Οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό: Αυτοψία του CNN Greece στις περιοχές της ρύπανσης (vid)
Αποκαρδιωτική είναι η εικόνα της νότιας ακτογραμμής της Αττικής, καθώς η θάλασσα και οι ακτές έχουν «μαυρίσει» από την πετρελαιοκηλίδα που δημιουργήθηκε την περασμένη Κυριακή, μετά τη βύθιση του μικρού δεξαμενόπλοιου Αγία Ζώνη ΙΙ, νοτιοδυτικά της Αταλάντης, στον Σαρωνικό.
Το μαζούτ έχει καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του παραλιακού μετώπου, από την Πειραϊκή μέχρι τη Γλυφάδα και τη Βούλα, ενώ τεράστιο είναι το πρόβλημα και στην Σαλαμίνα.
Το CNN Greece κάνει αυτοψία στην ακτογραμμή της Αττικής, αρχής γενομένης από την περιοχή της Βούλας, όπου έχουν φθάσει κομμάτια από την πετρελαιοκηλίδα.
Στο σημείο βρίσκεται ειδικό αντιρρυπαντικό σκάφος ιδιωτικής εταιρείας το οποίο τραβά το μαζούτ για να καθαρίσει η θάλασσα, ενώ παράλληλα γίνεται προσπάθεια να τοποθετηθεί πλωτό φράγμα σε μια προσπάθεια να περιοριστεί η περαιτέρω εξάπλωση της ρύπανσης.
Η δυσοσμία από την πετρελαιοκηλίδα είναι έντονη, τόσο στη θάλασσα όσο και στη στεριά, όπου έχουν «ξεβραστεί» τα πετρελαιοειδή. Η θάλασσα έχει αλλάξει χρώμα ενώ πηχτό πετρέλαιο έχει καλύψει την αμμουδιά, στο μεγαλύτερο μέρος της νότιας ακτογραμμής της Αττικής.
Αυτοψία στις περιοχές όπου έχει εξαπλωθεί η πετρελαιοκηλίδα πραγματοποιεί από νωρίς το πρωί και ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο οποίος σε δηλώσεις του χθες τόνισε πως «έχω κινητοποιήσει θεούς και δαίμονες για την αντιμετώπιση της πετρελαιοκηλίδας».
Οι ενέργειες όλων των αρμόδιων φορέων επικεντρώνονται στην απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο, προκειμένου να μην υπάρξει άλλη διαρροή ρυπογόνων ουσιών, αλλά και στον εντοπισμό των πετρελαιοκηλίδων που υπάρχουν στη θάλασσα με σκοπό τη συλλογή τους, σε μια διαδικασία που εκτιμάται ότι θα διαρκέσει έναν μήνα.
«Η αντιμετώπιση είναι επαρκής και αποτελεσματική και η εικόνα που έχουμε σήμερα είναι ότι στο σημείο του ναυαγίου υπάρχει πλωτός γερανός και τρεις σειρές φραγμάτων που εμποδίσουν κηλίδες από το ναυάγιο να εξέλθουν και να μολύνουν περαιτέρω την περιοχή» δήλωσε την Τετάρτη ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Διονύσιος Χαράλαμπος Καλαματιανός και συμπλήρωσε ότι «στις ακτές τόσο της Σαλαμίνας όσο και στην Πειραϊκή, όπου έχει εμφανιστεί πετρελαιοκηλίδα, επιχειρούν χερσαίες δυνάμεις ενώ χρησιμοποιούνται και εναέρια μέσα του λιμενικού που περιπολούν τον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο του Σαρωνικού».
SOS από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις
Περιβαλλοντικές οργανώσεις εκπέμπουν SOS για την πετρελαιοκηλίδα που έχει ρυπάνει τις παραλίες του Σαρωνικού Κόλπου, κάνοντας λόγο για «μία άνευ προηγουμένου οικολογική καταστροφή».
«Στο τεράστιο, διαχρονικό πρόβλημα ρύπανσης που επιβαρύνει την Σαλαμίνα εδώ και δεκαετίες (διυλιστήρια, ποντισμένα πλοία, διέλευση πλοίων, κ.ά.) ήρθε να προστεθεί μία άνευ προηγουμένου οικολογική καταστροφή, η οποία παρά το μέγεθός της δεν αντιμετωπίζεται επαρκώς, αφού οι διαδικασίες απορρύπανσης προχωρούν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς», δήλωσε ο Μάρκος Ακύλας, πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Ομίλου Σαλαμίνας (ΠΕΡΙΒΟΣ).
Όπως είπε ο κ. Ακύλας, «αυτό που πρέπει να γίνει τώρα στην περιοχή, είναι να ενταθούν οι προσπάθειες απορρύπανσης, ώστε να συλλεχθεί το μαζούτ το συντομότερο δυνατό και στη συνέχεια να υπάρξει διαρκής παρακολούθηση των περιβαλλοντικών και βιολογικών δεικτών, ώστε να γνωρίζουμε το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος».
«Αν μία μικρή σχετικά διαρροή δημιουργεί μια τέτοια καταστροφή, δίπλα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και το επιχειρησιακό κέντρο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ποια ακριβώς είναι η δυνατότητα της χώρας να αντιμετωπίσει διαρροές και ατυχήματα από μεγάλης κλίμακας πετρελαϊκές δραστηριότητες στο Ιόνιο και το Κρητικό Πέλαγος; Το θέμα δεν είναι αν θα συμβεί κάποιο άλλο ατύχημα, αλλά πότε», δήλωσε ο κ. Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος της εκστρατείας για τις κλιματικές αλλαγές και την ενέργεια στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace, καθώς ομάδα ακτιβιστών και εθελοντών της οργάνωσης βρίσκεται ήδη στον Σαρωνικό, με στόχο την ανεξάρτητη καταγραφή και ανάδειξη του προβλήματος και την υποστήριξη της προσπάθειας απορρύπανσης.
Καταγγελίες της ΠΕΝΕΝ για την κατάσταση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ»
Σε σημαντικές καταγγελίες για την κατάσταση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», το οποίο ναυάγησε την Κυριακή με αποτέλεσμα να απελευθερωθούν τόνοι πετρελαίου στον Σαρωνικό, προκαλώντας τεράστια οικολογική καταστροφή σε Σαλαμίνα, Πειραιά και στο παραλιακό μέτωπο της Αθήνας, προχώρησε η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ).
Σύμφωνα με όσα αναφέρει στην ανακοίνωσή της, και παρά τους αντίθετους ισχυρισμούς της πλειοκτήτριας εταιρείας, το πλοίο ήταν υπερήλικο, κατασκευής του 1972 και ως εκ τούτου εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της Ναυσιπλοΐας. Σύμφωνα μάλιστα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, που επικαλείται η ΠΕΝΕΝ, «στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων, έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες».
«Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!!», τονίζεται στην ανακοίνωση και συνεχίζει:
«Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!».