Eurostat: Πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ το 2015
Πρωτογενές έλλειμμα 3,4% του ΑΕΠ, δημοσιονομικό έλλειμμα 7,2% του ΑΕΠ, και δημόσιο χρέος 176,9% του ΑΕΠ εμφάνισε η Ελλάδα το 2015 σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η Eurostat και τα οποία δέχονται χωρίς καμία επιφύλαξη τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν πως στη βάση των στοιχείων της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 διαμορφώνεται στο 0,7% του ΑΕΠ.
Πρέπει να σημειωθεί πως η μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου όπως γίνεται από τους θεσμούς στο πλαίσιο του προγράμματος δεν υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ, καθως μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά από ότι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των δημοσιονομικών στοιχείων για τους σκοπούς της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ).
Κυβερνητικές πηγές λίγο μετά τις ανακοινώσεις της Eurostat ανέφεραν πως στη βάση των στοιχείων της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015, διαμορφώνεται στο 0,7% του ΑΕΠ, έναντι πρόβλεψης προϋπολογισμού για πρωτογενές έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ σε όρους μνημονίου -αν εξαιρεθεί η επίπτωση της κεφαλαιοποίησης των τραπεζών που ανήλθε στα 7,1 δισ. τότε προκύπτει ότι πέρυσι η Ελλάδα παρουσίασε πρωτογενές πλεόνασμα 1,1 δισ. ευρώ (0,7 % του ΑΕΠ)-.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησαν από κοινού σήμερα Eurostat και Ελληνική Στατιστική Αρχή:
- Το ΑΕΠ της Ελλάδος το 2015 ανήλθε στα 176,02 δισ. ευρώ, από 177,5 δισ. ευρώ το 2014.
- Το δημοσιονομικό έλλειμμα διαμορφώθηκε στο 7,2% του ΑΕΠ από 3,6% του ΑΕΠ το 2014 και σε απόλυτο νούμερο διαμορφώθηκε σε 12,7 δισ. ευρώ, έναντι 6,4 δισ. ευρώ το 2014. Το πρωτογενές έλλειμμα ανήλθε στο 3,4% του ΑΕΠ.
- Το κόστος για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών το 2015 υπολογίζεται σε 7,158 δισ. ευρώ ή 4,1% του ΑΕΠ.
- Οι δημόσιες δαπάνες ως ποσοστού του ΑΕΠ αυξήθηκαν, καθώς ανήλθαν σε 55,3%, από 50,7% του ΑΕΠ το 2014.
- Αυξημένα καταγράφονται τα δημόσια έσοδα το 2015, στο 48.1% του ΑΕΠ από 47% του ΑΕΠ το 2014.
- Το δημόσιο χρέος το 2015 εμφανίζεται μειωμένο στα 311,4 δισ. ευρώ ή 176,9% του ΑΕΠ, από 319 δισ. ευρώ ή 180,1% του ΑΕΠ το 2014.
Λιγότερα μέτρα
Η απόσταση μεταξύ του πρωτογενούς πλεονάσματος 0,7% το ΑΕ για το 2015 που έδειξε η Eurostat και της αρχικής πρόβλεψης του προϋπολογισμού για έλλειμμα 0,25%, είναι στην ουσία 1,7 δισ. ευρώ περίπου.
Αυτά τα 1,7 δισ. ευρώ που συνιστούν υπερ- απόδοση έναντι του στόχου θα καταστούν πλέον το βασικό διαπραγματευτικό όπλο της κυβέρνησης στις συζητήσεις με τους θεσμούς, καθώς οδηγούν σε καλύτερη δημοσιονομική αφετηρία για το 2016.
Με απλά λόγια εάν το ΔΝΤ εκτιμούσε πως απαιτούνταν μέτρα 8 δισ. ευρώ για να πετύχει η Ελλάδα πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2018 πλέον θα πρέπει να αναθεωρήσει κατά τουλάχιστον 1,7δισ. ευρώ τη σχετική πρόβλεψη, προσγειώνοντας στα 6,3 δισ. ευρώ τη σχετική του εκτίμηση.
Σύμφωνα με το ΓΛΚ οι κυριότερες διαφορές μεταξύ του στόχου του προγράμματος για το 2015 και του EDP Απριλίου 2016 της Eurostat αναφορικά με την εκτέλεση του 2015 σε όρους προγράμματος (βελτιωμένο δημοσιονομικό αποτέλεσμα κατά 1,7 δισ. ευρώ) εντοπίζονται στις ακόλουθες περιοχές:
Κοινωνικός προϋπολογισμός. Παρατηρείται καλύτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα στο EDP κατά 527 εκατ. ευρώ που οφείλεται κυρίως στις αυξημένες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης και στην χαμηλότερη συνταξιοδοτική δαπάνη.
ΟΤΑ. Παρατηρείται βελτιωμένο δημοσιονομικό αποτέλεσμα στο EDP κατά 265 περίπου εκατ. που προέρχεται κυρίως από πόρους ΠΔΕ και κεντρικούς αυτοτελείς πόρους.
Κρατικός προϋπολογισμός. Στο EDP παρατηρείται καλύτερη εκτέλεση στα δεδουλευμένα έσοδα του κράτους κατά 950 περίπου εκατ. (με σημαντικότερα τα αυξημένα φορολογικά έσοδα κατά 844 εκατ. ευρώ) και στις δαπάνες κατά 400 εκατ. ευρώ.
Αλλαγές μεθοδολογίας – επικαιροποίηση μητρώου φορέων γενικής κυβέρνησης από ΕΛΣΤΑΤ. Σημαντικό κομμάτι των διαφορών προέρχεται και από αλλαγές στην μεθοδολογία (παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων -562 εκατ. ευρώ, καταγραφή εξοπλιστικών -264 εκατ. ευρώ, FISIM -350 εκατ. ευρώ) και προσθήκη φορέων στο μητρώο της ΕΛΣΤΑΤ (ΤΕΚΕ, ΤΠΔ κλπ βελτίωση κατά 560 εκατ. περίπου).
Η αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης
Σύμφωνα με δήλωση κυβερνητικού αξιωματούχου, "η καλύτερη απόδοση των δημοσιονομικών μεγεθών της Ελλάδας, το 2015, εγείρει αμφιβολίες σχετικά με την αξιοπιστία των εκτιμήσεων του ΔΝΤ και την ανάγκη για επιπρόσθετα μέτρα λιτότητας".
Ανακοίνωση του Μαξίμου αναφέρει ότι :
"Τα αποτελέσματα της Eurostat παρουσιάζουν πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ για το 2015, όταν ο στόχος του προγράμματος που συμφωνήθηκε τον περασμένο Ιούλιο ήταν πρωτογενές έλλειμα 0,25% και οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ ήταν έλλειμα 0,6%.
Με δυο λόγια έχουμε διαφορά από το στόχο 0,95% του ΑΕΠ, δηλ. 1,6 δισ. ευρώ ενώ το ΔΝΤ έπεσε έξω κατά 1,3% του ΑΕΠ, δηλ. 2,3 δισ. ευρώ.
Το αποτέλεσμα αυτό παρά τις δυσκολίες των capital controls αλλά και της προσφυγικής κρίσης δεν ήρθε τυχαία. Ήρθε με σκληρή προσπάθεια, οργανωμένο σχέδιο, και εξορθολογισμό των δαπανών του κράτους.
Τα στοιχεία αυτά βάζουν οριστικό τέλος στο παραμύθι της ΝΔ περί διαπραγμάτευσης που κατέστρεψε την οικονομία. Επίσης, το αποτέλεσμα αυτό εκθέτει πλήρως τόσο την αξιοπιστία των εκτιμήσεων του ΔΝΤ όσο και όσους μιλούν για την ανάγκη έκτακτων μέτρων για να πιάσει η Ελλάδα τους στόχους του 2018."