ.

Η κ. Γεωργία Δώδου, Marketing & Communication Strategist in 5* Hospitality σημείωσε πως «ο σύγχρονος ταξιδιώτης, επιζητά και είναι περήφανος να αποτελεί μέρος ενός ξενοδοχείου που κάνει το καλύτερο που μπορεί, αποδεδειγμένα, ώστε να είναι φιλικό προς το περιβάλλον, ενδιαφέρεται για την τοπική κοινωνία, δίνει θέσεις εργασίας σε ντόπιους και φροντίζει να διαθέτει «πράσινες» υποδομές και ως προς τα κτίρια του.

Από την πλευρά της η κ. Νέλλη Καλαμαρά, Hospitality Journalist, σημείωσε ότι ο όρος βιώσιμη ανάπτυξη έχει σχέση με το περιβάλλον, όμως δεν είναι μόνο αυτό. «Σχετίζεται και με τον κοινωνικό ιστό. Sustainable είναι ένα ξενοδοχείο το οποίο μπορεί, συντηρηθεί το ίδιο, να είναι βιώσιμη επιχείρηση, οι εργαζόμενοί του να έχουν βιώσιμους μισθούς και ωράρια κι επίσης να ωφελείται η τοπική κοινωνία. Άρα, βιωσιμότητα είναι ένας τρόπος ζωής» υπογράμμισε.

Εστιάζοντας στον τουρισμό της εμπειρίας, ο κ. Γιώργος Διονυσόπουλος, Συνιδρυτής της εταιρείας Endelia και μέλος της Curated Greece σημείωσε πως «η βιωσιμότητα σχετίζεται με την κοινωνική ανταπόδοση». Δηλαδή, πώς ο τουρίστας μπορεί να βιώσει τον τρόπο ζωής και τον πολιτισμό του προορισμού που επισκέπτεται. Παράλληλα η βιωσιμότητα, όπως επισήμανε, συνδέεται και με τη στήριξη των μικρών επιχειρήσεων των τοπικών κοινωνιών, οι οποίες προσφέρουν παραδοσιακά προϊόντα.

Για οικονομική και κοινωνική διάσταση -πέραν της περιβαλλοντικής - της βιώσιμης ανάπτυξης, έκανε λόγο ο κ. Γιάννης Φώτης, Group General Manager – webhotelier. «Οι τρεις αποδέκτες είναι οι κάτοικοι ενός προορισμού, οι τουρίστες καθώς και οι μελλοντικοί τόσο κάτοικοι, όσο και τουρίστες» υπογράμμισε. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με δύο ''γέφυρες'', «τη δημιουργία και τη διαχείριση τουριστικών δραστηριοτήτων που να συνάδουν με τους παραπάνω πυλώνες αλλά και τους αποδέκτες τους», πρόσθεσε ο κ. Φώτης.

Στη σφαιρική συζήτηση με την οποία ολοκληρώθηκε η εκδήλωση, ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης, στις εκτιμήσεις του για τη φετινή τουριστική σεζόν, σημείωσε ότι «ταμείο θα κάνουμε στο τέλος, αλλά αυτή τη στιγμή πηγαίνει πολύ καλά, με τα επιμέρους ζητήματά της. Νομίζω ότι θα πιάσουμε έναν στόχο λίγο πιο αυξημένων εσοδών». Σχετικά με τις νέες αγορές επισήμανε ότι «από πρόπερσι έχουμε ανοίξει» την Αμερική, η οποία πηγαίνει εξαιρετικά καλά, κοιτάμε να ανοίξουμε και αγορές προς Ανατολάς».

«Είναι όλοι ευπρόσδεκτοι και ο στόχος μας είναι να προσελκύσουμε επισκέπτες με μεγαλύτερο ''βαλάντιο'' ώστε να αυξηθούν τα έσοδα μας» υπογράμμισε. Αναφερόμενος, στις προκλήσεις του ελληνικού τουρισμού, ο κ. Φραγκάκης επισήμανε ως διαχρονικές, την επιμήκυνση της σεζόν, την προσέλκυση τουριστών υψηλότερου επιπέδου και το άνοιγμα νέων αγορών. Παράλληλα ως νέες προκλήσεις, χαρακτήρισε την κλιματική αλλαγή, την έλλειψη εργατικού δυναμικού και τη βιωσιμότητα.

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης