Αρχαίο Θέατρο Δήλου: Προσφυγιά και πόλεμος 2100 χρόνια μετά
Μετά από 2.100 χρόνια, ένα από τα σημαντικότερα θέατρα της αρχαιότητας -αυτό της Δήλου- πήρε ξανά ζωή. Ο θεατρικός λόγος του Ευρυπίδη που αντήχησε και πάλι στα μαρμάρινα διαζώματά του έστειλε παράλληλα ένα ηχηρό μήνυμα για τη διαχρονική τραγωδία του πολέμου και της προσφυγιάς.
Το CNN Greece βρέθηκε στο Δήλο και βίωσε την ιστορική εμπειρία που χάρισε η ιερότητα του χώρου και οι εξαιρετικοί ηθοποιοί του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου στους 300 τυχερούς θεατές από όλη την Ελλάδα που είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την παράσταση “Εκάβη, μια πρόσφυγας στη Δήλο”, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγεώργου.
Το διαχρονικό δράμα του ξεριζωμού
Η παράσταση βασίζεται στους μονολόγους της Εκάβης από τα έργα "Εκάβη" και "Τρωάδες" του Ευρυπίδη και ανασυνθέτει τη μοίρα της βασιλίκης οικογένειας της Τροίας μέτα τη λήξη του Τρωικού Πολέμου: μοίρα που συνυφάστηκε με τη σκλαβιά, τον εξευτελισμό και την προσφυγιά, μοίρα κοινή με τόσες και τόσες οικογένειες που διαλύθηκαν από τους πολέμους μέσα στους αιώνες.
Η Δέσποινα Μπεμπεδέλη, στο ρόλο της τραγικής βασίλισσας της Τροίας, ενσάρκωσε με τη συγκλονιστική ερμηνεία της το δράμα του ανθρώπου που χάνει τα πάντα από τη μια στιγμή στην άλλη. "Όταν διάβασα την προσαρμογή του Νίκου Καραγεώργου αισθάνθηκα ότι θα ενσαρκώσω όλο το δράμα των ανθρώπων του καιρού μας," μας είπε συγκινημένη η κορυφαία τραγωδός. "Είχα την τιμή να παίξω εγώ αυτό το ρόλο σε ένα νησί που περιβάλλεται από μια θάλασσα που γέμισε νεκρούς, πρόσφυγες, διωγμένους, γυναίκες βιασμένες, μωρά ορφανά και πνιγμένα. Και όλα αυτά τα δείξαμε με κάποιον τρόπο στην παράστασή μας."
"Η ενέργεια που εκπέμπει το αρχαίο θέατρο είναι κάτι το μοναδικό, σου υποβάλλει ανάταση, υπέρβαση. Μόνο όταν παίζεις μέσα εκεί αισθάνεσαι τους κραδασμούς που σου υποβάλλει το θέατρο," απάντησε όταν τη ρωτήσαμε πώς είναι να είσαι ο πρώτος ηθοποιός μετά από δύο χιλιετίες που η φωνή του αντηχεί σε έναν τόσο ιερό χώρο. "Είμαι βαθιά συγκινημένη, αισθάνομαι ότι σπάνια ένας ηθοποιός έχει την ευλογία να καταγράψει στο βιογραφικό του μια τέτοια στιγμή, θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό," τόνισε η Δέσποινα Μπεμπεδέλη
Οδυνηροί παραλληλισμοί με το σήμερα
Η επιστολή της Χάνα, πραγματικό γράμμα προσφυγοπούλας στην Ελλάδα, που διαβάζεται στην αρχή της παράστασης κάνει τους παραλληλισμούς με το παρόν ακόμα πιο πρόδηλους και το μήνυμα της παράστασης οδυνηρά επίκαιρο. Ακόμα, η στάση που παίρνει το σώμα του νεαρού Αστυάνακτα, γιου του Έκτορα και της Ανδρομάχης, καθώς αφήνεται νεκρό στο έδαφος για να τον θάψει η γιαγιά του, φέρνει αναπόφευκτα στη μνήμη όλων μας το άψυχο κορμί του μικρού Αϊλάν, προκαλώντας ρίγη συγκίνησης.
Όπως ανέφερε σε ανακοίνωσή της η Εφορία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, πρόκειται για μια ελάχιστη συνεισφορά στην αφύπνιση για το προφυγικό δράμα στα νερά του Αιγαίου. "Αυτό που θέλουμε είναι τους χώρους τους αρχαιολογικούς να τους οικειοποιηθεί ξανά ο σύγχρονος επισκέπτης μεταδίδοντάς του μηνύματα που τον αφορούν," μας εξήγησε ο Δημήτρης Αθανασούλης, προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. "Σε αυτό το πλαίσιο σε συνεργασία με το Δήμο Μυκόνου καλέσαμε να παιχτεί αυτή η παράσταση εδώ, στην καρδιά του Αιγαίου, όπου εκτυλίσσεται το προσφυγικό δράμα και όπου η φρίκη του πολέμου βρίσκεται ακριβώς δίπλα μας."
Το θεατρικό δρώμενο τέλεσε υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας, ενώ την παράσταση παρακολούθησε και η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού, Μαρία Βλαζάκη.
Προσεχώς αναστήλωση για το υπέροχο θέατρο της Δήλου με σύμπραξη δυνάμεων
Η μοναδική θεατρική εμπειρία ανέδειξε την επιτακτική ανάγκη να αναστηλωθεί άμεσα το εκπληκτικό ελληνιστικό θέατρο, κατεύθυνση στην οποία δεσμέυτηκε να συμβάλλει οικονομικά και ο Δήμος Μυκόνου, ώστε να ξεκινήσουν το συντομότερο δυνατό οι εργασίες αποκατάστασης.