ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γιατί το «Megalopolis» μπορεί να αποδειχθεί το… μεγάλο λάθος του Φράνσις Φορντ Κόπολα

Γιατί το «Megalopolis» μπορεί να αποδειχθεί το… μεγάλο λάθος του Φράνσις Φορντ Κόπολα

O Adam Driver σε σκηνή από το «Megalopolis».

American Zoetrope

Σαράντα χρόνια στα σκαριά, το εντυπωσιακά ακριβό έπος επιστημονικής φαντασίας Μεγαλόπολη του Φράνσις Φορντ Κόπολα θα είναι ένας θρίαμβος ή μια καταστροφική τρέλα;

Είναι αρκετά συνηθισμένο για μια ταινία να έχει κάποια οικονομική υποστήριξη από έναν ή περισσότερους από τους κινηματογραφιστές της. Μερικές φορές ένας σκηνοθέτης που πρωτοεμφανίζεται θα μαζέψει 1.000 δολάρια για να γυρίσει ένα indie θρίλερ με τους φίλους του και μερικές φορές ένας διάσημος ηθοποιός θα πάρει μέρος για να απογειώσει την ταινία.

Το «Megalopolis» όμως είναι το κάτι άλλο. Ένα πειραματικό έπος επιστημονικής φαντασίας που κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ των Καννών αυτή την εβδομάδα, χρηματοδοτήθηκε από τον συγγραφέα-σκηνοθέτη του, Φράνσις Φορντ Κόπολα, ο οποίος έβαλε 120 εκατομμύρια δολάρια από τα δικά του χρήματα.

Είναι απίθανο ο 85χρονος να «βγάλει» ποτέ αυτό το ποσό στα ταμεία, αλλά ο Κόπολα δεν ενοχλείται και πολύ. «Για μένα, όταν πηγαίνεις στο μεγάλο άγνωστο, δεν θέλεις να πεις, «Αχ, θα ήθελα να είχα κάνει αυτό ή εκείνο», είπε στο Deadline. «Θέλεις να πεις «πρέπει να το κάνω».

Η ταινία είναι πάνω από 40 χρόνια στα σκαριά – ή μάλλον, για τα περισσότερα από αυτά τα 40 χρόνια, στο «not-making». Όταν ο Κόπολα το συνέλαβε, είχε ένα από τα πιο καυτά σερί στην ιστορία του Χόλιγουντ. Είχε κάνει The Godfather, το The Conversation και το The Godfather Part II τη δεκαετία του 1970, και δούλευε συγχρόνως στο Apocalypse Now, όταν είχε την ιδέα για κάτι ακόμα πιο τολμηρό.

Τοποθετημένο σε μια μόνο μέρα, σε μια εγγύς μελλοντική Νέα Υόρκη, το «Megalopolis» θα διηγείται την τεράστια ιστορία ενός αρχιτέκτονα που ελπίζει να ξαναχτίσει την πόλη μετά από έναν κατακλυσμό και ενός διεφθαρμένου δημάρχου που στέκεται εμπόδιο στο δρόμο του.

Το Apocalypse Now ήταν μια περιβόητη πολυτάραχη παραγωγή – ο Χάρβεϊ Κάιτελ απολύθηκε από τον πρωταγωνιστικό ρόλο και ο αντικαταστάτης του, Μάρτιν Σιν, έπαθε καρδιακή προσβολή στα γυρίσματα.

Μετά ήρθε το One from the Heart, ένα ρομαντικό μιούζικαλ που ήταν μια καταστροφική πτώση για το 1982: ο προϋπολογισμός του που αναφέρθηκε ήταν 23 εκατομμύρια δολάρια και η πιο γενναιόδωρη εκτίμηση των παγκόσμιων κερδών του είναι περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια.

Είναι δύσκολο, λοιπόν, να πείσουμε κάποιον να του αρέσει ένα φουτουριστικό, ψυχεδελικό, πολιτικό και φιλοσοφικό σχόλιο σχετικά με τους δεσμούς μεταξύ της σημερινής Νέας Υόρκης και της Ρώμης του Κικέρωνα και του Κατιλίνα!

Στην πραγματικότητα, είπε κάποτε ο Κόπολα, «ήταν δύσκολο ακόμη και να λάβεις σχόλια για αυτό». Όχι ότι πτοήθηκε. Καθώς περνούσαν τα χρόνια, αντιμετώπιζε τρομακτικές προσωπικές και οικονομικές καταιγίδες, αλλά συνέχισε να τραβάει δοκιμαστικά πλάνα και να αναθέτει το concept art, συνεχίζοντας να ανακοινώνει ότι το «Megalopolis» θα ήταν το επόμενο έργο του, πριν το βάλει στο ράφι ξανά και ξανά.

Τυπικά για τον Κόπολα, όμως, η παραγωγή δεν κυλάει ποτέ απαραιτήτως ομαλά. Υπήρχαν ιστορίες στο The Hollywood Reporter που ισχυρίζονταν ότι το σετ ήταν «η απόλυτη τρέλα» και ότι η τελική ταινία «δεν ήταν καλή».

Αυτή την εβδομάδα ένα άρθρο στον The Guardian ανέφερε ότι ο σκηνοθέτης «παρενόχλησε γυναίκες ηθοποιούς στο σετ», σύμφωνα με μάρτυρες. Ο εκτελεστικός συμπαραγωγός της ταινίας Darren Demetre διέψευσε αυτούς τους ισχυρισμούς, λέγοντας: «Ποτέ δεν άκουσα παράπονα για παρενόχληση ή κακή συμπεριφορά κατά τη διάρκεια του έργου από τον Κόπολα».

Πριν από αυτούς τους πρόσφατους ισχυρισμούς, ο Κόπολα και ο Άνταμ Ντράιβερ είχαν υπερασπιστεί τις πρακτικές γυρισμάτων στην ταινία. «Επειδή το χρηματοδότησε ο ίδιος», είπε ο Ντράιβερ στο Collider, «έκανε τη διαδικασία των γυρισμάτων μία από τις καλύτερες εμπειρίες, αν όχι την καλύτερη εμπειρία γυρίσματος που είχα ποτέ. Δεν υπήρχε υπερβολική συζήτηση, ούτε καν άγχος. Είχε τον έλεγχο της ταινίας που ήθελε να κάνει και ένιωσα ότι «έτσι θα έπρεπε να γίνονται οι ταινίες».

Η ανατροπή είναι ότι μια άλλη ταινία που θα κάνει πρεμιέρα στις Κάννες φέτος είναι το Horizon: An American Saga – Κεφάλαιο Πρώτο – και αυτή επίσης χρηματοδοτήθηκε από τον σκηνοθέτη της, στην προκειμένη περίπτωση τον Kevin Costner.

Αυτό κάτι λέει για την τρέχουσα δειλία του Χόλιγουντ και το πως ότι αυτοί οι δύο ήρωες του σινεμά έπρεπε να βουτήξουν τα χέρια στις τσέπες τους για να κάνουν τις ταινίες που θέλουν, αλλά σε μια κοινή συνέντευξη στο Deadline, και οι δύο έδειξαν τη θετική πλευρά. «Κέρδισα το στοίχημα», είπε ο Κόπολα. «Είμαι ευγνώμων που είμαι σε θέση να κάνω μια ταινία που με στοιχειώνει και που νιώθω ότι θα είναι υπέροχη, που θα ρίξει φως στο θέμα του πώς μπορεί να είναι το μέλλον και πώς είναι πραγματικά οι άνθρωποι.

Το μέλλον θα δείξει αν το «Megalopolis» θα είναι κάτι που θα γράψει ιστορία ή όχι.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ