ΚΟΣΜΟΣ

Τα αυτοκίνητα αποτελούν παρελθόν για τις πόλεις;

Τα αυτοκίνητα αποτελούν παρελθόν για τις πόλεις;
To πάρκο Σάφα στο Ντουμπάι

Μόλις τον περασμένο μήνα το Όσλο έγινε η πρώτη μεγάλη πόλη η οποία ανακοίνωσε τη φιλοδοξία της, να απαλλαγεί από τα αυτοκίνητα μέχρι το 2019. Η νορβηγική πρωτεύουσα εξετάζει μία μόνιμη απαγόρευση τους, ωστόσο δεν είναι η μόνη μεγαλούπολη που προσπαθεί να μειώσει την εξάρτησή της από τα οχήματα.

Την Πέμπτη, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Μετεωρολογίας ανακοίνωσε ότι το 2015 θα είναι πιθανότατα το πιο θερμό έτος στην ιστορία, από τότε τουλάχιστον που ξεκίνησε (ο Οργανισμός) να κρατά αρχείο. Είναι μάλιστα πολύ πιθανό να ξεπεράσει κατά ένα βαθμό τη θερμοκρασία - ορόσημο, εκείνη στην προ βιομηχανική εποχή, λόγω του φαινομένου Ελ Νίνιο και της ανθρώπινης συμβολής.

Τα οχήματα είναι ο νούμερο ένα παράγοντας για το φαινόμενο του θερμοκηπίου στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την υπηρεσία προστασίας του περιβάλλοντος στην χώρα. Συμβάλλουν κατά 51% στην εκπομπή ρύπων. Ακολουθούν με 26% οι συσκευές θέρμανσης, οι αντίστοιχοι της ψύξης φτάνουν το 18% και τέλος με 5% είναι η καύση σκουπιδιών.

Τα οχήματα στην εθνική εκπέμπουν περί τους 1.7 δισ. τόνους αερίων στην ατμόσφαιρα κάθε χρόνο, κυρίως διοξείδιο του άνθρακα.

Ελεύθερες από αυτοκίνητα ζώνες

Όπως το Όσλο, έτσι και άλλες πόλεις στον κόσμο προχωράνε σε τεστ ώστε να διαπιστώσουν πως θα ήταν χωρίς αυτοκίνητα. Στις 27 Σεπτεμβρίου το Παρίσι έμεινε χωρίς αυτοκίνητο για μια ημέρα. Το αποτέλεσμα ήταν ενθαρρυντικό. Η μόλυνση του αέρα έπεσε κατά 40%.

Στις 22 Οκτώβρη ακολούθησε το Νέο Δελχί. Μία από τις πλέον μολυσμένες πρωτεύουσες του κόσμου βοήθησε τους κατοίκους του να πάρουν ανάσα αέρα.

Το Χονγκ Κονγκ έχει επιλέξει να κατηγορεί (για τη μόλυνση) τα εργοστάσια στην κινεζική ενδοχώρα. Εντούτοις οι διαδηλωτές του κινήματος Occupy, εμπόδιζαν για περίπου έναν μήνα τα αυτοκίνητα να φτάσουν στο κέντρο. Η ποιότητα του αέρα βελτιώθηκε αισθητά.

Οι πράσινες πόλεις σχεδιάζονται

Υπάρχουν και άλλα μέρη ανά τον κόσμο που έχουν εξίσου φιλόδοξα σχέδια. Να χτίσουν νέες πόλεις από το μηδέν και να μην εξαρτώνται καθόλου από τα αυτοκίνητα. Η πόλη Μάσνταρ στο Άμπου Ντάμπι είναι μία εξ αυτών. Σχεδιάστηκε να ολοκληρωθεί το 2020 και εκτιμάται πως θα κοστίσει από 15 - 30 δισ. δολάρια, αλλά θα είναι χωρίς διοξείδιο του άνθρακα. Τα παραδοσιακά οχήματα θα αντικατασταθούν με ηλεκτρικά χωρίς οδηγό και ολόκληρη η πόλη θα τροφοδοτείται από ηλιακούς πίνακες.

Παρομοίως, στη Μεγάλη Πόλη η οποία σχεδιάζεται ως μία "δορυφορική" της μητρόπολης του Τσενγκντού, δεν θα χρειαστούν ποτέ να χρησιμοποιήσουν αυτοκίνητα, λένε οι Άντριαν Σμιθ και Γκόρντον Γκιλ, αρχιτέκτονες - σχεδιαστές που ηγούνται του σχεδίου. Επιπλέον, σχεδιάζουν δύο σημεία της πόλης να απέχουν το πολύ 15 λεπτά με τα πόδια.

Δεν θα είναι πρακτικά χρήσιμες παντού οι εφαρμογές αυτές

Όπως υποστηρίζει ο Ρίτσαρντ Μπράνσον στον ρεπόρτερ του CNN, Ρίσταρντ Κουέστ (Richard Quest), εάν τα αυτοκίνητα παραμείνουν στις πόλεις του μέλλοντος, τότε μπορεί να σημαίνει πως μπορούμε να αλλάξουμε την έννοια του αυτοκινήτου". Και εξηγεί:

"Εάν ως το 205ο σκοπεύουμε να έχουμε (έναν κόσμο χωρίς διοξείδιο του άνθρακα), οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει να ξεκινήσουν σήμερα να αλλάζουν την προσέγγισή τους και να κινούνται προς έναν κόσμο όπου τα αυτοκίνητα θα κινούνται χάρη στην ηλιακή ή αιολική ενέργεια".

Πηγή CNN Are cars in cities becoming a thing of the past?

Tiffany Ap, CNN