ΕΛΛΑΔΑ

Πανελλήνιες 2017: «Σφαγή» υποψηφίων σε ανθρωπιστικές σπουδές

Πανελλήνιες 2017: «Σφαγή» υποψηφίων σε ανθρωπιστικές σπουδές
EUROKINISSI/ILIALIVE.GR/ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ

Παρά το επαγγελματικό αδιέξοδο, οι ανθρωπιστικές σπουδές παραμένουν ο πιο δημοφιλής... προορισμός για τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων.

Οι επιλογές των μαθητών στα εξεταζόμενα μαθήματα καταγράφουν το αδιέξοδο των υποψηφίων της θεωρητικής κατεύθυνσης που έχουν περιορισμένες επιλογές σε σχολές, ενώ ξεχωρίζουν τους υποψήφιους των θετικών και οικονομικών σπουδών που φαίνεται ότι φέτος έμαθαν το παιχνίδι του νέου συστήματος και «παίζουν» με πολλαπλές επιλογές ώστε να μη μείνουν εκτός της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ειδική μνεία αξίζει να γίνει στα παιδαγωγικά, που επανέρχονται δυναμικά στον ανταγωνισμό.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας "Ελεύθερος Τύπος", αν και στατιστικά μόλις ένας στους επτά μπαίνει στη σχολή της πρώτης επιλογής του, οι υποψήφιοι των θετικών και οικονομικών σπουδών έχουν περισσότερες ευκαιρίες να κερδίσουν μία θέση στα ελληνικά αμφιθέατρα. Ο ανταγωνισμός -σε αντίθεση με τις ανθρωπιστικές σπουδές που θα παλέψουν για να μη μείνουν εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης- θα «παιχτεί» στις πρώτες επιλογές τους, καθώς διεκδικούν δημοφιλείς σχολές.

Από το σύνολο των 85.908 που συμμετείχαν φέτος στις εισαγωγικές εξετάσεις, οι 32.732 επέλεξαν το 1ο επιστημονικό πεδίο, παρακάμπτοντας το γεγονός ότι και φέτος θα γίνει σφαγή των υποψηφίων για μία θέση. Πολυπληθής με τάσεις ανόδου αποδεικνύεται και ο προσανατολισμός των Θετικών Σπουδών (ανάμεσά τους οι δημοφιλείς σχολές των Πολυτεχνείων και οι Ιατρικές) με 31.383 υποψηφίους, για τους οποίους όμως υπάρχουν σχεδόν αντίστοιχες θέσεις. Στα ίδια επίπεδα με πέρσι παραμένει η κατεύθυνση Οικονομίας και Πληροφορικής με 21.793 υποψηφίους.

1ο Ανθρωπιστικές Σπουδές

Ενδεικτικό της ανισομέρειας που παρατηρείται στις ανθρωπιστικές σπουδές είναι το γεγονός ότι πέρσι είχαν μείνει εκτός περίπου 13.000 υποψήφιοι, όχι λόγω των κακών τους επιδόσεων αλλά λόγω της έλλειψης θέσεων. Φέτος, ο αριθμός υποψηφίων, ο οποίος είναι αυξημένος κατά 3.474, προμηνύει ακόμα μεγαλύτερο αγώνα για καλές επιδόσεις. Βέβαια, φέτος, στη δεύτερη εφαρμογή του νέου συστήματος οι υποψήφιοι για τις παιδαγωγικές σχολές διπλασιάστηκαν και απέκτησαν μια δεύτερη εναλλακτική.

Στο αδιέξοδο των περιορισμένων σχολών προστίθεται και το άνοιγμα στα παραϊατρικά. Η εισαγωγή προβλέπει εξέταση στο μάθημα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας για να ανοίξουν κάποιες σχολές από το 3ο επιστημονικό πεδίο. Η ποινή μορίων αλλά και οι υψηλές επιδόσεις όσων εξετάζονται αποκλειστικά για τις επιστήμες υγείας δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για τους υποψηφίους των ανθρωπιστικών σπουδών, που δεν μπορούν ούτε σε αυτή την επιλογή να βρουν μια εύκολη διέξοδο για το ελληνικό αμφιθέατρο.

2ο Θετικές και Τεχνολογικές Σπουδές

Η συνολική αύξηση των υποψηφίων πρακτικά μοιράζεται στις κατευθύνσεις της θεωρητικής και της θετικής. Η Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών κέρδισε φέτος 31.383 υποψηφίους, δηλαδή 2.726 περισσότερους σε σχέση με πέρσι. Φέτος όμως άνοιξαν για τους υποψήφιους του 2ου πεδίου και θέσεις σε 12 τμήματα και σχολές πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Στα στοιχεία που δίνει στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας παρατηρείται μεγαλύτερη εκμετάλλευση από τους υποψηφίους των δυνατοτήτων που έχουν για να παίξουν με τις εναλλακτικές επιλογές τους. Μειώνονται ελαφρώς οι υποψήφιοι που πάνε αποκλειστικά για σχολές του 2ου επιστημονικού πεδίου (π.χ. πολυτεχνικές) και αυξάνονται όσοι έδωσαν και πέμπτο μάθημα, παίζοντας και στα δύο πεδία (πολυτεχνικές-ιατρικές), ενώ εντυπωσιακή, δεδομένων των επαγγελματικών συνθηκών αλλά και της -αποτρεπτικής- εξέτασης της Ιστορίας Γενικής Παιδείας, είναι η αύξηση των υποψηφίων που ανοίγουν και την επιλογή των παιδαγωγικών.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι βάσεις στο 2ο επιστημονικό πεδίο θα διαμορφωθούν αποκλειστικά από τις επιδόσεις των υποψηφίων, στους οποίους αναμένεται βαθμολογική σφαγή λόγω των Μαθηματικών κατεύθυνσης, όμως η ζήτηση των θέσεων θα καλυφθεί και φέτος από την προσφορά.

3ο Επιστήμες Υγείας

Το πιο ανταγωνιστικό πεδίο αποδείχτηκε πέρσι αυτό των Επιστημών Υγείας, το οποίο, παρά τις αυξομειώσεις στο σύνολο των σχολών, κράτησε σχεδόν το σύνολο των τμημάτων σε υψηλά επίπεδα.

Οι υποψήφιοι που επέλεξαν αποκλειστικά το 3ο επιστημονικό πεδίο είναι μειωμένοι κατά 1.000 περίπου σε σχέση με πέρσι, όμως στο σύνολο αυξάνονται καθώς πολλοί από το 2ο επιστημονικό πεδίο επέλεξαν ως πέμπτο μάθημα τη Βιολογία κατεύθυνσης για να έχουν περισσότερες επιλογές. Οι επιδόσεις των υποψηφίων θα φωτίσουν την πορεία των βάσεων ενώ και οι επιλογές των μηχανογραφικών θα αποτελέσουν σημαντικό παράγοντα στις εκτιμήσεις καθώς, όπως φαίνεται, από φέτος οι υποψήφιοι αρχίζουν να μαθαίνουν τα μυστικά του νέου συστήματος και να είναι πιο τολμηροί στις επιλογές των εξεταζόμενων μαθημάτων.

4ο Παιδαγωγικά

Μετά την περσινή τους κατάρρευση, τα παιδαγωγικά επανέρχονται δυναμικά στις επιλογές των υποψηφίων. Οι υποψήφιοι από τη θεωρητική κατεύθυνση αυξάνονται από τους 4.332 που ήταν πέρσι στους 9.024. Αύξηση όμως παρατηρείται και στις άλλες ομάδες προσανατολισμού, όπου αυξάνονται περίπου κατά 500 από τις Θετικές Σπουδές και κατά 1.000 από τις Σπουδές Οικονομίας. Βέβαια, οι ευνοημένοι είναι ξεκάθαρα αυτοί της θεωρητικής κατεύθυνσης που εξετάστηκαν σε Μαθηματικά Γενικής Παιδείας με τα θέματα να είναι τα ευκολότερα των τελευταίων ετών.

Αντίθετα, οι υποψήφιοι των άλλων δύο ομάδων προσανατολισμού ζορίστηκαν με το μάθημα της Ιστορίας Γενικής Παιδείας.

5ο Οικονομία και Πληροφορική

Παρά το άνοιγμα πολλών τμημάτων ΤΕΙ στο μηχανογραφικό δελτίο για το 5ο επιστημονικό πεδίο, οι σπουδές οικονομίας και πληροφορικής δεν κέρδισαν πολλούς υποψήφιους, με τον αριθμό να κυμαίνεται στους 21.793. Ελαφρώς αυξημένοι είναι όσοι επέλεξαν εισαγωγή στα παραϊατρικά και τα παιδαγωγικά, όμως οι βάσεις θα καθοριστούν και σε αυτό το πεδίο από τις επιδόσεις των υποψηφίων στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης.

Πάντως τα πρώτα αποτελέσματα από τα βαθμολογικά κέντρα δείχνουν βαθμολογικό Βατερλώ, με σχεδόν σίγουρη την κατακόρυφη πτώση. Σημειώνεται ότι και πέρσι είχε καταγραφεί σημαντική πτώση ακόμα και στις δημοφιλείς οικονομικές σχολές των κεντρικών Ιδρυμάτων.