TECH

Νέες καταγγελίες κατά του Facebook: Παραπλανεί τους χρήστες να υπογράψουν τους νέους όρους χρήσης

Νέες καταγγελίες κατά του Facebook: Παραπλανεί τους χρήστες να υπογράψουν τους νέους όρους χρήσης
REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

Αντιμέτωπο με νέες κατηγορίες βρίσκεται το Facebook, μετά το σκάνδαλο διαρροής προσωπικών δεδομένων εκατομμυρίων χρηστών από την Cambridge Analytica.

Σύμφωνα με νέα αγωγή, οι άνθρωποι του Facebook απαγορεύουν τις διατάξεις περί συναίνεσης και χειραγωγούν τους χρήστες ώστε να αποδεχτούν βιαστικά τους όρους παρακολούθησής τους, εμφανίζοντάς τους ψεύτικες ειδοποιήσεις.

Οι κατηγορίες έγιναν σε καταγγελία που υπέβαλε το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ψηφιακών Δικαιωμάτων για λογαριασμό ανώνυμου χρήστη του Facebook. Στην αγωγή που έγινε κατά του Facebook Ireland Ltd (όπου έχει τη βάση της η εταιρεία) επισημαίνεται ότι η εταιρεία παραπλάνησε και πίεσε τους χρήστες έτσι ώστε να αποδεχτούν τους νέους όρους και προϋποθέσεις για την ιδιωτικότητά τους.

Εάν η κατηγορία αποδειχθεί αληθινή, η τακτική αυτή είναι ενάντια στους νέους κανόνες που τέθηκαν σε εφαρμογή με τον GDPR, δηλαδή τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων.

Σύμφωνα με την καταγγελία, το Facebook παραβίασε το δικαίωμα προστασίας δεδομένων με διάφορους τρόπους:

  • Απαιτώντας από τον χρήστη να συμφωνήσει σε όλους τους νέους όρους και προϋποθέσεις ιδιωτικότητας σε ένα έγγραφο, το οποίο περιλαμβάνει μια πτυχή που επιτρέπει στο Facebook να προβάλλει στοχευμένες διαφημίσεις και ως εκ τούτου δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία να επεξεργάζεται τα προσωπικά δεδομένα του χρήστη για να εκπληρώσει αυτή τη συμβατική «υποχρέωση».
  • Με το να μη κάνει σαφές στο χρήστη ότι δεν χρειάζεται να δεχτούν τους όρους και ότι έχουν τη δυνατότητα να διαγράψουν το λογαριασμό τους. Για παράδειγμα, το Facebook έκανε ξεκάθαρη μόνο την επιλογή «Συμφωνώ», ως απάντηση στις νέες αλλαγές, «θάβοντας» τις υπόλοιπες επιλογές αρκετά παρακάτω.
  • Χρησιμοποίησε τακτικές για να υποχρεώσει το χρήστη να συμφωνήσει με τους νέους όρους, μπλοκάροντας τους λογαριασμούς τους εάν δεν συναινούσαν μέχρι τις 25 Μαΐου και χρησιμοποιώντας κόλπα, όπως δίνοντας την εντύπωση ότι είχαν μηνύματα και ειδοποιήσεις.

Σύμφωνα με τους ενάγοντες, στα «κόλπα» που χρησιμοποιεί το Facebook περιλαμβάνονται «δύο ψεύτικες κόκκινες κουκίδες, που υποδεικνύουν ότι ο χρήστης έχει μηνύματα και ειδοποιήσεις, στα οποία δεν έχει πρόσβαση χωρίς συναίνεση».