ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τέχνη 1821: Ανάλυση του έργου «Η έξοδος του Άρεως», Κωνσταντίνος Βολανάκης 

Τέχνη 1821: Ανάλυση του έργου «Η έξοδος του Άρεως», Κωνσταντίνος Βολανάκης 
Η έξοδος του Άρεως, 1894, Κωνσταντίνος Βολανάκης (1837-1907), ελαιογραφία, 110 x 191 εκ., Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Αθήνα

Στο συγκεκριμένο έργο απεικονίζεται η επιτυχής προσπάθεια του πλοίου «Άρης», στις 26 Απριλίου του 1825, να διασπάσει τον κλοιό του αιγυπτιακού στόλου στο Ναυαρίνο. Ο κυβερνήτης του πλοίου, Αναστάσιος Τσαμαδός, είχε σκοτωθεί στη Σφακτηρία.

«Σώθηκαν με μεγάλο κίνδυνο κι απερίγραπτη γενναιότητα αυτείνοι οι άνθρωποι του καραβιού. Άλλο είναι να το [β]λέπει άνθρωπος και άλλο να το λέγει», έγραψε στα «Απομνημονεύματά» του σχολιάζοντας το γεγονός ο Μακρυγιάννης.

Αργότερα, το πλοίο «Άρης» αγοράστηκε από την Κυβέρνηση και λειτούργησε ως Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Βυθίστηκε «τιμητικά» στις 25 Μαρτίου 1921, στον κόλπο του Σαρωνικού, κοντά στη Σαλαμίνα.

Τον πίνακα «Η έξοδος του Άρεως», φιλοτέχνησε ο Κωνσταντίνος Βολανάκης (1837-1907). Γεννήθηκε στο Ηράκλειο, σπούδασε στην Ακαδημία του Μονάχου και από το 1883 έως το θάνατό του δίδαξε στη Σχολή Καλών Τεχνών. Ο Βολανάκης είναι ο σημαντικότερος Έλληνας θαλασσογράφος, ενώ το 1867 κέρδισε το διεθνή διαγωνισμό για την απεικόνιση της Ναυμαχίας της Λίσσας.

«Η έξοδος του Άρεως» θεωρείται μια από τις αρτιότερες ναυμαχίες που φιλοτέχνησε. Ο πίνακας αποτελεί έργο τυπικό του ακαδημαϊκού ύφους του ύστερου 19ου αιώνα και διακρίνεται για την ακρίβεια της περιγραφής και την πιστότητα της απεικόνισης των πλοίων. Η σύνθεση γοητεύει τον θεατή, καθώς ο ζωγράφος συλλαμβάνει τη δραματικότητα της σκηνής και, κυρίως, το αίσθημα αγωνίας που προκαλεί η προσπάθεια του Άρη να διασπάσει τον εχθρικό κλοιό.

Με τη συνδρομή της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης

Δείτε εδώ το μεγάλο αφιέρωμα του CNN Greece στην επέτειο των 200 ετών από την Επανάσταση του 1821