Τέχνη 1821: Ανάλυση του έργου του Ροϊλού για το σώμα του Πατριάρχη στον Βόσπορο
Ο Γεώργιος Ροϊλός υπήρξε ο κατ’ εξοχήν στρατιωτικός ζωγράφος της Ελλάδας και παρέστησε σκηνές επίκαιρων μαχών, του άτυχου 1897 και των νικηφόρων βαλκανικών πολέμων 1912-1913.
Ο πίνακας που αναφέρεται στο μαρτύριο του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε´ απασχόλησε για πολλά χρόνια τον ζωγράφο και έμεινε στο εργαστήριό του ως το 1919, όταν εκδηλώθηκε το ενδιαφέρον για την αποκατάσταση των συνόρων της Μεγάλης Ελλάδας και αγοράστηκε από την Κοινή Επιτροπεία των Αλυτρώτων «ίνα εν καιρώ ευθέτω τον αναρτήση υπεράνω της πύλης του μαρτυρίου εις το Οικουμενικόν Πατριαρχείον».
Το έργο διακρίνεται για τα εμπρεσιονιστικά του χαρακτηριστικά, τόσο στα περιγράμματα όσο και στη χρήση των ιδιαίτερα ψυχρών χρωμάτων και η δραματικότητα της σκηνής που ξετυλίγεται μέσα σε αχλή με φόντο την Κωνσταντινούπολη και την Αγιά Σοφιά, αποκτά έναν συμβολισμό δυσοίωνο για την έκβαση της Μεγάλης Ιδέας.
Στα πρώτα χρόνια του 20ού αιώνα τα θέματα του ‘21 σπανίζουν, επειδή το ενδιαφέρον είναι στραμμένο στα σύγχρονα εθνικά θέματα. Γι’ αυτό ο πίνακας του Ροϊλού, που συνδέεται με τις ελπίδες και τις προσδοκίες του Έθνους τη δεδομένη χρονική περίοδο, αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Με τη συνδρομή της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης