ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σούπερ μάρκετ: Τι περιμένουν για το 2023

Σούπερ μάρκετ: Τι περιμένουν για το 2023
Το νέο έτος, «στοίχημα» για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ θα αποτελέσει η πορεία της κατανάλωσης. Eurokinissi

Με αύξηση στον τζίρο έναντι του 2021 αλλά και μείωση -έστω και μικρή- του όγκου των πωλήσεων εκτιμάται πως «κλείνει» το 2022 για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ ενώ το νέο έτος, «στοίχημα» θα αποτελέσει η πορεία της κατανάλωσης.

Κατά τη διάρκεια του 2022, μία χρονιά με έντονες πληθωριστικές πιέσεις, αρκετούς καταναλωτές να περιορίζουν τις αγορές ακόμη και βασικών αγαθών και άλλους να αποκτούν νέες αγοραστικές συνήθειες, όπως η στροφή σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, η κατανάλωση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ σε σημαντικό βαθμό έδειξε να συγκρατείται.

Όπως αποτυπώνεται στα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε η εταιρεία μετρήσεων IRI στο 10μηνο του έτους, ο όγκος πωλήσεων υποχωρούσε οριακά κατά 0,6%, ωστόσο την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου παρατηρήθηκε «απότομη» μείωση, της τάξεως του 4,8%.

Τον Νοέμβριο, που άρχισε μάλιστα να εφαρμόζεται το «καλάθι του νοικοκυριού» οι πληροφορίες βάσει των στοιχείων που υπάρχουν κάνουν λόγο, επίσης για μείωση του όγκου πωλήσεων, τουλάχιστον μετά την πρώτη εβδομάδα του μήνα. Αντίθετα για τον Δεκέμβριο, προβλέπεται πως αγοραστική κίνηση σε κάθε περίπτωση θα είναι αυξημένη λόγω των γιορτών.

Μπαίνοντας στον Ιανουάριο, οι πωλήσεις - όπως συνήθως συμβαίνει μετά τα Χριστούγεννα - αναμένεται να εμφανίσουν κάμψη. Το ερωτηματικό ωστόσο είναι το «μετά» και πώς θα κυμανθεί η κατανάλωση τους επόμενους μήνες.

Με δεδομένο μάλιστα ότι προς το παρόν στον ορίζοντα δεν φαίνεται αποκλιμάκωση των τιμών, ιδιαίτερα δε όσον αφορά στα τρόφιμα όπου οι ανατιμήσεις συνεχίζονται.

Στην «εξίσωση» της κατανάλωσης, αναμένεται από τον Φεβρουάριο να μπει και η εφαρμογή του market pass, η επιδότηση του 10% των αγορών τόσο στα σούπερ μάρκετ, όσο και στα καταστήματα τροφίμων για τους δικαιούχους καταναλωτές. Η οποία θα ισχύσει για 6 μήνες και κατά το διάστημα αυτό αναμένεται να φανεί ποια θα είναι η επίδραση του μέτρου στην αγορά.

Στα παραπάνω δεδομένα όπως έχουν πλέον διαμορφωθεί, οι επιχειρήσεις στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου καλούνται να προσαρμοστούν και να προχωρήσουν σε κινήσεις προκειμένου να θωρακιστούν απέναντι στις προκλήσεις της επόμενης μέρας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι και εν μέσω των συνθηκών της ενεργειακής κρίσης το 2022 στο τοπίο του κλάδου έγιναν ανακατατάξεις και καταγράφηκαν σημαντικές επιχειρηματικές κινήσεις. Με εξαγορές μικρότερων αλυσίδων στις οποίες προχώρησαν οι μεγαλύτεροι και μεσαίοι «παίκτες», επιβεβαιώνοντας μάλιστα όσους προέβλεπαν νέο γύρο συγκέντρωσης στο οργανωμένο λιανεμπόριο μετά την πανδημία.