ΕΛΛΑΔΑ

Ο Γαβρόγλου «ξηλώνει» τα βιβλία της Ιστορίας – Οι αλλαγές που προανήγγειλε

Ο Γαβρόγλου «ξηλώνει» τα βιβλία της Ιστορίας – Οι αλλαγές που προανήγγειλε
Eurokinissi-ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Αίσθηση προκαλούν οι δηλώσεις του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου για το μάθημα της Ιστορίας.

«Θυμηθείτε τη διαμάχη για τα Θρησκευτικά. Θα είναι το τίποτα μπροστά σε αυτό που θα γίνει με το μάθημα της Ιστορίας», δήλωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου απευθυνόμενος στη Νεολαία του ΣΥΡΙΖΑ σε ημερίδα που διοργάνωσε η δεύτερη για την Παιδεία.

«Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) θα ανοίξει τη συζήτηση σύντομα για τα προγράμματα σπουδών Ιστορίας», συμπλήρωσε, προαναγγέλλοντας ταυτόχρονα τις αλλαγές που θα έρθουν από Σεπτέμβρη στα σχολεία.
Με ανοιχτό το μέτωπο με τους φιλολόγους, οι οποίοι έχουν επιτεθεί πολλάκις στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την πολιτική της στα μαθήματα της Ιστορίας και των Αρχαίων, ο υπέρμαχος του διαλόγου και της συναίνεσης Κώστας Γαβρόγλου εμφανίστηκε έτοιμος να αντιμετωπίσει τις αντιδράσεις για τις παρεμβάσεις που θέλει να κάνει στην Ιστορία.

Άλλωστε, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας “Ελεύθερος Τύπος“, όπως διευκρίνισε λίγο αργότερα στην ομιλία του, σχολιάζοντας γενικότερα τις επερχόμενες αλλαγές στην εκπαίδευση: «Δεν ζητάμε ιδεολογική συναίνεση, ζητάμε πολιτική συναίνεση».

Τα νέα προγράμματα σπουδών

Στο μικροσκόπιο του ΙΕΠ, που επεξεργάζεται πυρετωδώς τα νέα προγράμματα σπουδών, βρίσκονται τόσο το θέμα της διδασκαλίας της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας όσο και η κατάργηση της επανάληψης ιστορικών ενοτήτων που επανεμφανίζονται σε βιβλία του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου.

«Καταργούμε τις επαναλήψεις σε διάφορες τάξεις. Προχωράμε σε σταδιακή οικοδόμηση βάσει ηλικίας και γνωσιακής ικανότητας», συμπλήρωσε τα λεγόμενα του υπουργού Παιδείας ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γεράσιμος Κουζέλης στην ίδια ημερίδα.

Το γενικό πλαίσιο που επεξεργάζεται το ΙΕΠ είναι η δραστική μείωση της ύλης στο μάθημα της Ιστορίας, περιορίζοντας την έκταση των θεματικών ενοτήτων, με την κατάργηση της επαναφοράς σε διαφορετικές τάξεις της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των ίδιων ιστορικών περιόδων.

Μία πρώτη γεύση είχε δώσει η ηγεσία επί υπουργίας Νίκου Φίλη τον περασμένο Σεπτέμβρη, όταν έστειλε οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς για «συνοπτική» διδασκαλία ορισμένων θεματικών στην Α’ Λυκείου, όπως κεφάλαια που αφορούσαν ιστορικές πτυχές του έργου του Μ. Αλεξάνδρου. Η συνοπτική διδασκαλία βέβαια συνοδευόταν και με μη εξέταση των εν λόγω χρονικών περιόδων. Οι φιλόλογοι τότε είχαν εξεγερθεί κατά της ηγεσίας καταγγέλλοντας πως επιδίδεται μεθοδικά και συστηματικά στη «συρρίκνωση και υποβάθμιση της διδασκαλίας των ανθρωπιστικών μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».

Στελέχη του υπουργείου είχαν υπερασπιστεί την απόφασή τους σημειώνοντας ότι πολλά κεφάλαια έχουν διδαχθεί σε προηγούμενες σχολικές τάξεις και πως πρόκειται για εξορθολογισμό της ύλης.

Σύγχρονη ελληνική Ιστορία

«Υπάρχει ένα θέμα προς συζήτηση για το πώς πρέπει να διδάσκεται η Ιστορία», σημείωσε ο Κώστας Γαβρόγλου. Η αποτύπωση της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας επανέρχεται και πάλι στο τραπέζι από το υπουργείο Παιδείας. Σε παλαιότερες δηλώσεις του στον «Ε.Τ.» ο Γεράσιμος Κουζέλης είχε χαρακτηρίσει κακογραμμένα τα σχολικά βιβλία της Ιστορίας, ειδικότερα στα κεφάλαια που αφορούν τη σύγχρονη ελληνική Ιστορία.

Το θέμα είχε ανοίξει πρώτος ο Νίκος Φίλης, ο οποίος σε ομιλία του τον Αύγουστο του 2016 είχε δηλώσει: Τα βιβλία της σχολικής Ιστορίας αντιμετωπίζουν με αμηχανία τα ζητήματα της σύγχρονης Ιστορίας. Στις πλαίσιο της γενικότερης αναδιαμόρφωσης των προγραμμάτων Ιστορίας στα σχολεία, είναι προφανές ότι πρέπει να μιλήσουμε για όλα. Δεν πρέπει να υπάρχουν λευκές σελίδες στα βιβλία σχολικής Ιστορίας. Αλλά πάντοτε να προσεγγίζουμε την Ιστορία με σεβασμό στη μνήμη και τον πόνο όλων των Ελλήνων και κυρίως με σεβασμό στα γεγονότα».