Τέχνη 1821: Ανάλυση του πίνακα «Η υποδοχή του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι», Θεόδωρος Βρυζάκης
Ο πίνακας απεικονίζει την άφιξη του Άγγλου ποιητή και φιλέλληνα Λόρδου Μπάιρον στο Μεσολόγγι, στης 5 Ιανουαρίου του 1824. Ο ήδη διάσημος σε όλη την Ευρώπη ρομαντικός ποιητής, συνοδευόμενος από τον φίλο του Edward John Trelawny, γίνεται δεκτός με ενθουσιασμό από τους κατοίκους. Τον Μπάιρον υποδέχονται οι προεστοί, ο κλήρος, αλλά και πλήθος στρατιωτών και απλών ανθρώπων. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η μορφή του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου, ο οποίος και είχε καλέσει τον ποιητή στο Μεσολόγγι, όπου ο Μπάιρον έμελε να πεθάνει λίγο αργότερα, στις 19 Απριλίου.
Δεν είναι τυχαίο πως ο Μπάιρον εικονίζεται στον τύπο του Μεσσία: Αρκετοί στρατιώτες και τα παιδιά κρατούν κλαδιά ελιάς, λάβαρα υψώνονται, ενώ ένας ιερέας κρατά την εικόνα της Ανάστασης του Χριστού - σύμβολο της ανάστασης και της Ελλάδας.
Το έργο φιλοτέχνησε ο Θεόδωρος Βρυζάκης που γεννήθηκε στη Θήβα, έχασε τον πατέρα του στην Επανάσταση (τον απαγχόνισαν οι Τούρκοι το 1821) και μεγάλωσε στο Ορφανοτροφείο της Αίγινας. Το 1844 έγινε ο πρώτος από πολλούς Έλληνες που γράφτηκαν στην περιώνυμη Ακαδημία του Μονάχου.
Ο Βρυζάκης ταυτίστηκε όσο κανένας άλλος Έλληνας καλλιτέχνης με την απεικόνιση των γεγονότων της Επανάστασης, φιλοτέχνησε δε σειρά πινάκων που με το χρόνο μετατράπηκαν σε αρχετυπικές απεικονίσεις των ιστορικών συμβάντων. Ωστόσο, οι πίνακες αυτοί έχουν χάσει κάθε έννοια ρεαλισμού και συνιστούν εντυπωσιακά αλλά σαφώς σκηνοθετημένα δρώμενα.
Αυτές οι παρατηρήσεις ισχύουν και για την υποδοχή του Λόρδου Βύρωνα, μια σύνθεση η οποία διαμορφώνεται αμφιθεατρικά, διακρίνεται για τις πομπώδεις στάσεις και την ακρίβεια στην απόδοση των ενδυμάτων και του οπλισμού, εστιάζοντας τελικά στον διδακτισμό και την ηρωολατρία.
Με τη συνδρομή της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης