Εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας: Έρευνες για τα αίτια της τραγωδίας με τους τρεις νεκρούς
Σε τρεις ανέρχονται πλέον οι νεκροί από την τραγωδία που σημειώθηκε το βράδυ του Σαββάτου στην περιοχή του Άδενδρου, λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη, έπειτα από εκτροχιασμό αμαξοστοιχίας, υπό αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες.
Ο τραυματίας που νοσηλευόταν διασωληνωμένος κατέληξε το πρωί της Κυριακής όπως έκανε γνωστό ο διοικητής του νοσοκομείου Παπανικολάου, Κωνσταντίνος Εμμανουηλίδης, ανεβάζοντας έτσι τον αριθμό των νεκρών σε τρεις.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φίλιππος Τσαλίδης, επιβεβαίωσε πως ένας επιβάτης, ένας μηχανοδηγός κι ένας ελεγκτής είναι τα τρία θύματα του δυστυχήματος.
Δυο ακόμη τραυματίες νοσηλεύονται σε βαριά κατάσταση ενώ άλλοι τέσσερις φέρουν ελαφρά τραύματα.
Όπως δήλωσε από το σημείο του συμβάντος ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Κώστας Πετράκης, συστάθηκε επιτροπή που μέχρι την Παρασκευή θα καταθέσει το πρώτο πόρισμα για τα αίτια του δυστυχήματος. «Είναι από τα χειρότερα (δυστυχήματα) που έχουμε δει», τόνισε.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
Μιλώντας στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Κεντρικής Μακεδονίας, αρχιπύραρχος Κωνσταντίνος Πουλτίδης, εξήγησε πως η επιχείρηση ήταν δύσκολη καθώς «υπήρχε μια άμορφη μάζα σιδερικών», ενώ έμφαση δόθηκε στην ταχύτητα απεγκλωβισμού των τραυματιών.
«Οι πρώτες προσπάθειες απεγκλωβισμού ήταν δύσκολες. Οι εύκολες ήταν κυρίως στα πίσω βαγόνια. Από τη μηχανή απεγκλωβίσαμε νεκρό τον πρώτο μηχανοδηγό και δύο τραυματίες, υπαλλήλους του ΟΣΕ. Από το δεύτερο βαγόνι, που ήταν το κυλικείο ανασύραμε ακόμη ένα νεκρό και άλλους πέντε τραυματίες (σ.σ. στο μεταξύ ο ένας κατέληξε σήμερα)».
Σε περιπτώσεις εκτροχιασμού, όπως η χθεσινή, η έμφαση, όπως εξήγησε ο κ. Πουλτίδης, δίνεται στην ταχύτητα απεγκλωβισμού, καθώς «όσο πιο γρήγορα ανασύρεις τον τραυματία τόσες περισσότερες πιθανότητες αποκατάστασης του δίνεις».
Στην επιχείρηση συμμετείχαν 28 διασώστες και 3 κινητές μονάδες του ΕΚΑΒ με γιατρούς, καθώς και 12 ασθενοφόρα οχήματα. Για τον απεγκλωβισμό των επιβατών επιχείρησαν ακόμα 21 οχήματα της πυροσβεστικής με 60 άτομα προσωπικό καθώς και 15 αξιωματικοί και 75 άντρες της αστυνομίας και της Τροχαίας.
Δύναμη της Πυροσβεστικής παραμένει και σήμερα στο σημείο, ενώ γίνονται και προσπάθειες επιδιόρθωσης της γραμμής. «Εμείς είμαστε σήμερα εδώ για πυρασφάλεια, γιατί υπάρχει διαρροή καυσίμου. Τον χώρο τον έχουμε ελέγξει πλήρως, δεν έχουμε πληροφορίες ότι υπάρχει κάποιος άλλος (εγκλωβισμένος). Βάλαμε και ειδικό σκύλο της ΕΜΑΚ στις έρευνες», επισήμανε ο κ. Πουλτίδης.
Έρευνες για τα αίτια της τραγωδίας
Ο χώρος του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης θυμίζει βομβαρδισμένο τοπίο. Έχει αποκλειστεί από τις αστυνομικές Αρχές προκειμένου να μπορούν να εργάζονται απρόσκοπτα όλες οι υπηρεσίες που βρίσκονται επί ποδός από χθες.
Κλιμάκιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται από τα ξημερώματα στο σημείο της τραγωδίας, προκειμένου να διερευνήσει τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος. Παράλληλα είναι σε εξέλιξη επιχείρηση αποκατάστασης της τροφοδοσίας της ηλεκτρικής ενέργειας στις γραμμές καθώς ένας πυλώνας βρίσκεται κάθετα πεσμένος πάνω στις ράγες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
Η μηχανή της αμαξοστοιχίας, η οποία έχει κυριολεκτικά εμβολίσει το κτίριο διαθέτει πετρελαιοκινητήρα. Για λόγους ασφαλείας βρίσκεται σε αυξημένη επιφυλακή κλιμάκιο του Πυροσβεστικού Σώματος.
Συγκλονιστικές είναι οι μαρτυρίες των ανθρώπων που είδαν το τρένο να «καρφώνεται» μέσα στο σπίτι και περιγράφουν τις στιγμές μετά το δυστύχημα.
Ανατριχιαστικές μαρτυρίες
«Οι εικόνες ήταν τραγικές, κάποιοι επιβάτες από τα πίσω βαγόνια άνοιγαν τα παράθυρα και έβγαιναν από αυτά. Επικρατούσε πανικός. Ο κόσμος έκανε ό,τι μπορούσε για να απεγκλωβιστεί» λέει χαρακτηριστικά στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Δημήτρης Μυλώσης, αυτόπτης μάρτυρας.
Οι πιο ψύχραιμοι από τους κατοίκους της περιοχής έμπαιναν μέσα στο σιδερένιο κουφάρι για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να βγουν, πρόσθεσε ο ίδιος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
Στο οίκημα βρίσκονταν την ώρα της πρόσκρουσης δύο άντρες αλβανικής καταγωγής οι οποίοι έντρομοι δεν δίστασαν να πηδήξουν από ύψος 5 μέτρων και τελικά κατάφεραν να σωθούν. Σαστισμένος με ό,τι προηγήθηκε, αλλά και με το φόβο ζωγραφισμένο στο πρόσωπό του ένας εκ των δύο διασωθέντων δήλωνε λίγο αργότερα ότι τρόμαξε πολύ κατά την πρόσκρουση και από το φόβο του πήδηξε έξω από το σπίτι.
«Ζω εδώ από μωρό παιδί. Δεν έχω δει κάτι παρόμοιο σε όλη μου τη ζωή. Πεταχτήκαμε όρθιοι από τον θόρυβο και βγήκαμε στο μπαλκόνι να δούμε τι συμβαίνει. Ακούσαμε τον γείτονα (τον Γιώργο Μυλωνά που χθες δήλωνε πως είδε τον χάρο με τα μάτια του από την αυλή του σπιτιού του) να φωνάζει βοήθεια. Δεν πιστεύαμε στα μάτια μας, πώς το τρένο είχε μπει μέσα στο σπίτι», είπε στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων κάτοικος της περιοχής, το σπίτι της οποίας είναι σε πολύ μικρή απόσταση από τον τόπο του συμβάντος.
Τόσο η ίδια όσο και άλλοι κάτοικοι της περιοχής θυμούνται σαν χθες τον Οκτώβριο του 2005, όταν από θαύμα γλίτωσαν όλοι οι επιβαίνοντες τρένου που εκτροχιάστηκε λίγες εκατοντάδες μέτρα μακρύτερα. Εκεί, όπου αργότερα ανεγέρθηκε ένα εκκλησάκι αφιερωμένο στην Παναγία την Προυσιώτισσα ως δείγμα ευγνωμοσύνης για το γεγονός ότι τότε δεν θρηνήσαμε ανθρώπινες ζωές.
Στο σημείο της τραγωδίας, βρέθηκε και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο οποίος τόνισε ότι πρόκειται για τραγωδία, τα αίτια της οποίας θα πρέπει να διερευνηθούν άμεσα, ενώ σημείωσε ότι αμέσως μόλις έγινε γνωστό το συμβάν, κινητοποιήθηκε η Πολιτική Προστασία της Περιφέρειας και έσπευσαν στο σημείο δυνάμεις για να συνδράμουν τα σωστικά συνεργεία.
"Έχουμε ζητήσει να έρθουν μηχανικοί από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας γιατί υπάρχει το θέμα της οικίας. Όταν απομακρυνθεί το τρένο θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα. Είναι μεγάλο δυστύχημα, είναι μία τραγωδία. Το ζητούμενο είναι να αρχίσουν άμεσα οι διαδικασίες για την έρευνα προκειμένου να δούμε τι έφταιξε", υπογράμμισε ο ίδιος, προσθέτοντας "είναι αναμφίβολα μια τραγωδία και θα πρέπει να διερευνηθούν τα αίτια το ταχύτερον δυνατόν".
Ερωτηθείς για το εάν υπήρχε κάποια ενημέρωση για προβλήματα στο συγκεκριμένο σημείο, ο κ. Τζιτζικώστας απάντησε πως "ποτέ ο ΟΣΕ δεν ενημέρωσε κανέναν φορέα ότι υπάρχει πρόβλημα με το δίκτυο" και επανέλαβε την ανάγκη να υπάρξει άμεση διερεύνηση των αιτιών.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του δημάρχου Χαλκηδόνας, Γιάννη Τσουκνιδά, ο οποίος είπε πως θα πρέπει να διερευνηθούν τα αίτια του δυστυχήματος, ενώ ερωτηθείς εάν υπάρχουν κακοτεχνίες ή προβλήματα που πρέπει να προσεχθούν, απάντησε: "αυτή είναι μια γραμμή που χρησιμοποιείται κατά κόρον. Τώρα αν είναι πρόβλημα γραμμής ή θέμα ταχύτητας θα το δείξει η έρευνα που θα γίνει".
Πηγή: voria.gr
Από την πλευρά του ο δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Χαλκηδόνας, Μαυρουδής Μιντσιούδης είπε:"Το σπίτι στηρίζεται πάνω στην αμαξοστοιχία. Αυτό τα λέει όλα για τη σφοδρότητα του ατυχήματος".
Το χρονικό της τραγωδίας
Η αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε στις 9.40 το βράδυ, στα 200 μέτρα από το Άδενδρο, περιοχή έξω από τη Θεσσαλονίκη. Το τρένο είχε ξεκινήσει το ταξίδι του στις 16.18 το μεσημέρι από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη.
Μετέφερε 75-100 άτομα και στις 9.40 το βράδυ, υπό αδιευκρίνιστες ακόμη συνθήκες έπεσε πάνω σε κατοικία, την οποία και διαπέρασε.
Στο σημείο έσπευσαν από τη πρώτη στιγμή συνεργεία του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της πυροσβεστικής, του ΕΚΑΒ και της αστυνομίας τα οποία μετέφεραν τους επιβάτες και μέλη του προσωπικού σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.
Επίσης άμεσα κινητοποιήθηκε ο κρατικός μηχανισμός και δυο κρατικά νοσοκομεία τέθηκαν σε επιφυλακή.
Άμεσα αναχώρησαν από την Αθήνα με εντολή του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών κ. Χρήστου Σπίρτζη οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι του ΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, προκειμένου να συντονίσουν τις απαραίτητες ενέργειες για τη μεταφορά των επιβατών και το άνοιγμα της γραμμής η οποία έχει προσωρινά κλείσει.